O svátcích ve velkých obchodech zavřeno. O návrhu opět jednají poslanci

Na stoly poslanců se opět dostal návrh zákona, který má zakázat otevírací dobu ve velkých obchodech o svátcích. Podnikatelé se proti tomu bouří.

V průběhu sedmi svátků si zákazníci ve velkých obchodech nenakoupí a o Štědrém dni bude prodejní doba zkrácena do 12. hodiny. Tak zní jednoduchý senátní návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě. 

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Nakupovat o svátcích v hypermarketech? Brzy možná už minulost.

Na programu jednání ho mají poslanci, kteří ho již opakovaně odložili a nyní ho mají opět zařazen do programu. I když se návrh týká pouze obchodů s prodejní plochou větší než 200 m2, přesto se podnikatelé proti němu bouří. Podle nich to zavání diskriminací. Jakákoliv regulace prodejní doby zákonem je neodůvodněným zásahem státu do soukromoprávních vztahů podnikatelských subjektů. Přesto se stát chystá rozhodovat o tom, kdy a kam občané mají chodit nakupovat a kdo z podnikatelů smí nebo nesmí o víkendech a státních svátcích pracovat, upozorňuje ředitel Odboru legislativy práva a analýz Hospodářské komory ČR Ladislav Minčič.

Předkladatelé návrhu zákona se však odkazují především na pravidla v Evropské unii, která podle nich klade zvláštní důraz na sladění pracovního a rodinného života. Zaměstnanci pracující ve svátek se nemohou plně věnovat své rodině, neboť v době, kdy mají jejich děti volno, pracují. Ve svátek by měla být rodina pohromadě a věnovat se, mimo jiné, rodinným záležitostem, vysvětluje se v důvodové zprávě k zákonu.

Minčič tento důvod považuje za naprosto lichý: Někteří politici a odbory v zákoně údajně vidí podporu sladění pracovního a rodinného života. Zaměstnanci v prodejnách menších než dvě stě metrů čtverečních je ale nějak nezajímají, poukazuje na jednu z absurdit zákona Minčič.

Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) pak k tomu dodává, že za jedinou přípustnou formu regulace lze považovat poptávku zákazníků. To ostatně již prokázala praxe, když některé obchody odstoupily od původně čtyřiadvaceti hodinové prodejní doby, neboť o ni zákazníci neprojevili výraznějšího zájmu. Netřeba zdůrazňovat, že obchody mají zákazníkům sloužit, uvedl pro Podnikatel.cz už dříve Zdeněk Juračka, předseda AČTO.

EBF16

Zákon počítá se zrušením prodejní doby o těchto svátcích:

  • 1. leden – Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok, 
  • Velikonoční pondělí, 
  • 8. květen – Den vítězství, 
  • 28. září – Den české státnosti, 
  • 28. říjen – Den vzniku samostatného československého státu, 
  • 25. prosinec – 1. svátek vánoční a 
  • 26. prosinec – 2. svátek vánoční.

O Štědrý den by pak prodejní doba byla omezena do 12. hodiny. V případě porušení zákona, by si maloobchod či velkoobchod s prodejní plochou větší než 200m2 vysloužil až milionovou pokutu, v případě opakovaného porušení až pětimilionovou pokutu. 

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 9. 2015 8:36

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+