Hlavní navigace

Obchod pro politiky znamená zahraniční řetězce. Na naše obchodníky nikdo nemyslí

Zdeněk Vesecký 6. 10. 2014

Český maloobchod je v Česku jako kovářova kobyla. Při navrhování a schvalování zákonů se myslí jen na zahraniční řetězce. Tuzemské maloobchody na to doplácí.

Když se v České republice mluví o obchodě, tak je obchod spojován téměř výhradně s pojmem obchodní řetězce. Je to zásadním způsobem zkreslený pohled na tuto oblast podnikání. Vždyť u nás přece stále ještě působí ryze česká maloobchodní sféra, a to ne bezvýznamná. V prodeji potravin například reprezentuje čtvrtinový podíl na trhu. Když mluvíme o obchodu, tak se bavme o obchodnících v obecné rovině, ale zároveň berme v potaz, že česká část maloobchodu má svá specifika, na která se snažíme upozornit i poslance Parlamentu a hledat pro ně, ale i pro stát lepší úroveň spolupráce na rozháraném českém trhu, upozorňuje Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

Ilustrační obrázek.
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Toto sdružení už před časem varovalo, že začátek příštího roku může být také začátkem konce pro tisíce českých maloobchodníků s potravinami. Server Podnikatel.cz o tom informoval v článku Tisíce obchodů s potravinami mají namále. Skončit mohou už za pár měsíců. S tím se ale asociace nehodlá smířit, a proto vede jednání s předními politiky. Úlohu tradičních českých obchodníků považuji za významnou jak z hlediska zajištění odbytu českých a regionálních potravin, tak z hlediska řešení celé problematiky koloběhu potravin od výrobce, přes dodavatele až k obchodníkovi, vyjádřil své pochopení Jaroslav Faltýnek, předseda Zemědělského výboru Poslanecké sněmovny. Zda se ale něco pohne dopředu, to ukáže až budoucnost.

Dnešní realita je taková, že největším problémem stále zůstává značení nebalených potravin v rámci novely zákona o potravinách. Dále bylo upozorněno na nový systém měrných cen, ale i na chystaný zákon o elektronické evidenci tržeb, kde Asociace českého tradičního obchodu prosazuje nejtvrdší možnou variantu tohoto zákona. Slibuje si od něj zejména odstranění nerovných podmínek pro podnikání na českém trhu. Poliici by si také měli více uvědomit, že na českém trhu nejsou jen nadnárodní řetězce, ale právě i tradiční čeští obchodníci, což je nutné zohlednit praktickými kroky i při komunikaci s médii.

Je například potřeba znovu jasně definovat pojem česká potravina. Její jasný výklad by pomohl na trh skutečným českým výrobkům a zákazníci by se lépe orientovali ve složité směsici značek a pojmů. Do řešení této problematiky se ale musí zapojit i Potravinářská a Agrární komora ČR.

Více se zmíměné problematice věnují články Úpravy zákona o potravinách odmítají i restaurace. Víme pročZákon o cenách už nic netoleruje. Měrné ceny musí uvádět i malé prodejny a Jak by měla vypadat elektronická evidence tržeb? Známe představy ministerstva.

Našli jste v článku chybu?

6. 10. 2014 23:35

T... (neregistrovaný)

ten samozřejmě nekope za "malé české obchodníky", ale pouze za "svůj" COOP, který zaspal dobu o 10-15 let a teď horkotěžko drží pozice. Z jedné strany na něj tlačí ve větších městech zahraniční řetězce, z druhé strany je válcuje Hruška a podobné prodejny nebo přímo vietnamci.
Přitom COOP je takový řetězec v bleděmodrém, jen se snaží zahrát na "českou" notu. Přitom se chová stejně jako zahraniční řetězce, dodavatele dojí skoro stejně a sortimentně se moc neodlišuje. Snad berou trochu víc od místn…

6. 10. 2014 23:29

T... (neregistrovaný)

Tak konkrétně u drogerie neexistuje jediný důvod proč by měli existovat nějací malí prodejci - pokud nějaký takový je a nespolupracuje s nějakým řetězcem jako je Teta, tak je to blázen, který brzo skončí - během doby, kdy jsem se pohyboval okolo jednoho VO s drogerkou, končili jeden za druhým. Sortiment jiný mít nemůže, ceny nižší taky ne, poradenství či služby asi těžko může nějaké nabídnout. Může se tak maximálně na menších městech specializovat i na něco jiného, o co tam bude zájem. Ale vzhle…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp