Hlavní navigace

Obchodníky láká nové nákupní centrum - Hlavní nádraží

 Autor: 258398
Jana Bohutínská 17. 7. 2009

Pionýr mezi obchodníky na novém pražském "Hlaváku" považuje nádraží za obchodně perspektivní. To v podstatě potvrzuje i italský investor revitalizace. Navzdory ekonomické recesi - ta vlakové dopravě neškodí, možná spíš naopak.

V centru Prahy vzniká pomalu ale jistě nová obchodní zóna – Hlavní nádraží. Italská společnost Grandi Stazioni do rekonstrukce nádraží investuje spolu s firmou SIMEST (italská finanční společnost zaměřená na podporu zahraničních investic a podnikání; 10% podíl ve firmě Grandi Stazioni Česká republika) a Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD; 39% podíl) a podle dohody s Českými drahami pak bude mít recipročně nárok vzniklé obchodní prostory dalších třicet let pronajímat. Podobným způsobem a prostřednictvím partnerů se snaží akciová společnost ČD Reality revitalizovat další nádraží po celé České republice. Není tajemstvím, že jde o komerčně velmi atraktivní business. Čtěte více: OBRAZEM: Nové odbavovací centrum pražského Hlavního nádraží

Italské know-how po česku

Firma Grandi Stazioni (GS) svůj model revitalizace nádraží vyzkoušela v Itálii (nádraží ve městech Bari, Boloňa, Florencie, Janov, Miláno, Neapol, Palermo, Řím, Turín, Benátky, Verona). V zahraničí rozvíjí své aktivity vedle České republiky také například v Indii, Rusku nebo Saúdské Arábii. V Itálii nabízejí GS buď pronájem obchodních prostor nebo přímo obchodní spolupráci. Dále ve stanicích prodávají reklamní plochy nebo poskytují pronájem na uspořádání rozličných akcí.

Grandi Stazioni má dlouholeté partnery a kontakty, se kterými spolupracuje v Itálii. Jedná se například o firmu Autogrill, která se stará o veškerá restaurační zařízení a jejich provoz. Aktivně sami vyhledáváme zájemce o nájem, ale obrací se na nás iniciativně také mnoho firem. Spolupracujeme jak s velkými nadnárodními společnostmi, tak s malými lokálními partnery, kteří chtějí provozovat své prodejny na nádraží. Chceme, aby nabídka služeb byla pestrá a odpovídala potřebám a kupní síle cestujících, odpovídá Martin Hamšík, tiskový mluvčí GS, na otázku business serveru Podnikatel.cz jakým způsobem firma vybírá nájemce obchodních prostor na revitalizovaném Hlavním nádraží. Cena nájmu se pak podle něj odvíjí od rozměru obchodních prostor a také od délky kontraktu. Cena je proto vždy individuální, ale více méně obvyklá tržní ceně v daném místě, dodává Hamšík (to může být podle nabídek realitních kanceláří řádově kolem 1 či 2 tisíc korun za m2 měsíčně; Ivana Lichtenberková, manažerka marketingu Maxima Reality, uvádí částku v rozmezí 2200 až 2500 Kč za m2). Jisté je, že po dokončení rekonstrukce zmizí z nádražní haly všechny stánky – se stánkovým prodejem firma nepočítá. Naším záměrem je zásadně změnit design, funkční uspořádání a nabídku služeb na pražském Hlavním nádraží, upřesňuje Hamšík.

Anketa

Při cestách nejčastěji volíte:

Nabízí se otázka, zda aktivity firmy na Hlavním nádraží – ať už se jedná o pronájem obchodních prostor nebo reklamních ploch – zasáhla ekonomická recese. Projevila se tím, že někteří zájemci ztratili zájem o pronájem obchodních prostor, ale okamžitě jsme našli adekvátní náhradu. Železniční doprava má tu výhodu, na rozdíl od letecké, že v dobách krize počet cestujících neklesá, spíše naopak, tvrdí Martin Hamšík pro server Podnikatel.cz. Čtěte více: Seriál Ekonomická recese

Před zahájením revitalizace bylo Hlavní nádraží (lidově Hlavák) spíše zónou, kterou cestující rychle prošel, než aby se v ní zdržoval. Charakterizoval jí zápach, bezdomovci, prostituce a holuby. Podobné to bylo s Vrchlického sady, přilehlým parkem (lidově Sherwood), jehož revitalizace se také plánuje. Změnit to, jak lidé vnímají Hlavní nádraží, seznámit veřejnost s jeho novou funkcionalitou a naučit ji tu nakupovat a trávit čas, nebude snadný úkol. Stejně tak ale revitalizace cílí na turisty. GS podle svého italského webu kalkulují s tím, že Hlavním nádražím denně projde 80 tisíc lidí, 35 milionů ročně. V případě uzávěry Masarykova nádraží a otevření nové trasy metra D, počítá firma se 177 tisíci lidmi denně.

Fotogalerie

klikněte pro zobrazení více fotek

Hlavák 10

Další nádražní dvacítka?

Výběr obchodníků ovšem není výhradně na firmě Grandi Stazioni. Tuto problematiku řeší nájemní smlouva mezi Českými drahami a Grandi Stazioni. České dráhy se přímo nepodílí na výběru podnájemců, ale musejí předem odsouhlasit podnájemní smlouvu, mají tedy určité mechanismy, jak ovlivňovat situaci na nádraží, informuje server Podnikatel.cz Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah (ČD). Problematiku reklamních nosičů pak podle tiskového mluvčího řeší s GS dceřiná společnost Českých drah Railreklam, která má výhradní zastoupení v pronájmu a hospodaření s reklamními plochami.

Na svých italských internetových stránkách uvádí firma Grandi Stazioni, že kromě nádraží v Praze, Karlových Varech a Mariánských Lázních by se chtěla na základě dohody s ČD podílet na revitalizaci další dvacítky českých nádraží. Stanice Karlovy Vary se řeší. S ohledem na velmi špatný stav objektu, který měl být rekonstruován. Pokud jde o další stanice, tak ČD mají zájem zajistit jejich revitalizaci i s externími partnery včetně Grandi Stazioni, o těchto záměrech diskutujeme, ale aktuálně nejsou žádné projekty před spuštěním, říká k tomu Petr Šťáhlavský. To potvrzuje i Martin Hamšík – firma GS podle něj sice vyhodnocuje, která česká nádraží by byla z podnikatelského hlediska zajímavá tak, aby se firmě vložené náklady vrátily, aktuálně však hovoří jako o aktuálních pouze o třech zmíněných nádražích.

Obchodník: Nádraží jsou perspektivní

Mezi prvními obchody se na rekonstruovaném Hlavním nádraží otevřelo knihkupectví NeoPalladium. Byli jsme první, kdo na „staveništi” otevřel nový obchod a provoz prodejny na Hlavním nádraží je poznamenán probíhající rekonstrukcí. S tím jsme do toho ale šli. Prodeje odpovídají našim předpokladům, lidé se pomalu učí do NeoPalladia chodit a jelikož je součástí prodejny i kavárna, často se k nám uchýlí jako do důstojné oázy klidu, tvrdí pro business server Podnikatel.cz Lucie Kovandováagentury Botticelli, která knihkupectví spadající pod NeoLuxor (provozující také například Palác knih Luxor na Václavském náměstí) mediálně zastupuje.

Revitalizovaná vlaková i autobusová nádraží jsou podle Kovandové perspektivními místy pro prodejny takového typu. O otevření dalších konkrétních obchodů však zatím neuvažujeme, rozhodně to ale nechceme vylučovat, odpovídá na otázku serveru Podnikatel.cz, jestli firma uvažuje i o dalších obchodech na jiných revitalizovaných nádražích.

Našli jste v článku chybu?

22. 7. 2009 10:35

Anonym (neregistrovaný)
Mám zkušenost, že většina středně velkých vlakových nádraží v Německu jsou taková malá obchodní centra. Hlavní a velká nádraží od obchodního centra v podstatě nerozeznáte. Nicméně ta nádraží jsou na to projektována a jsou ohromná. Jsou také čistá a dobře udržovaná. Rekonstrukci Hlavního nádraží vítám. Nicméně i bez rekonstrukce by to mohlo být dobré a pěkné nádraží, kdyby se lidé nechovali jako prasata a vše neničili. To, že tam jsou bezdomovci je problém toho, co vše Češi jsou schopni připust…

17. 7. 2009 16:30

uživatel si přál zůstat v anonymitě
A napadlo vás, že ti mladí lidé, co mají obě ruce i nohy, jsou třeba duševně nemocní?
Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu