Hlavní navigace

Osobní odběr zboží z internetu je čím dál populárnější. Čtěte proč

 Autor: 258398
Matouš Šíma 28. 8. 2012

Asi nikde ve světě nejsou osobní odběry zboží nakoupeného v e-shopech tak časté jako u nás. Využívá ho už víc než polovina zákazníků.

Od roku 2009 výrazně roste počet osobních odběrů v kamenné pobočce u zboží zakoupeného v internetovém obchodě. Už v loňském roce tímto způsobem nakupovalo přibližně padesát dva procent všech nakupujících v českých e-shopech, z toho zhruba osmdesát procent zákazníků platilo při odběru v hotovosti. 

Lidé nakupují na internetu stále častěji také levnější zboží, u kterého může poštovné představovat poměrně vysokou částku. I proto využívají osobní odběry, vysvětloval zhruba před půl rokem Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. A dodal, že tento trend si uvědomují také samotní prodejci. Snaží se proto nabízet osobní odběr i v případě, že sami kamennou pobočku nemají.

Čtěte také: Nákup na internetu zdaleka neovlivňuje jen cena

Tento trend potvrzuje také nedávno zveřejněná zpráva českého internetového obchodu Kasa.cz. Podle jeho statistik totiž poprvé v historii převládl osobní odběr zboží zakoupeného na internetu nad jiným způsobem dopravy. Zatímco v prvním pololetí roku 2011 činil čtyřicet procent, v prvním pololetí letošního roku to už bylo o plných patnáct procent více. Nejvíce zákazníci Kasa.cz vyzvedávali své objednávky v kamenných prodejnách během letošního dubna a také června, kdy osobní odběry dosáhly dokonce 58 %.

Výše uvedené údaje jednoho z předních tuzemských internetových prodejců potvrzují aktuálními průzkumy chování zákazníků na internetu. Z nich lze vyčíst, že si nakupující ve čtyřiapadesáti procentech případů zboží raději prohlédne osobně. Zajímavým údajem je také to, že plných 16 % lidí se dokonce na internetu nakupovat bojí. A to byl jeden z důvodů, proč Kasa.cz začala již před dvěma lety otevírat své velké kamenné prodejny Kasahouse. Jejich popularitu je obrovská – po jejich otevření se výrazně zvedl počet objednávek z jednotlivých oblastí, a to v řádech stovek procent. V Brně se jednalo dokonce o třísetprocentní nárůst, říká Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.

Kasahouse
Internetový obchod Kasa.cz má čtyři kamenné prodejny: v Praze 9 na Černém Mostě, v Čestlicích na hranici české metropole, v Brně a v Ostravě. Nejpopulárnější Kasahouse se nachází na Černém Mostě, kde zákazníci s oblibou využívají i tzv. Kasa Drive. Díky němu nemusí při vyzvednutí své objednávky ani vystoupit z auta a funguje velmi jednoduše: stačí odeslat sms s číslem objednávky a zaměstnanci společnosti zákazníkovi zboží přinesou a naloží do přistaveného auta.

Trend popularity osobních odběrů v kamenné pobočce internetového prodejce potvrzují také další zdroje. Podle našich výzkumů využilo loni osobní odběr přibližně 52 % nakupujících na internetu. Pokud by měl e-shop pobočku v blízkosti bydliště nebo zaměstnání zákazníka, pak by mělo zájem o osobní odběr více než 92 % nakupujících, řekl Kamil Demuth z internetového srovnavače Heureka.cz.

Čtěte také: Stále existují lidé, kteří přes internet nikdy nenakupovali. Kolik jich je?

Kamenné pobočky tak v posledních měsících postupně otevírají všechny větší internetové obchody. Tím však vlastní smysl e-commerce potírají. Samotní internetoví prodejci tak vlastně přiznávají, že zákazníci rádi chodí „do krámu“, než aby si objednané zboží nechali dodat na dálku.

Podle internetového magazínu Netshopper.cz jsou české e-shopy v tomto směru dokonce průkopnické – zřejmě nikde nejsou osobní odběry zboží tak časté a tak využívané jako u nás. Vypadá to, že svět od nás začne „opisovat“ a mnohé společnosti se nechají inspirovat.

Popularita je dána „malostí“ našeho trhu

Proč je mezi zákazníky e-shopů osobní odběr stále více populární? Jedním z hlavních důvodů může být fakt, že nechtějí platit za dopravu. Tato položka totiž může mnohdy navýšit cenu zboží, a to hlavně u toho levnějšího, o výraznou částku. Další důvody jsou spojeny s dobou a časem doručení. 

Zákazníkovi se většinou nechce čekat a hlavně je mnohem pohodlnější vyzvednout si zboží, kdy se mu to hodí. Navíc pokud si chce objednat doručení na přesně určený čas, tak se to doručovatelské firmě zpravidla nepodaří (hlavní příčinou je zejména v Praze a větších městech dopravní problém). 

Čtěte také: Kupujete zboží přes e-shop na IČO? Na reklamaci nárok nemáte

Zásilkové služby si za tuto nadstandardní službu také účtují další příplatky, a ani zde nejde o zanedbatelné částky. Zdá se, že osobní odběr v Česku je nejen výhodou, ale také určitým specifikem. Je to dáno hlavně tím, jak je tuzemský trh geograficky malý. Zkuste si představit, že by si třeba ve Spojených státech zákazník z Washingtonu letěl pro své zboží do Los Angeles.

Osobní odběr zboží je českým hitem. Hlavně pokud jde o počítače a další audiovizuální techniku. Tuzemské internetové obchody zabývající se prodejem právě tohoto zboží neoficiálně uvádějí, že například zákazníci z velkých měst (Praha, Brno) si vyzvedávají dokonce až 80 % objednaného zboží osobně.

Inspiruje se svět českým nárůstem?

Světové internetové obchody možnost osobního odběru spíše zatím jen zvažují. Podle serveru Emarketer.com plných 66 procent dotázaných velkých e-shopů odpovědělo záporně na otázku, zdali tuto službu poskytují. A jen 17 % z dotazovaných nabízí duální možnost buď vyzvednutím v obchodě nebo zasláním. Svět nás však možná dožene. 

Zmiňovaný průzkum totiž vyjevil i další skutečnosti: například, že světoví internetoví obchodníci možnost osobního odběru zavést chtějí. Lehce přes sedm procent to hodlá zkusit v nejbližších měsících a 36,6 % do konce letošního roku. Dvaadvacet procent obchodníků zatím v tomto směru nehodlá nic podnikat.

Našli jste v článku chybu?

2. 9. 2012 11:58

Karel (neregistrovaný)

Osobně preferuji osobní odběr kvůli dodacím podmínkám. Drtivá většina eShopů a dopravců totiž fungují stylem "když to dnes objednáte, tak vám to dorazí v pondělí, úterý nebo ve středu a hodinu před doručením vám zavolá někdo z přepravní společnosti". To si mám jako vzít 3 dny dovolené a čekat kdy přijedou? Poslední dobou už to dokázali často zkrátit na jediný den, ale i tak je to pořád jeden den dovolené a nesmíte jít nikam daleko, protože vám budou volat až když už budou na cestě. Doručení v da…

31. 8. 2012 16:46

Však právě proto píši, že to musí být dotované (prostě více či méně skrytá podpora exportu). Když jen za doručení na území ČR zaplatí HK pošta víc (pokud platí také 2/3 tarifu, jak je dohodnuto v rámci EU).

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč