Nezahrávejte si s autorským zákonem, obrázky pro firemní web nebo blog kupujte

Vylepšovat si své webové stránky kradenými obrázky z internetu se nevyplácí. Raději sáhněte po autorsky ošetřených fotkách z nabídky fotobank.

webu patří obrázky. Pokud nedisponujete vlastními kvalitními fotografiemi, můžete si je pořídit ve fotobankách. Ty jsou jakýmsi online tržištěm a nabízí obrovské množství fotek mnoha autorů. Každá fotografie je v nich charakterizována a tak nebývá problém vybrat si na základě klíčových slov ten ideální obrázek. Vedle fotografií to mohou být i grafiky, kresby a další tvorba. Důležité je, že fotobanky jsou legálním zdrojem obrázků. Předmětem jejich obchodování je licence k užívání fotografie, kterou kupující získá určitá práva k jejímu užívání definovaná konkrétní získanou licencí. Autorský zákon totiž vyžaduje mít ke všem obrázkům použitým na webu náležitá autorská práva.

Fotky se ve fotobankách dají mnohdy pořídit i zdarma, v lepší kvalitě jsou pak zpoplatněny. Ceny ale nejsou tak závratné, abyste kvůli tomu museli riskovat tučnou pokutu v případě, že na svém webu uveřejníte obrázek bez licence stažený odněkud z internetu a budete doufat, že si toho nikdo nevšimne. § 30 autorského zákona totiž říká, že použít fotografii bez souhlasu autora je možné jen pro osobní potřebu, jejímž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, nestanoví-li tento zákon jinak. A to v případě webů firem nebo živnostníků samozřejmě neplatí.

Mohlo by vás zajímat: Nezaspěte dobu, na e-shopu nabídněte 3D a 360° fotografie

Fungování fotobank a licencí

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Fotobank je na internetu spousta. Mezi nejznámější se řadí Shutterstock, Dreamstime, Fotolia nebo Pond5. Největší českou fotobankou je Profimedia, nejdéle fungující soukromou fotobankou pak Allphoto. S jejich obsahem se seznámíte snadno po registraci, která bývá zpravidla zdarma. Kvalitu jednotlivých služeb ověříte jedině tak, že si je vyzkoušíte a něco od nich koupíte. Kvalitní fotobanka by měla nabízet širokou škálu témat, snímky s vysokou výtvarnou i technickou kvalitou, různé fotografické styly, odpovídající ceny, snadné intuitivní vyhledávání a vstřícný servis. Kvalitní fotobanku určitě poznáte podle několika hledisek – z její historie, referencí, šíře její nabídky a také servisu, který poskytuje, říká Marek Kopecký z fotobanky SAMphoto + Samphotostock. Dbejte i na transparentnost cen a kvalitní zákaznickou podporu. V první řadě byste ale měli být spokojeni s kvalitou nabízených obrázků.

Rozsah využití jednotlivých fotek je závislý na typu licence. U takzvaných Royalty Free licencí je užití v podstatě neomezené, u Rights Managed licencí se cena stanovuje s ohledem na konkrétní zamýšlené užití. Konkrétní rozsah licencí je podrobně popsán v licenčních smlouvách na webových stránkách fotobank. U SAMphoto a Samphotostocku krom toho najdete i příklady využití. Fotografie zakoupené v běžné licenci Royalty Free je možné použít ve všech reklamních materiálech včetně letáků, katalogů, webových prezentací, TV reklam a tak dále. Použití není časově omezeno a stejný obrázek lze použít i pro více projektů.

Jediné omezení licence Royalty Free spočívá v použití obrázku na předměty, kde bude významným prvkem a tyto předměty budou určeny k dalšímu prodeji. Příkladem takového použití je například pohlednice, tričko nebo hrneček s potiskem daným obrázkem, nebo šablona webových stránek určená k hromadnému prodeji, vysvětluje Martin Maun, projektový manažer fotobanky Imagio. K tomuto účelu tato fotobanka nabízí rozšířenou licenci, která dovoluje použít obrázek až na 10 000 kusů produktu k dalšímu prodeji.

Zákazník si ale může zakoupit i fotografii Rights Managed na jednorázové užití. Tento druh licencování se používá třeba na tituly knih, u malých nákladů reklamních materiálů, ve firemních časopisech a podobně.

U snímků zakoupených ve standardní komerční licenci Royalty Free není nutné uvádět zdroj ani autora. Zdroj a jméno autora je nutné uvádět pouze ve vybraných případech, například při použití v novinových článcích, v internetovém zpravodajství nebo v knižních publikacích. Pokud je fotografie nebo vektor součástí reklamy, v níž by byl rušivým elementem, ať už ve firemních katalozích, letácích nebo i na webových stránkách, zdroj se neuvádí, komentuje Marek Kopecký. Podle Jiřího Částky, který provozuje MediaFoto.cz, je vhodné ho ale uvést třeba v zápatí, na další straně a podobně. Je vždy otázkou slušnosti, jak k tomuto člověk přistoupí.

Uvedení zdroje a autora obrázku je nutné jen v případě takzvaných Editorial fotografií určených pouze ke zpravodajským účelům. Obrázky v licenci Editorial ale nelze použít k běžným komerčním účelům. Důkladně si prostudujte podmínky nabízených licencí, protože mohou skrývat nejrůznější omezení. V případě webů jde například o to, že fotografii není možné použít v šablonách webových stránek.

Dále čtěte: Podrobný manuál, jak si vytvořit produktovou fotku. Pomůže vám navýšit zisk

Nakoupit se dají i kusovky

Výhodou je, že ve fotobankách lze nakupovat po kusech. Fotografie můžete nakupovat stejným způsobem jako zboží v jakémkoli jiném e-shopu. Jednoduše si vyberete fotografii nebo vektory, zvolíte velikost dat a snímek si koupíte online. Kromě online prodeje nabízíme i možnost nechat si připravit tématické výběry podle vlastních požadavků. Tato rešeršní služba se hodně využívá například při přípravě odborných publikací, říká Romana Jelínková, ředitelka Allphoto. 

wiki

Pro ty, kteří potřebují větší množství snímků, nabízí firma výhodné předplatné ingimage s možností stahování 250 snímků a vektorů týdně, a to bez potřeby předplatného, kreditů a členství. A ceny? Ty jsou v řádu desítek až stovek korun. Třeba u Imagia, fotobanky používající kreditový systém, je v případě zájmu o jednu nebo dvě fotky potřeba nakoupit si minimální počet kreditů v ceně 320 korun bez DPH. Případné zbylé kredity může zákazník dočerpat kdykoliv v průběhu následujícího roku.

Kdo by si nevybral, může oslovit ty fotobanky, které nabízejí focení na zakázku. Ceny se podle Jiřího Částky z MediaFoto.cz výrazně liší podle povahy projektu a celkového počtu požadovaných snímků: Fotografie na zakázku samozřejmě lze vytvořit, ale cena i potřebný čas na dodání se odvíjí od typu fotky, množství fotek, náročnosti celé zakázky a mnoha dalších faktorů. Cenový rozsah může být od několika stovek až po desetitisíce korun. Čas dodání od několika minut až po týdny a je kalkulován vždy pro konkrétní zakázku.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 2. 2016 18:31
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+