Nešlape vám obchod? Posviťte si na něj

Jedno centrální světlo a dvě bodovky ve výloze mohou být kamenem úrazu vašeho podnikání. Sebelepší kvalitu ve tmě neprodáte. Poradí vám osvícený odborník.

Zapomeňte na úsporné žárovky v lampičce ze švédského marketu. Správná barva světla, hra barev a stínů prodají i neprodejné. Chce to jen vědět, kam a jaké světlo namířit. Vyvarujte se s námi hlavních chyb při nasvětlení obchodní plochy.

Zjistíte, jestli jsou LED trubice opravdu terno nebo jen tahák na peníze. Je nutné svítit ve výloze celou noc? Jasno vám ve vašem obchodě udělají tipy od společnosti, která nasvětlovala pražské metro i liberecké obchodní centrum Fórum. Čtěte více: Chcete ušetřit na energiích? Zažádejte si o evropské dotace

Nesvítíte, neprodáte

V téměř každé ulici najdete obchod, který ponurou atmosférou odrazuje potenciální zákazníky a nic na tom nezmění ani 90% slevy „křičící“ z výlohy. Protisluneční clony ve výloze sice ochrání prodavače od upečení, ale zákazníka vám přes práh neprotlačí.

O důležitosti vnějšího vnímání vašeho podniku hovořil Jiří Večeřa, jednatel Czpatriot.cz, která nasvětlovala pražské metro: Upoutat – to by měla zajistit dobře nasvícená výloha a vstup prodejny. Nutností je hodně světla, výborné podání barev a světlo ze správného směru.

Výloha – středobod vašeho podnikání

Právě výloha je totiž nejdůležitější součást vašeho byznysu, tam proběhne první setkání s nabízeným zbožím. Visual merchandiser se vám postará o lákavou kompozici ve výkladu. Vy podpořte a vyzdvihněte kvality svých produktů správným osvětlením. Nejčastěji jsou využívané tzv. výbojkové reflektory se spotřebou 70W. Je-li váš obchod součástí obchodní center, případně na hlavních třídách, je doporučováno na intenzitě přidat a do výlohy instalovat reflektor s dvojnásobnou spotřebou.

Světlo se nejčastěji umisťuje co nejblíže ke sklu a vždy se sklonem do obchodu. Cílem není zákazníka oslepit, ale ukázat zboží v tom nejlepším světle. Úhel dopadu se vždy rovná úhlu odrazu, je tedy třeba světelný zdroj správně zacílit, aby zákazník viděl to, co vy potřebujete.

V případě, že vaše výlohy nesahají od země ke stropu, vystačíte si s reflektory se širokým úhlem svícení s tzv. trubičkami. Za nejvhodnější osvětlení označil Jiří Večeřa zářivková svítidla s trubicí T5. Často je však výhodnější nemít noční osvětlení výlohy a do ještě ekonomicky zajímavé hodiny např. do 21. hod svítit hlavním osvětlením výlohy a pak výlohu zcela zhasnout. Těžko lze očekávat, že výloha získá ve 2 hod. v noci nového zákazníka, zdůraznil Večeřa.

Teplota barev je důležitá

Podstatnou roli při výběru vhodného osvětlení hraje i teplota podaného světelného záření. Teplou, příjemnou atmosféru nastolí interno v galeriích, ale v masně byste s ním neprodali ani tu nejčerstvější šunku od kosti. (V potravinářství je navíc třeba zohlednit i teplo vydávané od světel, může zapříčinit rychlou zkázu potravin a tím i vašeho podnikání.)

Vhodné osvětlení jednoduše vytvoří správné nákupní podmínky. Dokáže prezentovat, akcentovat barvy a stimulovat zájem o vaše výrobky. Jak říká výrobce světel Osram, moderní osvětlení zaměřené na podporu prodeje proměňuje interiéry obchodů v „divadelní scény“ a nabízené zboží v „předmět touhy“. Nechte své zákazníky sledovat vaši hru světel a nechte je toužit. Čtěte více: Kateřina a Miloš tvrdí: Květinářství je byznys, který se řídí podle zákazníků

Teploty světla a jejich vhodnost pro konkrétní obchody:

  • maso- uzeniny – natura 
  • květinářství – teple bílá, chladně bílá
  • hračky – chladně bílá, bílá, teple bílá
  • textil – vhodné jsou všechny druhy teplot
  • kadeřnictví – vyhněte se chladné studené a natura
  • klenotnictví – chladně bílá, teple bílá
  • ryby, ovoce, zelenina – výhradně Interno (žlutavé, teple bílé světlo)
teplota světla udávaná v Kelvinech (K) název
2700 Interno
3000 teple bílá
3500 bílá
4000 chladně bílá
5400 denní bílá
6500 studená denní bílá
8000 skywhite (modrobílá)

Zavrhnout odborníky a nasvítit si vlastní obchod svépomocí, lze, ale připravte se dlouhé studování. Různé prostory vyžadují různé nasvícení. Peněženku i hlavu vám zatíží složité členění prostoru, niky či vysoké stropy. 

V případě, že jste si k ruce vzali odborníka na osvětlovací techniku a máte pocit, že jste se nedostatečnému či špatnému osvětlení vyhnuli, časem se situace může změnit. Častou chybou je, že po změně rozmístění nábytku se zbožím, nedojde ke změně rozmístění osvětlení, upozorňuje Večeřa.

Prodejna širší než 6m se stropem vyšším než 2,7m

Do prodejny nepatří jakékoliv žárovkové osvětlení, jeho náklady na elektřinu jsou nepřijatelně vysoké. K osvětlení plochy jsou proto ideální zářivky a reflektory, kterými nasvítíme obvod prodejny a jednotlivé regály či police. 

Obdélníkový regál v prostoru nasvětlujeme z obou delších stran. Nezapomeňte, že malý náklon reflektoru může z druhé strany regálu zákazníka oslňovat, zvolte proto strmější svícení, případně clonu. Nemusíme nasvětlovat stranu regálů obrácených k dobře nasvětlenému obvodu prodejny. Pokud jsou regály blízko obvodu (ulička cca 60 cm), tato strana bude dostatečně osvětlena odrazem, doplnil Večeřa. Čtěte také: Úřad si chce došlápnout na obchodníky s energiemi i obnovitelné zdroje 

Obchod s oděvy

V obchodu s oděvy jsou prodejci doporučovány výbojkové reflektory zavěšené na lištách ve výšce cca 3 metry o výkonu 70 W. Studená bílá s maximálním podáním barev vykreslí oblečení o třídu lépe než lucerna s teplou žlutou.

Za pomoci vhodného světla, budou materiály, barvy i textury vydány na odiv v té nejpřirozenější podobě. Většina šatů se prodává na svislo a svislou plochu nejlépe nasvětlí reflektor. To, co zákazník na svislé ploše oděvu vidí, je světlo, které se od této plochy odrazilo do jeho oka, pouze to zákazník na zboží vidí.

Například společnost Osram pro tyto prodejny doporučuje Osram Powerball HCI Shoplight. Sluneční světlo akumulované ve vysokotlaké výbojce osvětluje pozadí, zvýrazňuje osvětlení ve výlohách a vytváří světelné plochy před zrcadly v kabinkách, kde se na řádné osvětlení mnohdy zapomíná. „Šetřit na osvětlení zkušebních kabinek se nevyplácí. Je to místo, kde se zákazník rozhoduje, jestli si věc koupí. Stále vidíme zákazníky vybíhat z kabinek někam na světlo,“ říká Jiří Večeřa z CZpatriot. Čtěte také: Návrhářka prorazila s klobouky ze dřeva a plechovek. I tak ožívá mrtvé řemeslo

Vitríny

Malé a citlivé exponáty, sklo, případně malá elektronika si zaslouží vlastní uzamykatelný prostor za sklem. Obsah vitrín můžete podpořit skelnými vlákny, halogenovými žárovkami se zmenšeným výkonem, případně LED páskami. Mnohé z nich vynikají jasným světlem a životností až 5000 hodin.

Vitríny se nikdy neosvětlují pouze externími reflektory, zapříčiní odraz světla od skla a výrobky ve vitríně se stanou neviditelnými. Na druhou stranu neosvětlená vitrína v obchodě ztrácí svůj význam.

Led, který nestudí

LED žárovky, svítidla, pásy, bodovky či venkovní a reflektorová svítidla jsou považována za budoucnost v osvětlení díky nízkým požadavkům na napětí a dlouhou životnost.

EBF16

Led pásky navíc vynikají snadnou instalací a vysokou variabilitou – lze je stříhat do požadovaných rozměrů, lepit i oblé a lomené podklady. Chcete-li však LED zářivkami nahradit klasické zářivky, mějte na paměti odborníky, kteří tvrdí, že LED trubice mají přibližně stejnou účinnost přeměny elektrické energie na světlo jako moderní zářivky. Nahradíte-li trubici 36W LED trubicí 14 W, budete mít na prodejně polovinu světla. Bez investic tak stejného efektu dosáhnete odstraněním každé druhé trubice.

Udávané životnosti LED trubic prý nejsou seriózní a navíc tyto trubice s časem slábnou. Světelný výkon klesá, takže i kdyby za 50 tisíc hodin svítily, světla mnoho nedají. Nechci tím zatracovat toto osvětlení jako celek, ale právě prodej LED trubic organizují většinou firmy bez základních znalostí osvětlovací problematiky a často operují minimálně spornými spíše však lživými údaji, říká na adresu LED zářivek Jiří Večeřa. Čtěte také: Příjemná změna pro živnostníky: Od července jim ubude část administrativy

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 2. 2014 17:11

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+