Hlavní navigace

Nevracíte v e-shopu při odstoupení od smlouvy poštovné? Porušujete zákon

Redakce

Při odstoupení od smlouvy do 14 dnů má zákazník právo i na vrácení poštovného. Některé e-shopy se ustanovení snaží obcházet triky, kterými však porušují zákon.

Přestože nový občanský zákoník e-shopům jasně uložil, aby v případě, že zákazník odstoupí během dvou týdnů od smlouvy, mu vrátily i poštovné, najdou se obchody, které tuto povinnost stále nedodržují. Na problém upozornila spotřebitelská organizace dTest.

Čtěte také: Mnoho e-shopů ignoruje nový občanský zákoník, tvrdí dTest

Vrácení neznamená vyzvednutí na pobočce

Nový občanský zákoník stanovil, že internetový obchod musí zákazníkovi vrátit náklady jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který nabízí. Zpravidla se jedná o obyčejné poštovné. Jak ale zjistil dTest při prověřování obchodních podmínek některých českých e-shopů, existují obchody, mezi nimi například i Alza.cz nebo Obchody24.cz, které nejnižší náklady na dodání vykládají jako vyzvednutí na pobočce. Podle dTestu je takovýto výklad protizákonný. Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze, vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu

Další oblíbenou fintou jsou různé servisní poplatky, které si e-shop naúčtuje za uvedení zboží do původního stavu. Podle dTestu se opět jedná o nezákonný postup, jelikož zákazník odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze tehdy, pokud ho během 14 denní lhůty používá jinak, než je nutné k jeho vyzkoušení.

Čtěte také: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

Některé e-shopy jdou naopak nad rámec zákona

Šetřetí sdružení dTestu přineslo i pozitivní zjištění. Během průzkumu obchodních podmínek se našly i e-shopy, které šly naopak nad rámec zákonných povinností. Mile nás překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní, uzavírá Miloš Borovička. 

Foto: www.isifa.com

Našli jste v článku chybu?
30. 4. 2014 14:49
Obchodník (neregistrovaný)

To se zase někdo snažil hloupě chránit zákazníky před pár nepoctivými eshopy, u kterých dodané zboží neodpovídá jejich nabídce v eshopu. Samozřejmě pokud nějaký eshop funguje na bázi podvodu, nevrátí Vám stejně nic a suďte se s ním. Akorát se tímto otevřela cesta pro podvodníky z řad zákazníků, kteří si s eshopů dělají půjčovny.

25. 3. 2014 15:51
09c4 (neregistrovaný)

Zákony nejsou od toho aby je e-shopy dodržovaly! Mají každý svůj zákon. Důkaz máme s novou zkušeností s e-shopem Cappa se sídlem v Letohradu , ten má i jiná práva jak arogantně se zákazníkem zametat : známe všichni z pořadu Šmejdi. Zašle vadné nepoužitelné zboží např. cestovní kufr (naše zkušenost) a další výrobky, které mají vadu. Nereaguje na reklamaci a arogantně se Vás snaží zbavit. Uhradíte poštovné podruhé za zásilku, když budete objemný balík vracet. Nehodlá přistoupit na žádost o odstoup…