Hlavní navigace

Otestovali jsme přepravce pro e-shopy. Komunikace doručovacích firem je na štíru

Aktualizováno: Upraven odstavec týkající se společnosti Zásilkovna.cz (10. 9. 2014 13:57)
 Autor: 258398
Zdeněk Fekar 22. 8. 2014

Vybrat pro e-shop nejvhodnější firmu, která by doručovala naše zásilky, je pěkně tvrdý oříšek. Problém není ani tak v ceně, jako v kvalitě komunikace.

Jmenuji se Tomáš Sázavský a společně s kamarádem už dva roky provozujeme vcelku úspěšný kamenný obchůdek s dárkovými předměty. V létě nás napadlo, že čtvrt roku před Vánoci je ideální doba konečně spustit i dlouho odkládaný e-shop.

S takovým fiktivním příběhem jsem se v neděli pustil do výběru firmy, která by naše zásilky doručovala zákazníkům. Máme v úterý schůzku se společníkem, prosím, můžete mi poslat základní informace během pondělka? stálo v poptávce.

Zajímalo mě, co by asi zajímalo každého: cena, doba dodání, podmínky pro dobírky, pojištění zásilek a co se stane, pokud zákazník není doma. Nabízíte nějaké podmínky na podporu začínajících e-shopů? sondoval jsem.

Byznys není charita

Začnu od konce. Na poslední otázku mi téměř nikdo ze zástupců firem neodpověděl. Přijde mi to jako velká marketingová chyba, e-shopů jsou doslova tisíce, nové stále vznikají, a koneckonců, kdo je dneska pro přepravce nejperspektivnějším segmentem?

O podpoře začínajících e-shopů bych nemluvil, přepravci nejsou charita a mají poměrně konkurenční prostředí, napsal mi Ruslan Skopal, provozovatel známého obchodu Trenýrkárna.cz. Nicméně pokud ve vás vidí potenciál, pak jim nevadí cuknout s cenou, dodává.


Autor: www.freeimages.com

Dejte stopku byrokratickým přepravcům. 

A za pravdu mu víceméně dává i jiný internetový obchodník. Osobně jsem žádnou viditelnou podporu nezaregistroval, říká Petr Novák, majitel e-shopu Mojekošile.cz. Přesto si ale na svoje zkušenosti s přepravními firmami nestěžuje, hodně záleží na konkrétním člověku a bohužel i na firemní byrokracii: U pošty je domluva s obchodní zástupkyní dobrá, ale je vidět, že je svázaná jejich předpisy a obchodními podmínkami, svěřuje se Novák.

Překvapivě ale právě Česká pošta byla jediná z oslovených firem, která mi nějakou pomoc nabídla. Pro začínající e-shopy lze nastavit zkušební tříměsíční období, kdy se cena stanovuje na základě předpokladu a pokud objem nesplníte, není vám nic doúčtováno, vysvětluje obchodní zástupkyně Alena Hybešová.

Byrokraty nebrat

Předpokládám, že průměrný zakladatel e-shopu nemá k dispozici stočlenný tým analytiků, kteří by studovali obsáhlé smlouvy a nepřehledné tabulky. Právě tak si přitom předběžnou obchodní nabídku představují v některých přepravních společnostech. Asi nemusím zdůrazňovat, že jsou to ty velké, nadnárodní.

V testu asi nejhůř dopadla UPS, se kterou jsem si několikrát dopisoval: aby mi mohli předložit nějakou nabídku, musel jsem dodat identifikační číslo, sídlo firmy, vyzpovídat se, v jakém oboru podniká. A výsledek? Nakonec dorazil mail se spoustou mnohastránkových příloh a vzápětí poté omluva, že dodané údaje jsou špatné. Jako podnikatel bych vůbec neměl chuť pokračovat s nimi v dalším jednání.

Podobně mě zpovídali i v DPD, dodali nějaké základní informace a ve středu odpoledne napsali, že požadované informace zpracovávají. Do uzávěrky článku už to zřejmě nestihli.

Hodně překvapivé je, že některé firmy neodpověděly vůbec, například pražský Messenger nebo dnes hodně žádané alternativní služby Zásilkomat.cz; konkurenční Zásilkovna.cz se sice ozvala s žádostí o poskytnutí telefonního čísla, telefonický kontakt však neproběhl. Otázky zůstaly do uzávěrky článku bez odpovědí. 

Čtěte další test: Otestovali jsme operátory: Vodafone živnostníky ignoruje, ČEZ o ně nestojí

Úložny čeká budoucnost

Přitom o jejich služby asi bude čím dál větší zájem. Zákazníci je rozhodně využívají a jelikož platí, že co využívá zákazník je dobré, hodnotím je kladně, pochvaluje si Ruslan Skopal zkušenost s projekty Uloženka.cz a Zásilkovna.cz.

V nabídce tuto možnost nemám, ale z různých zdrojů slyším, že je to čím dál populárnější, přiznává i Petr Novák z Mojekošile.cz, který plánuje uspořádat mezi svými zákazníky průzkum a na základě výsledků se pak rozhodne, jestli takový způsob doručení zařadí do své nabídky.

Pokud e-shop přesvědčí velkou část zákazníků k využívání těchto služeb, může výrazně ušetřit: všechny zásilky dodá najednou úložně, která už bez dalších nákladů sama zajistí rozvoz na svoje další pobočky.

Srovnání nabídek (pro zvětšení klikněte na obrázek)

Kdo je vítěz testu?

Za redakci Podnikatel.cz si nemůžu troufnout dávat jakákoli doporučení. Jako obchodník Sázavský ale mám jasno: určitě bych v nabídce dopravy měl služby České pošty. Někdo si do zaměstnání balíky posílat nemůže a během dne není jinde k zastižení, takže je pro něj vyzvednutí na poště jediná možnost, dává mi za pravdu Petr Novák z Mojekošile.cz.

Když se podíváte do tabulky, která srovnává ceny za balík o hmotnosti pěti kilogramů, ceny jednotlivých přepravců jsou víceméně stejné. Bral bych potom v úvahu kvalitu služeb i úroveň komunikace – a i když třeba odpověděly později, než bylo třeba, srozumitelné informace dodaly firmy Geis, PPL, Top Trans, Uloženka a Žabka Point.

Našli jste v článku chybu?

22. 8. 2014 13:46

dr.Manhattan (neregistrovaný)

Po x letech zkušeností s malým e-shopem a odeslaných desítkách tisíc zásilek musím říct, že za mě je jednoznačně nejlepší Česká pošta. Ano, mohou být problémy s doručováním, ale to je problém konkrétních lidí pracujících na konci doručovacího řetězce. Stejné je to u jiných přepravních služeb, ale tam na rozdíl od pošty nic nevyreklamujete, prostě se s váma nikdo nebaví. Na poště dáte stížnost a už se to řeší s konkrétním člověkem, který měl doručování na starosti, protože je to klasický zaměstan…

22. 8. 2014 10:20

netrunner (neregistrovaný)

Vrácené zásilky jsou problém u všech dopravců. Dá se jim velmi dobře předcházet informováním zákazníků, že jejich zásilka pořád leží na poště/depu. Jako příjemce si vybavuji, že se mi třeba u PPL několikrát stalo, že v avizovaný den nikdo nedojel a když jsem se potom sám po zásilce sháněl, našla se na depu a musel jsem si pro ni jet (a to bylo v Brně a bydlel jsem kousek od depa). A když se člověk začne proti takovému jednání ohrazovat, prostě utnou komunikaci. Naopak s poštou to bylo vždy jedno…

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny