Otestovali jsme jazykovky: Kolik stojí hodina pro zaměstnance či podnikatele?

Otestovali jsme za vás, jestli i jako malá firma budete pro jazykové školy zajímavým zákazníkem. Nebojte se – stojí o každého!

Kolik řečí znáš, tolikrát jsi člověkem, říká jedno známé české rčení. Je to velká pravda, v dnešní složité době je znalost cizích jazyků významným faktorem na trhu práce. Žádný podnikatel nemá zájem, aby mu z firmy odcházeli zaměstnanci, naopak by měl dělat všechno proto, aby si je udržel. Proto firmy nabízejí nejrůznější benefity.

Věřte nebo ne, firemní jazykové kurzy mohou být tou správnou cestou: dáte lidem možnost zlepšit svoji hodnotu na trhu práce, čímž sice riskujete, že vám někdy odejdou ke konkurenci, zároveň ale zvýšíte svoji vlastní konkurenceschopnost. A nestojí to majlant, jak byste si mohli myslet, jazykovky se o vás přitom poperou.

Přečtěte si také: Nenechte si utéct klíčové zaměstnance. Objevte pro ně nové benefity

Coby fiktivní podnikatel jsme oslovili jednadvacet předních jazykových škol. Cílem bylo zjistit pro vás čtyři věci: jak drahé vlastně studium jazyků je, co se stane, když některý ze zaměstnanců kurz nedokončí, kolik musíte u jazykovky utratit, abyste pro ni byl zajímavý klient a také jsme se snažili zjistit, jestli dostanete něco navíc.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Jazykovky vás nikdy neodmítnou

Jako vejce vejci

Dobrou zprávou je, že ať vyberete jakoukoli jazykovku, v podstatě všude zaplatíte stejně. Jednotlivé firmy sice uvádějí ceny různým způsobem, ve srovnání ale vyjdou na stejnou, zjevně jde o výsledek silné konkurence a také skutečnosti, že před pár lety začaly firmy škrtat rozpočty na zaměstnanecké výhody, navíc zaměstnanci začali dávat přednost jiným benefitům než vzdělávání.

V průměru vyjde pětačtyřicetiminutová „hodina“ na 350 až 400 korun. Jazykovky ale často uvádějí cenu za šedesátiminutovou lekci nebo za devadesátiminutový kurz.

Nejčastěji se vychází ze zavedené praxe školství. Preferujeme výuku v bloku dvakrát 45 minut, která je mnohem efektivnější, potvrzuje Romana Ćmielová, ředitelka jazykové školy Pygmalion.

Všechno ale záleží na vás, pokud chcete, můžete si dohodnout i jiné podmínky. Délka výukové lekce může být libovolná, říká Petr Myslík z jazykovky Prague Institute. Myslete ale na to, že jiné rozvržení studia může být pro vaše kolegy únavné.

Není kurz jako kurz

Bavíme se o firemních benefitech. Buďte proto trochu velkorysí a nechte své zaměstnance studovat v pracovní době. Nakonec to bude pro všechny výhodnější: oni nebudou mít tolik absencí, čili se něco naučí, vy nebudete mrhat penězi na něco, co nikdo nevyužívá. A koneckonců – vyjde to levněji.

Což je samozřejmě věc pohledu. Obecně platí, že při vzdělávání ve firmě vám účtují jen hodiny, které proběhly. Účtují se pouze skutečně odučené hodiny, uvádí Jaromír Řehoř z agentury Angličtina Řehoř & Řehořová. Za celý kurz se platí pouze tehdy, dochází-li zaměstnanec do veřejného docházkového kurzu. Tato varianta je samozřejmě levnější, dodává Řehoř. Kurz o třiceti vyučovacích hodinách u nich stojí 3290 korun. Jedna hodina tak stojí necelých 110 korun.

Ale pozor: třísetkorunové sazby za hodinu jazykové výuky se platí za čas lektora, nikoli za jednoho studenta. Všechny jazykovky uvádějí sazbu za lekci jako cenu pro celou skupinu, výjimečně je cena za více než jednoho studenta o zhruba desetinu vyšší. Pořád to ale znamená: pokud lidem budete platit kurz ve skupině, v zásadě vás to vyjde výrazně levněji.

Maximální vstřícnost

Svoje lidi znáte nejlépe. Určitě se nemusíte bát, že když někdo kurz nedokončí, budete muset platit za nic. Vyplývá to už z toho, že základní pravidlo je: platí se za odučené hodiny.

Pokud z jakéhokoli důvodu přestane do kurzu docházet jeden kolega, neděje se vůbec nic: platíte domluvenou cenu za hodinu. Stane-li se, že budete potřebovat lekci odložit kvůli dovoleným, veletrhu nebo jiným provozním věcem, stačí dát vědět. V případě, že například mají účastníci kurzu dovolenou, stačí pro daný týden zrušit výuku a nic neplatíte, ujišťuje Petr Myslík z Prague Institute.

Může se ale stát, že budete potřebovat zrušit celé vzdělávání. Ani to nakonec není problém. Standardní výpovědní lhůta je jeden měsíc, ale většinou se prostě domluvíme, potvrzuje Tereza Kučerová, manažerka pražské pobočky jazykovky Slůně – svět jazyků.

Minimální rozpočet? Neexistuje!

Zajímavý je pro nás i ten nejmenší klient. Vašeho zájmu o výuku si vážíme, velmi rádi ji pro vás zprostředkujeme. Kvalita rozhodně nezávisí na rozpočtu nebo velikosti firmy. Ke všem zákazníkům přistupujeme stejně zodpovědně a snažíme se jim dát to nejlepší, ujišťuje Ivana Havlíková, manažerka James Cook Language.

V podstatě totéž říkají i ostatní agentury. Jste pro nás rozhodně zajímavý! Učíme i jednotlivce, malé firmy, o všechny pečujeme a jezdíme na osobní schůzky zjišťovat spokojenost a potřeby studentů, vytváříme osobní plány a vymýšlíme motivační programy, přidává se Tereza Kučerová ze Slůněte.

Dává to smysl: při velké konkurenci a způsobu účtování je zajímavý každý klient. Nebojte se vyjednat si dobré podmínky, i když váš rozpočet není největší.

Chtějte něco navíc

Určitě buďte suverénními klienty. Standardem je ukázková lekce zdarma. Využijte ji!

Naší devizou je opravdu stoprocentně osobní přístup. Stavíme především na osobních vztazích, jsme tak trochu „srdcaři“, říká Tereza Kučerová za svoji agenturu.

Ostatní to možná neříkají tak lidsky, zaštiťují se pojmy jako flexibilita nebo vstřícnost, ale zkušenosti z trhu říkají, že jazykovky se hodně snaží vyjít podnikatelům vstříc.

Výuka může být i zábavná – přesně podle zásad Jana Amose Komenského „škola hrou“: Pořádáme i různé mimoškolní akce jako movie nights, halloween party nebo dětské dny, říká Markéta Šindelová, šéfka CA Institute of Languages.

Naslouchejte i garancím

Jako u všech služeb je těžké zaručit stoprocentní výkon, ale jazykovky se o to snaží. Dejte na jejich doporučení.

EBF

Při intenzitě výuky dvakrát týdně v homogenní skupince je pokrok vidět už po dvou měsících, říká Václav Solich z jazykového centra Correct. Nestavějte si proto hlavu, že do jednoho „kurzu“ bude chodit úplně každý, raději lidi nechte rozdělit podle jejich stávajících znalostí.

Mohlo by vás ještě zajímat: Jaký benefit firmy nejčastěji poskytují zaměstnancům? Stravenky to nejsou

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 1. 2015 19:57

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+