OSA zdražuje poplatky. Za hudbu a TV v provozovně budete platit o polovinu více

Aktualizováno: Doplněno rozšířené vyjádření Intergramu (11. 8. 2016 15:06)

Ochranný svaz autorský se rozhodl, že od roku 2017 zvýší odměny autorům, které podnikatelé platí za to, že v provozovně pouští hudbu, nebo v ní mají televizi.

Podnikatelé se musí připravit na nové náklady od roku 2017. Ochranný svaz autorský (OSA) ohlásil zvýšení sazby za autorské odměny. Plošně zvyšuje ceny ve svém sazebníku o 50 %. Týká se to však pouze sazebníku pro reprodukovanou hudbu a měst nad 80 tisíc obyvatel. 

V menších městech dochází také ke zvýšení sazeb, ale ne tak razantnímu, protože OSA zároveň zvyšuje slevu z celkové sazby pro podnikatele v menších městech z 20 na 31 %. 

Autoři hudby budou však i po navýšení sazeb OSA o 50 % na rok 2017 nadále inkasovat jedny z nejnižších sazeb v Evropě, tak komentuje OSA svůj krok k zvýšení jednotlivých sazeb, které považuje stále za přiměřené.

Zvýšením sazeb napravujeme pokřivení trhu, tvrdí OSA

Navýšením sazeb chceme pouze zmírnit pokřivení trhu, který historicky platí nejnižší sazby v porovnání se zahraničím. Není žádný důvod k tomu, aby se autorům hudby dostávalo v České republice nižší míry ochrany práv, než je běžné v drtivé většině zemí Evropské unie, říká k situaci předseda představenstva OSA Roman Strejček.

Příklad zvýšení sazeb od roku 2017

Porovnání měsíční výše autorských odměn za rozhlasový přístroj se dvěma reproduktory v roce 2016 a 2017 za práva autorů hudby
město s více než 80 tis. obyvateli obec do 1000 obyvatel
sazba za rádio v roce 2016 186,00 Kč 148,80 Kč
sazba za rádio v roce 2017 279,00 Kč 195,30 Kč
meziroční nárůst 2017/2016 (v Kč) 93,00 Kč 46,50 Kč

Zdroj: OSA

Ten zároveň ujistil, že zvýšení sazeb půjde v plné výši ve prospěch autorů: OSA je neziskový sdružením a zákon mu neumožňuje srážet z výběrů pro autory více, než jsou účelně vynaložené náklady, doplnil pro server Podnikatel.cz Strejček. 


Autor: OSA

Podnikatel musí platit autorskému svazu například za umístěný televizní přístroj v provozovně, za hudbu jako kulisu, jukebox, reproduktor nebo dokonce i monitor. Pokud se podnikatel zaregistruje k platbě poplatků pro OSA sám a dobrovolně, dostane se na nižší měsíční sazbu, než pokud do provozovny dorazí z OSA kontrola. 

Čtěte také: Pokud v provozovně hrají rádia typu Jamendo, OSA platit nemusíte, tvrdí právníci

Intergram zatím neví, zda také zvýší sazby odměn pro autory

OSA však není jediný autorský svaz, který odměny za autorská práva vybírá. Další vybírá například Intergram, který je nezávislou společností výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů. I tomu je podnikatel povinnen platit. Podle ředitele Intergramu Jana Simona není zatím u zastupovaných autorů jednoznačný názor na zvyšování sazeb i v případě Intergramu. Sazebníky Intergram pro rok 2017 jsou aktuálně předmětem jednání. Definitivní podoba autorských odměn není v této chvíli známa jakož i trendy, kterými se výše odměn pro zastupované Intergram bude řídit, řekl serveru Podnikatel.cz Simon. 

Čtěte také: Na provozovně nemůže hrát online stream typu Spotify. Právník vysvětluje proč

widgety

Další autorské odměny může podnikatel platit dalším třem organizacím, které odměny pro autory vybírají. Jedná se o DILIA literární a divadelní autory, OOAS autory výtvarných děl a OAZA mistry zvuku jako autory hudebního obrazu zvukových a zvukověobrazových záznamů.

Kromě toho podnikatel platí také České televizi i Českému rozhlasu. Za každý přístroj, který je schopen přijímat televizní vysílání a je umístěn v provozovně, platí podnikatel televizní poplatek ve výši 135 korun a za každý přístroj schopný příjímat rozhlasové vysílání platí rozhlasový poplatek ve výši 45 korun měsíčně. 

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 8. 2016 16:37

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+