Obchod pro politiky znamená zahraniční řetězce. Na naše obchodníky nikdo nemyslí

Český maloobchod je v Česku jako kovářova kobyla. Při navrhování a schvalování zákonů se myslí jen na zahraniční řetězce. Tuzemské maloobchody na to doplácí.

Když se v České republice mluví o obchodě, tak je obchod spojován téměř výhradně s pojmem obchodní řetězce. Je to zásadním způsobem zkreslený pohled na tuto oblast podnikání. Vždyť u nás přece stále ještě působí ryze česká maloobchodní sféra, a to ne bezvýznamná. V prodeji potravin například reprezentuje čtvrtinový podíl na trhu. Když mluvíme o obchodu, tak se bavme o obchodnících v obecné rovině, ale zároveň berme v potaz, že česká část maloobchodu má svá specifika, na která se snažíme upozornit i poslance Parlamentu a hledat pro ně, ale i pro stát lepší úroveň spolupráce na rozháraném českém trhu, upozorňuje Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

Ilustrační obrázek.
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Toto sdružení už před časem varovalo, že začátek příštího roku může být také začátkem konce pro tisíce českých maloobchodníků s potravinami. Server Podnikatel.cz o tom informoval v článku Tisíce obchodů s potravinami mají namále. Skončit mohou už za pár měsíců. S tím se ale asociace nehodlá smířit, a proto vede jednání s předními politiky. Úlohu tradičních českých obchodníků považuji za významnou jak z hlediska zajištění odbytu českých a regionálních potravin, tak z hlediska řešení celé problematiky koloběhu potravin od výrobce, přes dodavatele až k obchodníkovi, vyjádřil své pochopení Jaroslav Faltýnek, předseda Zemědělského výboru Poslanecké sněmovny. Zda se ale něco pohne dopředu, to ukáže až budoucnost.

Dnešní realita je taková, že největším problémem stále zůstává značení nebalených potravin v rámci novely zákona o potravinách. Dále bylo upozorněno na nový systém měrných cen, ale i na chystaný zákon o elektronické evidenci tržeb, kde Asociace českého tradičního obchodu prosazuje nejtvrdší možnou variantu tohoto zákona. Slibuje si od něj zejména odstranění nerovných podmínek pro podnikání na českém trhu. Poliici by si také měli více uvědomit, že na českém trhu nejsou jen nadnárodní řetězce, ale právě i tradiční čeští obchodníci, což je nutné zohlednit praktickými kroky i při komunikaci s médii.

EBF

Je například potřeba znovu jasně definovat pojem česká potravina. Její jasný výklad by pomohl na trh skutečným českým výrobkům a zákazníci by se lépe orientovali ve složité směsici značek a pojmů. Do řešení této problematiky se ale musí zapojit i Potravinářská a Agrární komora ČR.

Více se zmíměné problematice věnují články Úpravy zákona o potravinách odmítají i restaurace. Víme pročZákon o cenách už nic netoleruje. Měrné ceny musí uvádět i malé prodejny a Jak by měla vypadat elektronická evidence tržeb? Známe představy ministerstva.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 10. 2014 23:35

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+