Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Od podnikatelského dna se můžete odrazit. Čtěte, jak na to

Jana Bohutínská

Děsivé historky o pádech a krachu patří k podnikání stejně neodbytně jako ty o neuvěřitelném úspěchu. Co ale nakonec pomáhá, když se podnikání skutečně zhroutí?

Jak znovu začít, nastartovat se a zas směřovat k vrcholu? Třeba tak, že se z krize stane poučení. Nebo orientací na budoucnost, místo tonutí v šíleném problému.

Jeden úspěšný majitel startupu kdysi vyprávěl, že když jel na schůzku za investorem, na němž visel další rozvoj jeho byznysu, neměl peníze ani na to, aby si koupil jízdenku na metro. Mladá žena zase vzpomínala, jak prodělala miliony korun – a dnes je jednou z nejúspěšnějších českých podnikatelek. Takové příběhy dobře ukazují, že spadnout na dno nemusí být tak špatné, když se dotyčný nebo dotyčná nakonec dokáží zase zvednout z kolen na nohy. 

Čtěte také: Vaří marmelády a džemy světové kvality. Přesto jejich prodej není snadný

Hranice si nastavují sami

Podobné příběhy otevírají otázku, čím se liší podnikatelé, kteří neúspěch obrátí v úspěch, od těch, které nezdar od podnikání odradí. A je možné vysledovat, že ti úspěšní mají sen, silnou vizi, které věří (a také věří sobě), vizi, která je motivuje. Jsou pro svou věc zapálení, dokáží se na ni nekompromisně koncentrovat, chtějí něco dokázat, jsou ochotní kvůli tomu ledacos oželet a třeba i na minimum osekat vlastní nároky, často jít až na samotnou hranici toho, co jejich mysl a tělo vydrží, a taky úplně kašlat na to, jak běžně žijí jejich vrstevníci a čemu věnují svůj čas.

Nenechají se napasovat do žádných škatulek a svou tvořivost napnou až tam, kde můžou ostatním jejich nápady zprvu připadat naprosto bláznivé, dokonce nepřijatelné. Nezastaví se ani tehdy, kdy by to rádoby rozumnému vnějšímu pozorovateli připadalo žádoucí. Hranice toho, co je reálné, si totiž nastavují sami.

Čtěte také: Byznys zacílili na muže. Vyplatilo se. Pánské krejčovství otevírá nový showroom

Navíc vidí příležitosti, vůči nimž jsou jiní slepí. Což je ostatně jedna z věcí, která spojuje podnikatelky a podnikatele s vědci a vědkyněmi. Názorným příkladem z oblasti vědy je objev penicilinu. Alexander Fleming (1881 – 1955) určitě nebyl první, komu Petriho miska obrostla plísní, ostatně plísní zcela běžnou a rozšířenou. Jenže on začal plíseň zkoumat. Dostal za to Nobelovu cenu a antibiotikum se stalo jedním z objevů, které zásadně zlepšily život lidstva. 

Cílevědomost a vytrvalost vedou k úspěchu

Zájem o to, jaké jsou osobní faktory úspěchu a neúspěchu, mají i mnozí výzkumníci. Tématu se věnoval například Martin Lukeš z Vysoké školy ekonomické, který se podílel na výzkumu úspěšného podnikání v Česku, Německu a Polsku (2004).

Čtěte také: 3 tipy na to, jak sladit podnikání a svůj životní styl bez bolestných kompromisů

Ukázalo se, že mezi osobní faktory úspěchu patří mimo jiné cílevědomost, vytrvalost, komunikační dovednosti nebo odborné a oborové znalosti. Zatímco osobními faktory neúspěchu jsou chybějící flexibilita, špatné vize a cíle, snaha zbohatnout, přecenění vlastních schopností, nízká vytrvalost, neschopnost řídit nebo chybějící oborové a odborné znalosti.

Co ale nakonec pomáhá, když se podnikání zhroutí a něco velkého se fakt nepovede? Jak znovu začít a směřovat k vrcholu?

1. Mít vizi, cíle a orientaci na budoucnost

Poradenská společnost PwC vydala před čtyřmi lety výsledky průzkumu, v němž zkoumala, co firmám pomáhá k úspěchu (What drives a company’s success? Highlights of survey findings). Mezi klíčovými zjištěními se mimo jiné objevilo, že neexistuje žádný jednoznačný recept na úspěch, který by stačilo následovat, ale že úspěšnější jsou firmy se silnou identitou. Firmám naopak k úspěchu nepomáhalo, když měly příliš mnoho strategických iniciativ, ani to, když se soustředily více na krátkodobé zlepšení výkonnosti než na dlouhodobý úspěch.

Čtěte také: Chce vařit veganskou čokoládu a prodávat ji za bitcoiny. Je to vůbec možné?

Silná identita souvisí s jasností vizí a cílů. S tím, že jak firma, tak samostatný podnikatel vědí, kým jsou, co, jak a proč dělají nebo dělat chtějí. Orientace do budoucna pak souvisí s dlouhodobější perspektivou i s dlouhodobějšími cíli. Nestačí vědět, co chce podnikatelka nebo podnikatel zítra. Vize (nebo sen) je konkrétní představa nějakého stavu, tak konkrétní, že je možné ji vidět, cítit, slyšet, ochutnat, skoro si na ni sáhnout. Dílčí cíle a na ně navázané konkrétní kroky pak pomáhají den za dnem vizi naplnit.

2. Neutopit se, poučit se (ale neoblbovat se)

Ochota riskovat a schopnost poprat se s neúspěchem jsou pro podnikání nezbytné. Oboje souvisí se schopností orientovat se na budoucnost, nikoliv se donekonečna utápět v problémech.

Důležitým faktorem také je, že se překonání krize spojuje se sebepoznáním, s osobnostním růstem a vývojem. Z takové perspektivy pak vlastně podnikatelce a podnikateli může krize v podnikání dokonce prospět. Každopádně snaha hledat poučení proměňuje perspektivu a je to cesta, jak se z orientace na problém donutit k pohledu do budoucna.

Čtěte také: Ze dna na vrchol a zase dolů. Tak šel čas s Baby Office

Ale neznamená to, že si má podnikatel něco nalhávat. Snaha vidět a pochopit, co se skutečně děje, věnovat pozornost i tomu, co je v danou chvíli krajně nepříjemné, je součástí pomyslné rovnice odrazu ode dna. Vždyť strašáci a noční můry se rodí v temnotě, tam, kde má člověk tendenci něco potlačit. A většinou zmizí ve chvíli, kdy na ně dopadne ostré světlo. Zmizí spolu se strachem z nich.

3. Věřit si a motivovat se zevnitř

Sebedůvěra není nic míň a nic víc než důvěra v sebe samotného nebo samotnou. Že můžu, že zvládnu, co chci, že na to mám. Že podnikatel dokáže překonat i obrovskou překážku, doslova pád, protože z dlouhodobějšího hlediska možná ten pád není tak kritický, jako se zdá právě teď, a protože kvůli dlouhodobější vizi je důležité se o to snažit. 

EBF17

Čtěte také: Jsem matka a podnikám. Kdo jsou ženy, které se nebojí riskovat?

Motivaci avšak nikdo nikomu do žil a do hlavy trychtýřem nenalije, jestliže nemá brzo vyprchat. Vnitřní motivace je pro odraz ode dna v podnikání důležitá. Někdo ji má i v krizi úplně automaticky a přiživuje ji každý den soustavnou prací i sebemenšími úspěchy. Jiný na ní musí tvrdě zapracovat – objevit ji a vykutat ji pod vrstvami otrávenosti, zoufalství a skepse. Právě dost lákavé sny a vize, navázané na vlastní sny a hodnotová přesvědčení, v tom můžou pomoci.

Našli jste v článku chybu?