Hlavní navigace

Ohrozí srovnávač Google Nákupy postavení Zboží.cz a Heureka.cz?

Daniel Morávek 3. 8. 2012

Služba Google Nákupy nabídne brzy zpoplatnění. Pokud v ČR navíc dojde k jejímu zařazení do výsledků vyhledávání Google, může to otřást pozicí jedniček na trhu.

Společnost Google se rozhodla, že u svého srovnávače cen Google nákupy umožní e-shopům připlatit si za výhodnější umístění jejich zboží. Pokud k tomu navíc Google nákupy implementuje v Česku i do výsledků běžného vyhledávání v Google, nastanou největším tuzemským srovnávačům cen podle odborníků krušné časy.

Google “zpoplatní” Google Nákupy

Srovnávačům zboží vévodí na českém internetu služby Zboží.cz a Heureka.cz. Jak napsala pro server Podnikatel.cz Anna Marie Dostálová z agentury Dobrýweb.cz, až 90 % tržeb ze všech srovnávačů vám přinesou v e-shopu tyto dvě služby. Podle průzkumu společnosti Effectix.cz pak generuje Zboží.cz 73 % a Heureka.cz 13 % návštěvníků online obchodů, kteří přicházejí z vyhledávání skrze Google. Srovnávací služba Google nákupy, která v Česku běží od listopadu loňského roku, pak e-shopům z Google zatím přivádí asi 5 %.

K čemu jsou srovnávače

Účelem srovnávačů zboží je umožnit uživatelům porovnat nabídku stejného zboží v různých e-shopech. Návštěvník zadá do srovnávače konkrétní název produktu a srovnávač mu dané zboží v e-shopech vyhledá. Pokud uživatel nezadá přesný kompletní název hledaného produktu, dostane návrhy konkrétních produktů a kategorií. Teprve když si vybere konkrétní produkt, projde na stránku s výpisem nabídek různých e-shopů. Zde si může porovnat různé parametry, jako je cena, skladová dostupnost, zkušenosti ostatních nakupujících s daným e-shopem apod., v závislosti na konkrétním srovnávači.

Vše se však brzy může změnit. Viceprezident Google Sameer Samat totiž oznámil, že Google nákupy budou zpoplatněny, respektive e-shopy dostanou možnost připlatit si za výhodnější umístění svého produktu při zobrazení výsledků vyhledávání. Google otestuje tento model nejprve v USA a nejpozději za rok by se měl spustit i v dalších zemích. Podle odborníků se ale klidně může stát, že se “zpoplatnění” Google nákupů rozšíří ještě letos, aby obchodníci stihli ještě hlavní předvánoční nákupní horečku. Analytické firmy odhadují, že by tato změna společně s dalšími mohla Goglu přinést více než 250 milionů dolarů ročně.

Čtěte také: Co jsou to srovnávače zboží a jak pomůžou mému e-shopu? Zjistěte přehledně

Google kromě možnosti připlatit si za lepší pozici přinese i certifikáty kvality prodejců, což by mělo pomoci odlišit profesionální e-shopy od amatérských.

Google tedy oznámil dvě zásadní novinky:

  • Zpoplatnění modelu Google Nákupy.
  • Zavedení označení „Google Trusted Stores“, tedy označení obchodů, ve kterých Google doporučuje zákazníkům nakupovat a které mají určitý standard kvality.

Placený model bude dostupný skrz službu Google AdWords. Nově by výsledky vyhledávání měly vypadat takto:

Zdroj: Effectix.com

Srovnávače Zboží.cz a Heureka.cz čeká zřejmě tuhý boj

Brzké rozšíření služby Google nákupy by se mělo týkat i České republiky. Na rozdíl od Slovenska máme již plně počeštěnou verzi. Brzy by se tak mohl vyhoupnout podíl návštěvnosti z celosvětového vyhledávače. Aktuálně činí poměr návštěvnosti Google Nákupů v rámci Googlu pouze 5 %, podle našich odhadů by mohl tento poměr u e-shopů narůst až na 40 %, komentoval technický ředitel společnosti Effectix.com David Bauckmann.

Samotné “zpoplatnění” Google nákupů ale podle dalších odborníků nebude stačit k tomu, aby v Česku získaly takový podíl. Zpoplatnění může růstu pomoci, protože by mělo být realizováno přes Google Adwords, které používá řada i laických uživatelů. Odhady vzešlé z analýz se dost různí, ale je jisté, že do roka se oněch 5 % zvýší na dvojciferné číslo, domnívá se Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda

Helena Papírníková, vedoucí oddělení PPC agentury Dobrýweb.cz, serveru Podnikatel.cz doplnila, že zásadní vliv na zvýšení podílu zákazníků bude mít až zařazení Google nákupů do výsledků běžného vyhledávání Google. Právě absence v běžném vyhledávání tvoří největší handicap Google nákupů v Česku. Pokud Google službu do vyhledávání zařadí, očekávají o ní odborníci velký zájem, a to jak ze strany uživatelů, tak i obchodníků.

Největší výhoda Google nákupů totiž tkví v propojení na ostatní produkty Google – především pak právě na provázanost s vyhledáváním. V zahraničí se Google nákupy dostávají do neplacených výsledků a umožňují i propojení s výsledky placenými. Až se tato implementace dostane i do České republiky nebo Google zvýší propagaci Google nákupů, může to zásadně ovlivnit jejich význam na tuzemském trhu, potvrdila Papírníková.

Server Podnikatel.cz požádal o vyjádření i společnosti Google, ta však do doby vydání článku na dotazy neodpověděla.

Našli jste v článku chybu?

20. 8. 2012 8:50

antiXY (neregistrovaný)

Přečtěte si znovu článek. Co se týče přidání - to je detail, je to jen beta. Nicméně o tom tady nikdo ani nemluvil.
Takže Heurekomilče - připrav se na konec Heuréky


4. 8. 2012 22:12

xy (neregistrovaný)

Tomáši, feed jsem tam přidal opravdu během pár minut, ovšem 1 měsíc trvalo schvalování produktů pro vyhledávání tj. aby ten produkt někdo na serveru vůbec našel :-)

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně