Oslabení kurzu rozdělilo podnikatelskou veřejnost. Víme, komu pomohlo a komu ne

Devizové intervence ČNB rozdělily podnikatelskou veřejnost. Postoje se liší dle toho, jak firmy exportují, dle odvětví a také dle velikosti společností.

Loňské devizové intervence České národní banky (ČNB) rozdělily podnikatelskou veřejnost. Zatímco exportéři je hodnotí většinou pozitivně, firmy s malým nebo žádným vývozem se k nim staví vesměs negativně. Rozdílné postoje mají firmy také dle jednotlivých odvětví. Vyplynulo to z průzkumu Hospodářské komory České republiky (HK ČR).

Intervence rozdělily podnikatelskou veřejnost

Průzkum ukázal, že 59 % firem s nadpolovičním exportem vnímají devizové intervence pozitivně. Pouze 16 % proexportně zaměřených podniků hodnotí intervence záporně. Nejde o překvapivé zjištění, jelikož oslabení kurzu koruny zlevnilo těmto podnikům vývoz. Oproti tomu se společnosti s nižším nebo žádným podílem exportu staví k intervencím vesměs negativně. Kriticky se k nim vyjádřila polovina z nich a kladně je hodnotí pouze zlomek oslovených.

Čtěte také: Maloobchodníci zdraží potraviny a budou možná i propouštět

Jak dále vyplynulo z průzkumu, pozitivní hodnocení intervencí převládá u výrobních podniků (39 % z nich). Nejméně kladných postojů naopak vyjadřují firmy ve stavebnictví (6 %) a z oblasti služeb (5 %). Právě v těchto dvou odvětví rovněž převládají kritické postoje k intervencím. Celkem 46 % stavebních firem se dotkly negativně a v oblasti služeb tento názor vyjádřilo dokonce 49 % společností. Negativní postoje rovněž převládají u malých a středních podniků, a to u 44 % z nich. Z velkých společností se přitom k intervencím staví záporně 28 % respodentů.

EBF16

Co se týče celkového hodnocení, 42 % respondentů průzkumu hodnotí intervence negativně. Třetina firem uvedla, že na jejich podnikání nemají vliv a 16 % společností intervence přivítala.

Hodnocení devizových intervencí
Pozitivní Neutrální Negativní Nevím/ Nemám názor
Všechny podniky 16 % 34 % 42 % 8 %
MSP 14 % 34 % 44 % 8 %
Velké podniky 34 % 29 % 28 % 9 %
Výrobní podniky 39 % 27 % 30 % 4 %
Stavební podniky 6 % 34 % 46 % 13 %
Podniky v oblasti služeb 5 % 37 % 49 % 9 %
Bez exportu 2 % 38 % 47% 13 %
Export do 50 % 14 % 33 % 51 % 2 %
Export nad 50 % 59 % 22 % 16 % 3 %

Zdroj: HK ČR

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+