Nové jméno pro pomazánkové máslo, třeba máslová pomazánka nebo pomazánkový krém

Většina Čechů by označení pomazánkové máslo nejraději zachovala. Proti se ale postavila EU. Češi proto navrhují nové názvy, zaznívá třeba máslová pomazánka.

Pomazánka, pomazánkový krém, máslová pomazánka, mléčná nebo smetanová pomazánka, pomazánkové máslíčko a české pomazánkové máslo, to jsou nejčastější návrhy Čechů na přejmenování “pomazánkového másla”. Takřka dvě třetiny Čechů ale nesouhlasí s rozhodnutím Evropského soudu z předminulého týdne, které zakazuje označovat výrobky jako pomazánkové máslo, pokud neobsahují dostatečné množství mléčného tuku. Vyplynulo to z nejnovějšího šetření společnosti STEM/MARK, kterého se účastnilo 511 osob vybraných kvótní metodou a odpovídající reprezentativní internetové populaci.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu

Ilustrační obrázek.

Kategoričtější jsou ve svém odmítání hlavně muži a lidé ve věku 45 – 59 let. Pouze 17 % Čechů si myslí, že rozhodnutí soudu bylo správné a podporuje jej. Příznivci pomazánkového máslo nejčastěji argumentují tím, že jde o tradiční a srozumitelné označení, co se týká složení (39 % respondentů). Tento názor mají především ženy, vysokoškoláci, osoby ve věku 15 – 29 let a lidé žijící ve městech nad 100 tisíc obyvatel. Dalším častým argumentem bylo, že Evropská unie by do podobných záležitostí vůbec neměla zasahovat a měla by se spíše zabývat podstatnějšími věcmi.

Naopak Češi, kteří rozhodnutí soudu podporují, souhlasí s argumentací soudu, že se nejedná o opravdové máslo (70 %) či mají pocit, že název je zavádějící a může spotřebitele klamat (8 %).

Spor o pomazánkové máslo se táhne již řadu let. Evropská komise ho totiž neuznala jako zaručenou tradiční specialitu, Evropské normy totiž stanovují, že titul “máslo” smí využívat jen výrobky s podílem mléčného tuku větším než 39 procent. Pomazánkové máslo ho však má 31 procent.

EBF16

Jak ale upozornil na serveru Vitalia.cz agrární analytik Petr Havel, také další země vyrábějí výrobky s označením máslo, přestože normy nesplňují. Kromě naší země jde například o Itálii, Španělsko, Anglii nebo třeba Německo. Uvedené země přitom máslo-nemáslo vyrábějí a uvádějí na trh, a nic se neděje. Má-li být tedy brána pozice EU vůči našemu pomazánkovému máslu vážně, musely by se zákazy obdobných výrobků týkat i jiných zemí. Což se, alespoň zatím, prakticky neděje, uvedl Havel.

Čtěte více: Pomazánkové máslo je český fenomén. Komu vadí?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 8. 2013 21:54

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+