Hlavní navigace

Od ledna hrozí sankce každému devátému vozidlu v Česku

 Autor: 258398
Dagmar Kučerová

Od nového roku musí mít sjednáno povinné ručení každé vozidlo zařazené v registru silničních vozidel. Vlastník nepojištěného, byť nepoužívaného vozidla, riskuje nejen pokutu, ale i příspěvek garančnímu fondu, případně až exekuci.

1. leden 2009 přinese změny v povinném ručení. To se bude týkat nově i aut nepoužívaných, nepojízdných nebo sloužících jako zdroj náhradních dílů, která jsou zařazena v registru silničních vozidel. Těm, co svůj např. nepojízdný vůz neodhlásí včas, hrozí pokuty, v horším případě se může těšit z návštěvy exekutora.

Pokud vlastník takové vozidlo včas neodhlásí z registru silničních vozidel, nebo alespoň dočasně nevyřadí z provozu, bude vystaven nejen pokutě, ale i sankcím od ČKP (České kanceláře pojistitelů). Nepojištěné neexistující nebo rozebrané vozidlo lze do konce roku 2008 trvale vyřadit z registru vozidel předložením čestného prohlášení o jeho zániku. Podle ČKP nemá v Česku každé deváté registrované vozidlo povinné ručení. Čtěte více: Pojišťujete auto? Dejte si pozor na možná úskalí

Výše pokut a sankcí se bude vyměřovat denně

Správní orgán je oprávněn udělit nepojištěným vozidlům pokutu v rozmezí od 5000 Kč do 40 000 Kč. Řidič, který nepředloží při silniční kontrole doklad o povinném ručení vozidla (od 1. ledna se předkládá jen zelená karta), může dostat pokutu od 1500 do 3000 Kč, v blokovém řízení do 1500 Kč.

Sankci neboli příspěvek do garančního fondu bude vlastník nebo provozovatel nepojištěného vozidla neodhlášeného z registru silničních vozidel platit za každý den, za který není vozidlo pojištěno. Denní sazba, která je stanovena podle objemu válců a největší přípustné hmotnosti, činí:

  • u motocyklů 20 – 30 Kč
  • u osobních automobilů 50 – 70 Kč
  • u nákladních vozidel a autobusů 160 – 300 Kč.

Je tedy zřejmé, že příspěvek garančnímu fondu i případné pokuty vyměřené správním úřadem budou výrazně dražší, než sjednání povinného ručení. Uhrazením garančního příspěvku ovšem není vozidlo pojištěno. Pojištění se sjednává uzavřením smlouvy s příslušnou pojišťovnou pro případ škodní události předem, přičemž příspěvek je hrazen za nepojištěné období zpětně. ČKP bude počínaje rokem 2009 zasílat vlastníkům nepojištěných vozidel výzvy k uhrazení. Kdo nezaplatí, může v brzké době očekávat u svých dveří exekutora.

Anketa

Změníte v nejbližší době pojišťovnu k uzavření povinného ručení?

Jak vybrat nejvýhodnější pojišťovnu pro povinné ručení?

Mnohým končí splatnost ročního pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, a s tím má i možnost změnit pojišťovnu koncem roku. V tomto období připravují pojišťovny pro své stávající i nové klienty nabídky speciálních bonusů, asistenčních a doplňkových služeb, mezi které patří i výhody pro podnikatele a zemědělce. Pojištění odpovědnosti vozidel, tzv. povinné ručení, je totiž možné vypovědět nejpozději šest týdnů před koncem pojistného období. Jestliže není pojištění včas vypovězeno, je stávající smlouva platná i nadále. Čtěte více: Služební auto pro osobní potřebu zaměstnance? Jak na to?

Rozhodujícím kritériem bude samozřejmě cena pojištění, dále limity krytí, nabídka asistenčních služeb, úrazové připojištění, výše spoluúčasti pojišťovny při nehodě, ale i vlastní zkušenost a doporučení známých.

Pro orientační posouzení ceny pojištění lze využít internetových srovnávačů cen povinného ručení. Výrazný vliv na cenu pojištění má také předchozí bezeškodný průběh a věk řidiče. Do skupiny ukázněných řidičů a řidiček patří podle statistik věková skupina nad 35 let a vozidla starší 8 let.

Povinné ručení 2009 – podrobný přehled

Auto, doprava

Povinné ručení vstupuje do devátého roku novodobé existence a opět tu máme mnoho změn. Na trhu se objevila již 15. pojišťovna nabízející tento produkt. Přinese to slušným řidičům nějaké výhody, nebo se spíše přestaneme v nabídkách orientovat? Čtěte více na serveru Měšec.cz

Například za tzv. malý automobil preferovaný v městském provozu zaplatí vlastník vozidla při dosažení „výhodné“ věkové skupiny roční pojistné v ceně od 1380 do 2057 Kč.

Nejlevnější pojištění pro tento automobil nabízí Dolnorakouská pojišťovna a naopak nejdražší ČSOB Standard. Ta však cenu kompenzuje doplňkovými službami, jako jsou asistenční služby, ale i sleva 15 % v prvním roce pojištění a úrazové pojištění řidiče s limitem krytí 100 000 Kč při trvalých následcích či úmrtí.

V nabídce Slavia pojišťovny je možné získat k cenově výhodnému pojištění další slevu 5 % z ceny povinného ručení, a to při používání zimních pneumatik v období od 15. 10. do 15. 3. Roční pojistné pro vybraný typ automobilu s příslibem používání zimních pneumatik činí 1218 Kč. Čtěte více: Zimní pneumatiky jsou letos poprvé částečně povinné

Srovnání cen a služeb pojišťoven
Pojistitel Limity krytí v mil.Kč Roční pojistné Služby poskytnuté zdarma v produktu
Slavia 35/35 1 282 Kč Základní asistenční služby, bez příslibu použítí zimních pneumatik
Dolnorakouská 50/50 1 380 Kč Základní asistenční služby
ČPP – Speciál Plus 50/50 1 627 Kč Úrazové pojištění řidiče s limitem krytí 200 000 Kč, asistenční služby
Alianz 35/35 1 663 Kč Základní asistenční služby
Generali 35/35 1 680 Kč Asistenční služby a pojištění právní ochrany
Kooperativa – Standard 35/54 1 931 Kč Asistenční služby, živelní pojištění, pojištění pobytu v nemocnici, bonus na další auto
ČSOB – Standard 35/44 2 057 Kč Úrazové pojištění řidiče s limitem krytí 100 000 Kč, asistenční služby

Použity ceny internetového srovnávače cen (mimo Slavia pojišťovny)

Pro srovnání bylo použito vozidlo s kubaturou do 1000 cm3, výkon motoru do 50 kW, předchozí bezeškodný průběh.

Jak postupovat v případě dopravní nehody?

Je vhodné si občas připomenout postup v případě dopravní nehody. Obvykle se doporučuje vozit s sebou základní pokyny, pro případ, že řidič bezprostředně po dopravní nehodě nebude schopný vlivem stresu na vzniklou situaci přiměřeně reagovat. Některé pojišťovny vydávají k tomuto účelu příručky s doporučeným postupem. Například u České podnikatelské pojišťovny jsou srozumitelné pokyny součástí obalu pojistných podmínek.

Polici voláme, když:

  • je někdo zraněn (poskytneme v rámci možností první pomoc a přivoláme záchrannou službu),
  • je poškozen majetek třetí osoby,
  • je škoda větší než 50 000 Kč,
  • nemůžeme se shodnout na zavinění.

Malé nehody se škodou nižší než 50 000 Kč:

  • vzájemně si prokážeme totožnost, zapíšeme RZ (SPZ) vozidla a typ vozidla, jména a kontaktní údaje řidiče nebo majitele vozidla, údaje o pojišťovně a číslo pojistné smlouvy a nezapomeneme na vzájemné podpisy řidičů,
  • zakreslíme postavení jednotlivých účastníků,
  • následně nahlásíme nehodu na klientskou linku pojišťovny nebo osobně na pobočce.

V případě nepojízdného automobilu je možné využít bezplatných limitů asistenčních služeb k odvozu automobilu do servisu, případně na jiné místo určené k dočasné úschově.

Našli jste v článku chybu?

18. 11. 2008 13:45

blabulabul (neregistrovaný)
Letos jsem měnil pojišťovnu, dříve jsem byl u ČPP kde mě celkem slušně drhli. Funkční srovnání je na http://www.povinne-ruceni-porovnani.cz, odkaz v článku na Měšec udává nesmysly. Když srovnám co jsem nakonec zaplatil za nové povinné ručení se srovnávacími tabulkami, Měšec oproti skutečnosti lže o 1000 Kč navíc, navíc mi nabízí ČPP s tím, že budu platit 0 Kč - hahaha... Jinak změnou pojišťovny jsem ušetřil 2000 Kč za rok, to už docela ujde.

3. 11. 2008 6:57

zoufalý (neregistrovaný)
Dle čeho lze vyřadit neexistující vozidlo z evidence. podle mnoha diskutujících na jiných diskusích to na příslušných MÚ nejde.Mám s tím stejné zkušenosti.Bez ekologické likvidace neexistuje. Ek.likvidace není možná, když vůz neexistuje. Díky
Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Podnikatel.cz: Hospody a EET? Mají technické problémy

Hospody a EET? Mají technické problémy

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory