Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Odklad 3. a 4. vlny #EET není bez šance, lidovcům může pomoct opozice

Daniel Morávek

Ač se zdály změny elektronické evidence tržeb (EET) ještě před pár měsíci nemožné, s blížícími se volbami může dojít ke korekcím.

Vláda, jakožto celek, sice lidovecký návrh na odklad 3. a 4. vlny EET odmítla, o jeho možné podpoře ale hovoří opozice.

ODS návrh podpoří

Vzhledem k tomu, že ČSSD a ANO nemají sněmovní většinu, může se klidně stát, že odklad třetí a čtvrté vlny Poslaneckou sněmovnou projde, pokud jej podpoří všechny ostatní strany. A to dle jejich vyjádření není nemožné. Rizikem ovšem zůstává, že se návrh nestihne projednat, protože do konce volebního období zbývá už jen jedna řádná schůze Sněmovny.

Pokud se ale návrh na změnu zákona o evidenci tržeb na pořad schůze dostane, podpoří ji totiž poslanci ODS. Občanští demokraté ovšem zároveň poukazují na pokrytectví lidovců. Jestliže se návrh dostane na pořad jednání zářijové schůze, tak jej podpoříme. Stanovisko KDU-ČSL je však absurdní. Nejprve pro EET její poslanci hlasovali, aby těsně před volbami otočili a už jej nepodporovali. EET je potřeba zastavit úplně, nejenom odložit, uvedl serveru Podnikatel.cz Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS.

KSČM a TOP 09 ještě neví

Pro korekci EET jsou i komunisté. Podobu, ve které byl projekt spuštěn, jsme také kritizovali. Korekce by měla přijít po vyhodnocení toho, co je již zavedené. K tomu, zda již v září odložit 3. a 4. vlnu, se musí poradit poslanecký klub, komentoval Jiří Dolejš, místopředseda KSČM.

Podporu lidoveckého návrhu nevylučuje ani TOP 09, která stejně jako ODS odmítá již od počátku celé EET. Poslanci TOP 09 ale zatím návrh zákona na jednání neprojednávali. TOP 09 v minulém roce navrhovala zamítnutí EET nebo jeho odložení o dva roky, i toto odmítli také poslanci KDU-ČSL, kteří nyní nově tvrdí, že jsou proti EET a předkládají v rámci volební kampaně takový návrh. EET přitom prokazatelně ničí menší podnikatele a mnozí již své firmy zavřeli, upozornil Miroslav Hlaváč, zástupce mluvčího TOP 09.

Pokud by ODS, KSČM a TOP 09 návrh lidovců podpořily a přidali se k nim poslanci Úsvitu a nezařazení poslanci, mohl by návrh získat většinovou podporu. Aby se ale novela stihla schválit, musí se dostat na pořad poslední řádné schůze. Novelu nicméně navrhují její autoři schválit již v prvním čtení, takže by se do voleb mohla stihnout prosadit.

Čtěte také: Výjimky z #EET pro malé či regionální podnikatele? Zjistili jsme názory politiků

Poslední vlny by odstartovaly o 9 měsíců později

Navržená novela počítá s tím, že by se třetí a čtvrtá vlna EET odložila o dalších 9 měsíců. Třetí vlna (například stánky s občerstvením nebo farmářské trhy) by dle původních plánů měla odstartovat 1. března 2018 a čtvrtá (hlavně řemeslníci) 1. června 2018. Dosavadní data k evidenci tržeb a jejímu přínosu jsou však rozporuplná, značné rozdíly vykazují statistiky ČSÚ a MF ČR. Před vstupem dalších fází v účinnost je vhodné, aby dosavadní implementace byla vyhodnocena, vysvětlují autoři novely návrh odkladu.

Podle autorů novely je vzhledem k termínu sněmovních voleb na konci října 2017 a předpokládanému povolebnímu vyjednávání takřka vyloučeno, aby se případné úpravy evidence tržeb stihly ještě před účinností dalších fází. Programy kandidujících subjektů vyjadřují vůli ke změně evidence tržeb, na kterou ale reálně nebude čas. Nejistota povinných subjektů je poškozující. Proto navrhujeme odsunutí účinnosti třetí a čtvrté fáze o devět měsíců, což zajistí dostatečný prostor pro případné přijetí změn a přípravu povinných subjektů, píše se v důvodové zprávě.

Čtěte více: Odložme 3. a 4. vlnu EET o 9 měsíců, navrhuje KDU-ČSL a STAN

Vláda návrh nepodpořila

Argumentaci lidovců však odmítla vláda, podle které je plán zavedení EET jasně stanoven platnou a účinnou právní úpravou a subjekty evidence tržeb tak mají již ode dne platnosti zákona, tj. od dubna 2016, postaveno najisto, od kterého okamžiku jim povinnosti stanovené zákonem o evidenci tržeb vznikají. Zvolený časový odstup téměř dvou let od platnosti zákona je podle názoru vlády i pro nejmenší subjekty dostatečný k řádné přípravě. Tato skutečnost se projevila také u nejmenších podnikatelů s tržbami z poskytování stravovacích, ubytovacích či obchodních služeb, kteří před první či druhou fází evidence tržeb nevyužívali pro evidenci tržeb žádné pokladní zařízení, píše se ve stanovisku vlády.

Vláda zároveň dodala, že by navrhovaná změna mohla být velmi negativně vnímána ostatními podnikateli, kteří se již do evidence tržeb zapojili v rámci první a druhé fáze. Podle vlády má navíc vyhodnocení implementace smysl dělat až po zahrnutí všech čtyř fází evidence tržeb. V neposlední řadě vláda upozornila, a to oprávněně, že předložený návrh obsahuje některé legislativně technické nedostatky, které je nezbytné opravit.

WT100

Například v úvodní větě není uvedena novela zákona provedená zákonem č. 183/2017 Sb. a dále návrh obsahuje chybu v obou novelizačních bodech, kdy je v obou případech před slovem „slovo“ chybně uvedeno nadbytečné slovo „za“ (zřejmým záměrem předkladatele bylo v čl. I bodě 1 slovo „patnáctého“ nahradit slovem „dvacátého čtvrtého“, nikoliv za slovo „patnáctého“ vložit slovo „dvacátého čtvrtého“, a obdobně je tomu i v bodě 2).

Perličkou na závěr je postoj ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), které se k novele v rámci připomínkového řízení rovněž vyjádřilo. S návrhem na odklad 3. a 4. vlny EET vyslovilo nesouhlas, jelikož by prý mimo jiné zvýšil administrativní zátěž podnikatelů.

Našli jste v článku chybu?