Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Nezahrávejte si s autorským zákonem, obrázky pro firemní web nebo blog kupujte

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký

Vylepšovat si své webové stránky kradenými obrázky z internetu se nevyplácí. Raději sáhněte po autorsky ošetřených fotkách z nabídky fotobank.

webu patří obrázky. Pokud nedisponujete vlastními kvalitními fotografiemi, můžete si je pořídit ve fotobankách. Ty jsou jakýmsi online tržištěm a nabízí obrovské množství fotek mnoha autorů. Každá fotografie je v nich charakterizována a tak nebývá problém vybrat si na základě klíčových slov ten ideální obrázek. Vedle fotografií to mohou být i grafiky, kresby a další tvorba. Důležité je, že fotobanky jsou legálním zdrojem obrázků. Předmětem jejich obchodování je licence k užívání fotografie, kterou kupující získá určitá práva k jejímu užívání definovaná konkrétní získanou licencí. Autorský zákon totiž vyžaduje mít ke všem obrázkům použitým na webu náležitá autorská práva.

Fotky se ve fotobankách dají mnohdy pořídit i zdarma, v lepší kvalitě jsou pak zpoplatněny. Ceny ale nejsou tak závratné, abyste kvůli tomu museli riskovat tučnou pokutu v případě, že na svém webu uveřejníte obrázek bez licence stažený odněkud z internetu a budete doufat, že si toho nikdo nevšimne. § 30 autorského zákona totiž říká, že použít fotografii bez souhlasu autora je možné jen pro osobní potřebu, jejímž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, nestanoví-li tento zákon jinak. A to v případě webů firem nebo živnostníků samozřejmě neplatí.

Mohlo by vás zajímat: Nezaspěte dobu, na e-shopu nabídněte 3D a 360° fotografie

Fungování fotobank a licencí

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Fotobank je na internetu spousta. Mezi nejznámější se řadí Shutterstock, Dreamstime, Fotolia nebo Pond5. Největší českou fotobankou je Profimedia, nejdéle fungující soukromou fotobankou pak Allphoto. S jejich obsahem se seznámíte snadno po registraci, která bývá zpravidla zdarma. Kvalitu jednotlivých služeb ověříte jedině tak, že si je vyzkoušíte a něco od nich koupíte. Kvalitní fotobanka by měla nabízet širokou škálu témat, snímky s vysokou výtvarnou i technickou kvalitou, různé fotografické styly, odpovídající ceny, snadné intuitivní vyhledávání a vstřícný servis. Kvalitní fotobanku určitě poznáte podle několika hledisek – z její historie, referencí, šíře její nabídky a také servisu, který poskytuje, říká Marek Kopecký z fotobanky SAMphoto + Samphotostock. Dbejte i na transparentnost cen a kvalitní zákaznickou podporu. V první řadě byste ale měli být spokojeni s kvalitou nabízených obrázků.

Rozsah využití jednotlivých fotek je závislý na typu licence. U takzvaných Royalty Free licencí je užití v podstatě neomezené, u Rights Managed licencí se cena stanovuje s ohledem na konkrétní zamýšlené užití. Konkrétní rozsah licencí je podrobně popsán v licenčních smlouvách na webových stránkách fotobank. U SAMphoto a Samphotostocku krom toho najdete i příklady využití. Fotografie zakoupené v běžné licenci Royalty Free je možné použít ve všech reklamních materiálech včetně letáků, katalogů, webových prezentací, TV reklam a tak dále. Použití není časově omezeno a stejný obrázek lze použít i pro více projektů.

Jediné omezení licence Royalty Free spočívá v použití obrázku na předměty, kde bude významným prvkem a tyto předměty budou určeny k dalšímu prodeji. Příkladem takového použití je například pohlednice, tričko nebo hrneček s potiskem daným obrázkem, nebo šablona webových stránek určená k hromadnému prodeji, vysvětluje Martin Maun, projektový manažer fotobanky Imagio. K tomuto účelu tato fotobanka nabízí rozšířenou licenci, která dovoluje použít obrázek až na 10 000 kusů produktu k dalšímu prodeji.

Zákazník si ale může zakoupit i fotografii Rights Managed na jednorázové užití. Tento druh licencování se používá třeba na tituly knih, u malých nákladů reklamních materiálů, ve firemních časopisech a podobně.

U snímků zakoupených ve standardní komerční licenci Royalty Free není nutné uvádět zdroj ani autora. Zdroj a jméno autora je nutné uvádět pouze ve vybraných případech, například při použití v novinových článcích, v internetovém zpravodajství nebo v knižních publikacích. Pokud je fotografie nebo vektor součástí reklamy, v níž by byl rušivým elementem, ať už ve firemních katalozích, letácích nebo i na webových stránkách, zdroj se neuvádí, komentuje Marek Kopecký. Podle Jiřího Částky, který provozuje MediaFoto.cz, je vhodné ho ale uvést třeba v zápatí, na další straně a podobně. Je vždy otázkou slušnosti, jak k tomuto člověk přistoupí.

Uvedení zdroje a autora obrázku je nutné jen v případě takzvaných Editorial fotografií určených pouze ke zpravodajským účelům. Obrázky v licenci Editorial ale nelze použít k běžným komerčním účelům. Důkladně si prostudujte podmínky nabízených licencí, protože mohou skrývat nejrůznější omezení. V případě webů jde například o to, že fotografii není možné použít v šablonách webových stránek.

Dále čtěte: Podrobný manuál, jak si vytvořit produktovou fotku. Pomůže vám navýšit zisk

Nakoupit se dají i kusovky

Výhodou je, že ve fotobankách lze nakupovat po kusech. Fotografie můžete nakupovat stejným způsobem jako zboží v jakémkoli jiném e-shopu. Jednoduše si vyberete fotografii nebo vektory, zvolíte velikost dat a snímek si koupíte online. Kromě online prodeje nabízíme i možnost nechat si připravit tématické výběry podle vlastních požadavků. Tato rešeršní služba se hodně využívá například při přípravě odborných publikací, říká Romana Jelínková, ředitelka Allphoto. 

Content 2017 - tip Creative Dock

Pro ty, kteří potřebují větší množství snímků, nabízí firma výhodné předplatné ingimage s možností stahování 250 snímků a vektorů týdně, a to bez potřeby předplatného, kreditů a členství. A ceny? Ty jsou v řádu desítek až stovek korun. Třeba u Imagia, fotobanky používající kreditový systém, je v případě zájmu o jednu nebo dvě fotky potřeba nakoupit si minimální počet kreditů v ceně 320 korun bez DPH. Případné zbylé kredity může zákazník dočerpat kdykoliv v průběhu následujícího roku.

Kdo by si nevybral, může oslovit ty fotobanky, které nabízejí focení na zakázku. Ceny se podle Jiřího Částky z MediaFoto.cz výrazně liší podle povahy projektu a celkového počtu požadovaných snímků: Fotografie na zakázku samozřejmě lze vytvořit, ale cena i potřebný čas na dodání se odvíjí od typu fotky, množství fotek, náročnosti celé zakázky a mnoha dalších faktorů. Cenový rozsah může být od několika stovek až po desetitisíce korun. Čas dodání od několika minut až po týdny a je kalkulován vždy pro konkrétní zakázku.

Našli jste v článku chybu?
6. 2. 2016 18:31
Jarda (neregistrovaný)

a když budete šikovní, tak vás nemůžou chytit, a nedokážou vám to, jak můžou vědět že jsem nevzal fotku z nasa kde je free? nedoukažou mi že je z profimedia, nebo vyfotím západ slunce a taky mi nedokažou že tutež fotku vyfotil někdo jiný kdo ji prodává na profimedia :D

30. 1. 2016 21:15
Shr3k (neregistrovaný)

Profimedia takto přeprodává (od http://www.sciencephoto.com/) i např. fotky zkušebních atomových výbuchů od Department of Energy USA.