Neuspěli jste při pohovoru? Třeba za to může Facebook

Hledáte si novou práci a čeká vás série přijímacích pohovorů? Dejte si pozor na to, co o sobě prozrazujete na sociálních sítích a internetu obecně.

Sociální sítě jsou obrovským zdrojem informací. Někdy ale mohou prozradit víc, než by si člověk přál. A někdy to může uškodit i profesnímu životu. Není nic snadnějšího, než při bujarém večírku pořídit díky mobilu fotografii a okamžitě ji rozšířit například na Facebooku, cestou z práce zveřejnit tweet s nelichotivým komentářem útočícím na šéfa a podobně. Okamžitá a nepromyšlená reakce na sociální síti nebo v internetové debatě se může vymstít i s odstupem času. Stále častěji před tímto jevem varují personalisté. Každý má právo vyjádřit svůj názor, nicméně v anonymním prostředí internetu lidé rádi zapomínají na soudnost a zábrany.

Zkuste se na sebe podívat očima zaměstnavatelů a položte si tuto otázku. Jste ideální člověk, kterého hledají, když vezmete v potaz, jaké pikantnosti a bizarní výjevy z vašeho života se firma může na internetu dozvědět, upozorňuje Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com. Na sociálních sítích mnoho lidí ztrácí zábrany a například veřejně sdílí méně či více kompromitující fotografie. Je jedno zda se jedná o vulgární nebo sexuální podtext. Zcela vhodné nejsou ani obrázky z politicky orientovaných akcí. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Skutečně chcete své pozadí prezentovat i při pracovním pohovoru? Takovou fotku může mít personalista k dispozici ještě před tím, než na pohovor vůbec dorazíte.

Jako příklad zajímavého fenoménu odhození zábran může posloužit francouzská webová stránka La liberté de la fesse. V překladu to znamená svoboda pro zadky a lidé na ni umisťují fotografie svých nahých pozadí. Stránka vznikla jako vtipná přesmyčka výrazu La liberté de la presse, který hlásá svobodu tisku. Tato aktivita získala mezi Francouzi velkou popularitu a není výjimkou, že lidé obrázky nahých zadků sdílí i na svých profilech na sociálních sítích. Snímky jsou přitom prvním materiálem, který bude potenciálního zaměstnavatele zajímat, bude-li si vyhledávat informace o adeptovi na sociální síti. Je proto vhodné zveřejňovat citlivé obrázky nebo komentáře pouze ve vybrané skupině. V žádném případě by se nemělo jednat o volně přístupné informace.

Sociální sítě jsou zdrojem pohádek

Nejen sdílet, ale také pochlubit se, to je základní myšlenka sociálních sítí. Kolik informací z těchto kanálů ale není pravdivých nebo je alespoň částečně upravených? Když člověk hledá práci, tráví dost času například úpravou životopisu. Ten by se ale měl shodovat s údaji, které o sobě uchazeč o práci průběžně zveřejňoval na internetu. Rozpory mezi životopisem a veřejně dostupnými informacemi začínají zaměstnavatele a personalisty zajímat stále více. Zde jsou dva příklady z praxe.

Uchazeč pracoval u posledního zaměstnavatele tři roky. Alespoň to měl uvedeno v životopisu. Na síti LinkedIn měl ale ještě jedno krátké angažmá u jiné společnosti. Výsledek? Rozpor mezi životopisem a veřejně přístupnou informací nebudí dobrý dojem a potenciálního zaměstnavatele nutí u pohovoru k nepříjemným otázkám. Další kandidát byl podle životopisu manažer. Podle tiskové zprávy, kterou poslal na online média jeho tehdejší zaměstnavatel, byl ale jen řadový člen obchodního týmu. Opět nesoulad mezi prezentovanými informacemi. Zaměstnavatel potom neví, čemu má věřit, upozorňuje Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com.

widgety

Kontroverzní komentáře na internetových diskuzích

Opatrnosti není nikdy dost ani při komentování pod články na internetu. Vulgární výlevy, komentáře s hrubkami a další kontroverzní obsahy na pisatele rozhodně nevrhají nejlepší světlo a mohou být zdrojem mínusových bodů při pracovním pohovoru. Nikdy nemáte mít jistotu, že váš potenciální zaměstnavatel není přihlášený k odběru stejného zpravodajství prostřednictvím Facebooku. Podle jména i fotografie vás snadno identifikuje a zjistí si o vás víc, než vám bude milé. Nebo chcete mít u zaměstnavatele vizitku prostoduchého bouřliváka, který nedokáže udržet svoje emoce na uzdě, varuje Lubomír Husar.

Všude, kde je to technicky možné, by se mělo pracovat s nastavením soukromí. Je to důležité nejen u sociálních sítí, ale i při registraci na webových stránkách, například inzertních a zájmových. Vyplatí se hlídat si označování v příspěvcích na Facebooku, jinak hrozí, že snímky s označenou osobou budou kolovat světem, aniž by nad nimi dotyčný měl jakoukoli kontrolu.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 9. 2013 21:11

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+