Obchodnice s vintage módou a korzetiérku spojuje nadšení pro jejich práci

Prodávají vintage módu a jedna z nich šije korzety. Oslovili jsme podnikatelky, jejichž práce vypadá ideálně, a zeptali se jich, zda je také uživí.

Na pestrém trhu s módou se i v Česku prosazují takzvané vintage obchody. Nejsou to běžné second handy. Obchody s vintage módou se specializují a prodávají zajímavé modely ať už z průběhu minulého století, nebo kousky pocházející z dílen luxusních značek. Jejich majitelé jsou většinou do módy zapálení a výběr toho, co svým zákazníkům nabízejí, odráží jejich osobní zájem a vášeň, ale také dobrou znalost historie i současnosti módy. Ovšem přesnější by v převážné většině případů bylo napsat „majitelky“. Jde totiž o oblast, ve které často podnikají ženy. A server Podnikatel.cz zajímalo, jak se lidem v tomhle oboru daří a zda je to oblast, která je nejen koníčkem, ale také příležitostí k výdělku.

Čtěte také: Umělecká řemesla se vrací na výsluní, napomáhá tomu prodej po internetu

Více žen jako my

Julie Zajfertová si svým obchodem Nana Vogue splnila sen. Moje práce je z velké části nakupování, vybírání pěkného oblečení. To miluje snad každá žena, směje se. Tvrdí, že její prací se dá uživit, pokud jí člověk žije. Více zbohatnout se nám s tím nedaří. Možná, kdyby bylo více žen jako my, říká majitelka vintage a outlet obchodu s luxusním oblečením, kde lze nakoupit například zvučné značky Louis Vuitton, Chanel, Prada, Dolce & Gabbana a mnohé další.

Zatímco vintage obchodů je u nás hodně, chybí spíše zákazníci, obává se Julie Zajfertová. Jejími zákaznicemi jsou přitom převážně ženy, které se pěkně oblékají a nebojí se vyniknout. Za silnou stránku svého obchodu považuje fakt, že oblečení, které nabízí, už nelze běžně pořídit. U ní je přitom k sehnání za zlomek své původní ceny.

Podnikání? Aktuálně jen koníček

Také prodejny Terezie Králové, majitelky obchodů s vintage módou Fashion – station, Nymph a Quasimodo, vyhledávají zákazníci a zákaznice mladší a střední generace, kteří chtějí vypadat zajímavěji než ostatní. Proto tu hledají výjimečné a originální kousky oblečení.

Práce je mi koníčkem. Vzhledem k mému vztahu k módě a umění to ani jinak nejde, říká pro server Podnikatel.cz Terezie Králová. Přiznává, že zatímco ještě relativně nedávno se podnikáním v tomto oboru dalo velmi dobře uživit, nyní a poslední asi tři roky už jde v jejím případě jen o koníček. Několik obchodů jsme již uzavřeli, tvrdí. Přesto věří, že v oblasti vintage trh ještě zdaleka není nasycený. A to obzvlášť v Praze. Ale není doba na změny k lepšímu. Dokud se nezmění nálada obyvatel, nedá se nic dělat. Všechny nové projekty jsou nyní určeny k zániku dříve, než začnou, uvažuje skepticky.

Terezie Králová upozorňuje na překážku, před kterou podnikatelé, kteří ke svému byznysu potřebují kamennou prodejnu, stojí – nájmy, jež se přesto, že se mnohým podnikatelům nevede dobře, nesnižují, ale naopak. Podnikání dnes považuje za velký boj. 

Možnosti tu jsou

Svůj obchod Aristokrat Vintage otevřela Veronika Vaculíková před pár měsíci, v prosinci minulého roku. Zatím tedy nemůže odpovědět na otázku, zda se lze takovým podnikáním uživit. Věřím, že ano, já beru obchod jako zaměstnání a koníček zároveň, říká však pro server Podnikatel.cz. Ve vintage oblasti rozhodně vidí díry na trhu, protože vintage obchodů je podle ní v Praze, kde podniká, ve srovnání se zahraničím, poskrovnu. Konkurence musí být! – dodává podnikatelka, která nabízí módu pocházející z počátku až z 90. let minulého století. Má přitom pestrou klientelu. Chodí k ní nakupovat mladé dívky, ženy i muži středního věku i starší dámy. Ale obecně platí, že k nám chodí určitě více žen než mužů, upozorňuje Veronika Vaculíková.

Čtěte také: Jak být lepší než konkurence? Důležité je pamatovat na 3 hlavní body (VIDEO)

Korzet, který má duši

Oblast netradiční módy netvoří jen obchodníci, kteří nabízejí oblečení a doplňky v různě zaměřených vintage obchodech. Tvoří ji i podnikatelé, kteří se inspirují historickými módními styly a své modely zákaznicím a zákazníkům toužícím po netuctovém oblékání šijí na míru. Jejich práce je spjatá s objevováním starých střihů, znovuodhalováním řemeslných technik a způsobů zpracování. Příkladem takového přístupu je korzetiérka, která v Česku působí pod svým uměleckým pseudonymem Riwaa Nerona.

widgety

Korzetiérka Riwaa Nerona.
Autor: Karolina Ryvolova Photography

Korzetiérka Riwaa Nerona.

Na počet zákaznic a zákazníků si nemůže stěžovat. Korzety nemají přímou cílovou skupinu, nejčastěji si je nechají šít ženy ve věku 18 až 40 let, ale také muži. Kdo by si však představoval, že díky exkluzivitě svého řemesla má našlápnuto na rychlé zbohatnutí, byl by samozřejmě na omylu. Jelikož počet objednávek nerovná se množství uskutečněných objednávek a tudíž zisk, není můj příjem nikterak vysoký. Jelikož na výrobcích pracuji sama (know-how), není možné stihnout víc objednávek, lidské možnosti nejsou nekonečné, dává nahlédnout do své tvůrčí kuchyně. Za jedinou možnost, jak zvýšit zisk, považuje zvýšení cen. To by ale znamenalo, že přijde o své dobré zákazníky a zákaznice, například studentky.

Server Podnikatel.cz se korzetiérky zeptal, co je podle ní důležité, aby se člověk prosadil v oboru, který je hodně specifický a zpočátku také relativně náročný na budování zákaznické komunity. Nadšení a láska k práci a vždy něco více než jen řemeslo, zamýšlí se Riwaa Nerona, která sama korzety také aktivně nosí. Specificky pro její módu je nutná i důkladná znalost anatomie a pochopení pro speciální požadavky klientů. Klienti si přejí korzet, který má duši, uzavírá svou zkušenost.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+