Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Obrázky jsou důležitější než čísla a písmena. Zapojte je do své komunikace

Zdeněk Vesecký

Vizuální obsah je v moderním podnikání jedním ze základních stavebních kamenů úspěšného marketingu. Právě díky němu si vás zákazník bude pamatovat.

Zrakem vnímáme až 80 % podnětů. Proto je důležité zaměřit se v komunikaci na kvalitní a vizuální poutavý obsah.

O důležitosti vizuálního obsahu dnes už snad nikdo nepochybuje. Průzkumy totiž hovoří jasně, články s vizuálním obsahem si přečte mnohonásobně víc uživatelů a například na Twitteru mají příspěvky s obrázkem o 150 % více retweetů. To, že lidé rádi vstřebávají informace z obrázků, videí nebo infografik, dokazuje i rostoucí obliba Instagramu nebo Pinterestu. Agentura Venngage zjistila, že vizuální obsah loni zaznamenal velký boom a ve srovnání s rokem 2015 byl využíván o 130 % víc. Šest z deseti marketérů považuje vizuál za nezbytnou součást marketingové strategie, a proto jsou za jejich tvorbu ochotni bez problémů utratit i čtvrtinu celkového marketingového rozpočtu.

Grafické zpracování informací zdaleka není jen o designu. Je to pohodlná cesta k usnadnění toku informací směrem k uživatelům. Obrázky a další vizuální sdělení jsou účinnější díky své snazší zapamatovatelnosti, a pokud jsou vytvořeny šikovně, mohou ovlivnit vnímání zákazníků. Je pravda, že vizuální paměť je u většiny populace ta nejsilnější. Proto se mnohdy obrázek používá třeba jako forma úvodníku, který má zaujmout a motivovat číst dále, uvádí Vladan Hejnic z VIVnetworks.com a Tomáš Odl, vedoucí oddělení vývoje v digitální agentuře AITOM, dodává: Obecně dnes na internetu lidé primárně nečtou, text nejdříve skenují. A i na samotné čtení mají výrazně méně času. Doporučujeme proto klientům, aby nabízeli řešení právě těmto “líným” čtenářům.

Psali jsme: #Instagram. Obrázky se může skvěle prezentovat architekt i zedník

Otázkou je, zda se pustit do vytváření vizuálů v době, kdy už je více než polovina marketérů v nějaké formě používá v takřka každém svém sdělení. Nehrozí pak splynutí s davem? Oslovení odborníci se shodují, že obavy jsou v tomto ohledu zbytečné, a doporučují vizuální obsah vyzkoušet. Jen je potřeba snažit se skutečně odlišit. A to tím, že budete originální. Každé sdělení musí komunikovat jednotnou myšlenku a podporovat vizi a ducha vaší firmy, produktu či služby. Zaměřte se na vaši osobitost, proč jste jedineční právě v tom, co děláte, a čím je zrovna vaše značka svérázná. Poté stačí jen zajistit dlouhodobou soudržnost tohoto stylu komunikace, což pomůže budovat zapamatovatelnost brandu u vašich zákazníků, říká Patrik Schober, zakladatel a ředitel PR agentury PRAM Consulting. Rozhodně má smysl věnovat se autorskému obsahu. Pokud se nebudete odlišovat od konkurence, nikdo si vás nezapamatuje.

Forma je důležitá, ale cení se zejména originalita

Vizuální obsah může mít řadu podob. Nejpoužívanější jsou fotografie z fotobank a infografiky. Podle marketérů mají největší úspěch (měřeno nejvyšší mírou zapojení uživatelů) právě infografiky. Proto jsou společně s originálním obsahem používány vůbec nejvíc. Co do objemu následují grafy a vizualizovaná data, dále video a až nakonec jsou právě pro svou neoriginalitu používány fotografie z fotobank. Který komunikační styl ale zvolit?

Především je nutné si uvědomit, že při vytváření obsahu záleží na informaci, kterou má vizuál nést. Pro prezentaci obchodních výsledků se podle Tomáše Odla hodí infografika, reportáž z teambuildingu doporučuje natočit pomocí GoPro kamery, představení týmu zase může mít formu videa. Navíc je nutné myslet na to, jaké uživatele či potenciální zákazníky chceme oslovit. Zájem uživatele musí být na prvním místě. Například účetní budou chtít číst grafy, protože je to pro ně přirozené a v grafech se vyznají, sekretářky naopak takové cítění pro čísla nemají a budou chtít vidět klasickou infografiku. V oboru B2B je trendem infografika, protože jde naproti uspěchané době a nutnosti hltat informace v koncentrované formě. Retaileři v B2C ale tradičně využívají fotky produktů. Po videu sáhnou v případě složitějších a drahých produktů, kdy potřebují k zákazníkovi dostat atmosféru, komentuje Vladan Hejnic. Zároveň záleží na tom, jaký kanál je pro komunikační kampaň využíván. Stejný obsah dosahuje jiné účinnosti na webu i na sociálních sítích.

Dále čtěte: Optimalizujte obrázky na svých webech. Přijde vám na ně víc lidí

Obrázky jsou dnes už zcela automatickou součástí textu. Přinutí čtenáře pokračovat ve čtení, text je jimi opticky rozdělen do více kratších částí, které jsou mnohem stravitelnější. Stále více se dostává do popředí video. Největší výhodou tohoto média je to, že informace jsou divákům jeho prostřednictvím servírovány skutečně až pod nos. A to bez potřeby jejich aktivního zapojení. Video se osvědčilo pro natáčení rozhovorů, ukázek, ale i vytváření návodů a podobně. Web bez vizuálů by vypadal jako zlaté stránky. Je nutné si uvědomit, že vizuály dávají obsah do kontextu a vytvářejí v uživatelích emoce, říká Tomáš Odl z AITOMu a dodává: Nejúspěšnější je vždy ta varianta, která uživateli poskytne danou informaci nejsnáze. Uživatel nechce číst složité tabulky, chce vidět jedno číslo. Pravidlo zní: nikdy ho nenuťte přemýšlet.

Při nutnosti seznámit uživatele se zajímavými daty je dobré sázet na inforgafiku. Informace v ní obsažené budou pro příjemce přehlednější a srozumitelnější. Zatímco ilustrace a infografiky jsou považovány za velmi důležité, ve srovnání s dynamickými vizuálními prostředky, jako jsou obrázky a videa, mají ve skutečnosti podstatně menší význam. Do budoucna můžeme očekávat nárůst důležitosti videa, které je díky spojení vnímání vizuality a poslechu nejvíce zapamatovatelnou cestou k oslovování zákazníků, uvádí Patrik Schober. 

Nabídněte seriózní i odlehčená data

Komunikační téma by mělo fungovat napříč různými kanály. Základem je ovšem dobrá znalost cílové skupiny. Když víte, kde a na jakých kanálech se zákazníci objevují, komunikujte právě tam stejným vizuálním stylem – v tiskových zprávách, v článcích a reportážích, přes správu sociálních sítí, webových stránek i mikrostránek, vzniklých speciálně pro dané kampaně, či v rámci videí, newslettrů nebo webinářů. Všechny tyto kanály a jednotlivé akce musí být obohaceny o kvalitní vizuální obsah. Velmi důležitá je ale vizuální jednota. Všechny výstupy musí být definovány stejným vizuálním prvkem s výstižným wordingem. Jakmile zákazník uvidí příspěvek na vašem Facebooku a o týden později si přečte váš článek na internetu s použitím stejných dat a grafických prvků, musí si tyto dva vizuály spojit, upozorňuje Patrik Schober z agentury PRAM Consulting.

Připomeňte si: 5 věcí, bez kterých si s firemním Instagramem ani neškrtnete

WT100

Vizuály nejen dávají do kontextu obsah, ale zároveň vytvářejí v uživatelích emoce. Neomezujte se proto jen na reklamní a informační sdělení. Mnoho lidí hledá na internetu zábavu a rozptýlení. A to může nabídnout i jindy seriózní firma. Takové téma pochopitelně nedostane takový prostor jako třeba nabídka nového produktu, ale rozhodně do komunikační strategie patří. Podívejte se třeba na tradiční aprílové žerty na Mapy.cz. Letos měly mapu složenou jen z textu, loni mapu obrázkovou. Lidé to přirozeně sdílí, baví se tím a Seznam si tak velmi dobře buduje brand. A přitom je to z geografického hlediska úplný nesmysl, říká Tomáš Odl s dodatkem, že textová mapa měla takový úspěch, že ji na Mapy.cz najdeme dodnes.

I zábavné téma, které nesouvisí s podnikáním, má tedy svou přidanou hodnotu. Tou je právě podpora brandu a také budování loajality. Na internetu sice možná hledáme dodavatele, ale náš výběr ovlivňují osobní lidská kritéria. Všichni chceme jednat s lidmi, se kterými si budeme rozumět. Infografika o cestování zaměstnanců, medailonky zaměstnanců s volnočasovými fotkami, video z teambuildingů, to vše vás prezentuje ne jako odtažitou firmu, ale uskupení lidí, které zákazník může mít rád. Tím, že zaměstnance představíte v autentickém prostředí jako skutečné lidi, kteří stojí za vašimi výrobky a službami, budete působit více důvěryhodně a vaši zákazníci při nákupu ocení, že s nimi jednáte na rovinu a nelžete jim, říká Patrik Schober.

Našli jste v článku chybu?