Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Obchoďáky praskají ve švech a že prý lidé nemají peníze

Autor: 258398
Michael Hovorka

Hospodářská krize dopadla na Čechy ve smyslu, že začali v průběhu roku šetřit. Obávali se o ztrátu zaměstnání i o další vývoj trhu. Konec roku přinesl však zprávu, že jsme z recese venku a Češi vzali nákupáky útokem. Sehnat v nich vánoční dárek v davu lidí je nadlidský úkol.

Češi si vždy rádi dopřávali a je to na nich vidět. Vánoce jsou vždy toho důkazem. Nakupování zbytečných dárků, přejídání od rána až do večera a nikdy nesplnitelná předsevzetí, která se týkají buď redukce váhy, nebo nikdy nesplnitelného konce s kouřením. Hospodářská recese však přinesla velké otazníky, jak se Češi zachovají letos, zda opět překonají v nákupech své rekordy a maloobchodníci si budou mnout ruce. I přes vládní krizi, i přes mnohé vyhazovy, i přes různé stávky a vládní krizi si Češi ani letos Vánoce rozhodně nenechají nikým a ničím zkazit.

Osekávat? Ano, začněte u sebe!

Slyšeli jste to v průběhu roku na každém rohu. Hospodářská krize, nazývaná také finanční, se dotkla prakticky všech. Ve zprávách se častovalo, jak firmy musejí hledat úsporná opatření, aby přežily krizi. Jak hrozí ztráta zaměstnání mnohých lidí a jak míra nezaměstnanosti hlídaná ministerstvem práce a sociálních věcí překonává samé rekordy. Při těchto zprávách se jen málokdo zamyslel nad tím:

  1. Proč firmy nehledaly úsporná opatření již dříve?
  2. Proč firmy nesmyslně osekávaly marketing, který jim v době krize naopak mohl pomoci?
  3. Proč se hovořilo o vyhazovu jen ve firmách, které s lidskými zdroji nikdy pořádně hospodařit neuměly?

Jen málo se však hovořilo o tom, jak si ten a ten management snížil dobrovolně své platy (pokud ano, tak jen z populistického gesta) a především své roční bonusy, o kterých si někteří mohou nechat jenom zdát. Proč taky? Když podojit, tak pořádně.

Někdy jsem si říkal, jak je až průhledné, jak firmy využívají krizi k zámince, aby osekaly především zaměstnanecké bonusy, které jim už tak přestaly jít po chuti. Proč dávat zaměstnancům něco „zadarmo“, když jim stačí pohrozit vyhazovem, respektive jim naznačit, že své místo nemusejí mít kvůli krizi až tak jisté. A se zprávami, které šly médii napříč, se ani nedalo nikomu divit, že všichni byli za svou práci rádi a oželeli už tak chudé bonusy.

Konec recese? Hurá na nákupy!

Jenže konec roku přinesl zajímavý obrat. Analytici potvrdili, že jsme z recese venku a že maloobchodníci se i během letošních Vánoc dočkají slušných příjmů, i když kvůli propadu v průběhu roku loňských tržeb nedosáhnou. A Češi si díky těmto pozitivnějším zprávám řekli: Když jsme si odpírali celý rok, na Vánoce se rozšoupneme. A v obchodech je to znát.

A maloobchodníci se radují. Podtrhnout to může aktuální návštěvnost a spotřeba domácností, která přímo těsně před nadcházejícími vánočními svátky zažívá boom. Nákupáky doslova praskají ve švech. Každý, kdo zavítal do jakéhokoli obchodního centra, potvrdí, že prodrat se mezi davem lidí je už opravdu o život. Lidé kupují vše a s předčasnými „předvánočními“ slevami se nákupní horečka ještě přiživuje.

Jen dojet do obchodního centra je nadlidský úkol. Najít volné místo pro parkování není prostě možné. Vyjet z parkoviště je na hodiny čekání. Už aby ty Vánoce skončily! Všude miliony lidí, ale v krámě skoro nic! NEUVĚŘITELNÝ, fakt! postěžoval si ve svém statusu na Facebooku moderátor Českého rozhlasu 1 – Radiožurnál Ondřej Kapic.

A jeho výrok je typický pro všechny ty, kteří své dárky nakoupili s předstihem a návštěvu obchodního centra považují jen za nutné zlo, které musejí využít k běžnému nákupu. Všichni ti, kteří nechali nákupy vánočních dárků na poslední chvíli, letos opravdu zapláčou. Stráví v obchodě mnohem déle času, než je běžné zdrávo a za dárky vyhodí zbytečné peníze, které si v průběhu roku střádali. Nepomůžou už ani e-shopy s osobním odběrem. I tam se stojí fronty. Chtěl jsem si nechat v obchodním centru zabalit obyčejné CD u balící služby. Předběhl jsem frontu jen s dotazem, kolik za balení tohoto CD chtějí. Odpověď byla 150 korun. Letošní vánoční byznys bude opravdu velmi výdělečný, konstatoval Zdeněk Růžička, nový redaktor business serveru Podnikatel.cz.

Po subjektivní analýze současné nákupní mánie nelze nic jiného než s tímto názorem souhlasit. Maloobchodníci na letošních Vánocích opět vydělají a možná i více, než si sami dokázali ještě před měsícem připustit. Otázkou však zůstává, jak se spotřebitelé zachovají na začátku nového roku. Možná by si měli vzít rozumnější předsevzetí a slíbit si, že nakupovat budou s rozmyslem a nebudou šetřit na zbytečnosti, které štěstí do rodiny nepřinesou. Vánoce jsou především svátky klidu a rodinné pohody a atmosféry. Na to bychom měli pamatovat v prvé řadě.

Tip Content early

Příjemné prožití svátků vánočních a úspěšný rozjezd roku 2010

přeje

šéfredaktor Michael Hovorka a jeho tým

PF 2010
Našli jste v článku chybu?