Nový občanský zákoník přináší změny pro e-shopy

Do konce prosince je nutné připravit internetový obchod na nový občanský zákoník. Jde především o úpravu všeobecných obchodních podmínek.

Nový občanský zákoník přinese změny i pro provozovatele internetových obchodů. Některé úpravy se fungování e-shopů dotknou více, v jiných případech se jedná spíše o formalitu. Co konkrétně se pro e-shopaře změní?

Kupní smlouva

Od 1. ledna se kupní smlouva při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. Dosud byla tato část sporná, někteří tvrdili, že smlouva vzniká odesláním objednávky, ostatní, že až po jejím potvrzení. V praxi to znamená, že internetový obchodní musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Povinnost potvrdit objednávku stále trvá.

Dodatky a smluvní pokuta


Autor: www.isifa.com

Internetové obchody musí kvůli novému občanskému zákoníku upravit své všeobecné obchodní podmínky. 

Další změna, se kterou se budou muset e-shopaři vyrovnat, je řešení dodatků či odchylek, které byly zaslány s objednávkou. Podle nového zákoníku je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne. Příkladem takovéhoto dodatku je objednání produktu v barvě, která není v nabídce. Jelikož je e-shopař povinen dodat zboží odpovídající objednávce včetně dodatku, pak doporučuji upravit obchodní podmínky. Jen tak nenastanou zbytečné komplikace, radí Miroslav Uďan ze služby Shoptet.cz. Od nového roku nebude možné vymáhat smluvní pokutu, která je v současné době většinou uvedena v obchodních podmínkách a kterou provozovatelé požadují po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nově je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně. Může být například posledním krokem při odeslání objednávky.

Nové Zakony.podnikatel.cz

Všechny právní normy od roku 1993, pravidelně aktualizované, ve všech dostupných znění. Porovnejte předchozí znění s aktuálním, zkoumejte budoucí znění. Hledejte v textu zákona konkrétní a vyznačené změny. 

Uložte si do záložek: zakony.podnikatel.cz

Odstoupení od smlouvy

Nový občanský zákoník upravuje i možnost odstoupení od smlouvy. Zákazník tak může učinit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné mu sdělit. Pokud tato doba není nikde uvedena, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dní. O možnosti odstoupení od smlouvy lze informovat i dodatečně, poté běží čtrnáctidenní lhůta, během které musí zákazník odeslat zboží zpět.

widgety

Kupující musí ve stanové době vrátit zakoupené produkty, prodávají pak zašle peníze zpět zákazníkovi do 14 dní. Nemusí tak však učinit, pokud nemá zpět své zboží nebo doklad o jeho odeslání. Současně lze nově cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. Je ovšem nutné o tomto postupu zákazníka informovat. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající. Odstoupení od kupní smlouvy u věcí, které se rychle kazí nebo zastarávají, zůstává. Nově nemůže zákazník vrátit ani zboží, u kterého porušil hygienický obal.

Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem

Reklamace

Největšími změnami pak prošel proces reklamace. Prodávající odpovídá za to, že dodané zboží nemá vady. Pokud dodá kazové zboží, tak má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Není-li ani jedno z tohoto možné, lze odstoupit od smlouvy. Nově může prodávající nabídnout při výskytu vady slevu z kupní ceny. V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady či slevu, odstoupit může, pouze pokud prodejce odmítne závadu odstranit nebo to nestihne včas.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 1. 2014 12:27

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak vytvořit video a na co si dát pozor
  • Jak ho naplnit vhodným obsahem
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+