Otestovali jsme přepravce pro e-shopy. Komunikace doručovacích firem je na štíru

Aktualizováno: Upraven odstavec týkající se společnosti Zásilkovna.cz (10. 9. 2014 13:57)

Vybrat pro e-shop nejvhodnější firmu, která by doručovala naše zásilky, je pěkně tvrdý oříšek. Problém není ani tak v ceně, jako v kvalitě komunikace.

Jmenuji se Tomáš Sázavský a společně s kamarádem už dva roky provozujeme vcelku úspěšný kamenný obchůdek s dárkovými předměty. V létě nás napadlo, že čtvrt roku před Vánoci je ideální doba konečně spustit i dlouho odkládaný e-shop.

S takovým fiktivním příběhem jsem se v neděli pustil do výběru firmy, která by naše zásilky doručovala zákazníkům. Máme v úterý schůzku se společníkem, prosím, můžete mi poslat základní informace během pondělka? stálo v poptávce.

Zajímalo mě, co by asi zajímalo každého: cena, doba dodání, podmínky pro dobírky, pojištění zásilek a co se stane, pokud zákazník není doma. Nabízíte nějaké podmínky na podporu začínajících e-shopů? sondoval jsem.

Byznys není charita

Začnu od konce. Na poslední otázku mi téměř nikdo ze zástupců firem neodpověděl. Přijde mi to jako velká marketingová chyba, e-shopů jsou doslova tisíce, nové stále vznikají, a koneckonců, kdo je dneska pro přepravce nejperspektivnějším segmentem?

O podpoře začínajících e-shopů bych nemluvil, přepravci nejsou charita a mají poměrně konkurenční prostředí, napsal mi Ruslan Skopal, provozovatel známého obchodu Trenýrkárna.cz. Nicméně pokud ve vás vidí potenciál, pak jim nevadí cuknout s cenou, dodává.


Autor: www.freeimages.com

Dejte stopku byrokratickým přepravcům. 

A za pravdu mu víceméně dává i jiný internetový obchodník. Osobně jsem žádnou viditelnou podporu nezaregistroval, říká Petr Novák, majitel e-shopu Mojekošile.cz. Přesto si ale na svoje zkušenosti s přepravními firmami nestěžuje, hodně záleží na konkrétním člověku a bohužel i na firemní byrokracii: U pošty je domluva s obchodní zástupkyní dobrá, ale je vidět, že je svázaná jejich předpisy a obchodními podmínkami, svěřuje se Novák.

Překvapivě ale právě Česká pošta byla jediná z oslovených firem, která mi nějakou pomoc nabídla. Pro začínající e-shopy lze nastavit zkušební tříměsíční období, kdy se cena stanovuje na základě předpokladu a pokud objem nesplníte, není vám nic doúčtováno, vysvětluje obchodní zástupkyně Alena Hybešová.

Byrokraty nebrat

Předpokládám, že průměrný zakladatel e-shopu nemá k dispozici stočlenný tým analytiků, kteří by studovali obsáhlé smlouvy a nepřehledné tabulky. Právě tak si přitom předběžnou obchodní nabídku představují v některých přepravních společnostech. Asi nemusím zdůrazňovat, že jsou to ty velké, nadnárodní.

V testu asi nejhůř dopadla UPS, se kterou jsem si několikrát dopisoval: aby mi mohli předložit nějakou nabídku, musel jsem dodat identifikační číslo, sídlo firmy, vyzpovídat se, v jakém oboru podniká. A výsledek? Nakonec dorazil mail se spoustou mnohastránkových příloh a vzápětí poté omluva, že dodané údaje jsou špatné. Jako podnikatel bych vůbec neměl chuť pokračovat s nimi v dalším jednání.

Podobně mě zpovídali i v DPD, dodali nějaké základní informace a ve středu odpoledne napsali, že požadované informace zpracovávají. Do uzávěrky článku už to zřejmě nestihli.

Hodně překvapivé je, že některé firmy neodpověděly vůbec, například pražský Messenger nebo dnes hodně žádané alternativní služby Zásilkomat.cz; konkurenční Zásilkovna.cz se sice ozvala s žádostí o poskytnutí telefonního čísla, telefonický kontakt však neproběhl. Otázky zůstaly do uzávěrky článku bez odpovědí. 

Čtěte další test: Otestovali jsme operátory: Vodafone živnostníky ignoruje, ČEZ o ně nestojí

Úložny čeká budoucnost

Přitom o jejich služby asi bude čím dál větší zájem. Zákazníci je rozhodně využívají a jelikož platí, že co využívá zákazník je dobré, hodnotím je kladně, pochvaluje si Ruslan Skopal zkušenost s projekty Uloženka.cz a Zásilkovna.cz.

V nabídce tuto možnost nemám, ale z různých zdrojů slyším, že je to čím dál populárnější, přiznává i Petr Novák z Mojekošile.cz, který plánuje uspořádat mezi svými zákazníky průzkum a na základě výsledků se pak rozhodne, jestli takový způsob doručení zařadí do své nabídky.

Pokud e-shop přesvědčí velkou část zákazníků k využívání těchto služeb, může výrazně ušetřit: všechny zásilky dodá najednou úložně, která už bez dalších nákladů sama zajistí rozvoz na svoje další pobočky.

EBF

Srovnání nabídek (pro zvětšení klikněte na obrázek)

Kdo je vítěz testu?

Za redakci Podnikatel.cz si nemůžu troufnout dávat jakákoli doporučení. Jako obchodník Sázavský ale mám jasno: určitě bych v nabídce dopravy měl služby České pošty. Někdo si do zaměstnání balíky posílat nemůže a během dne není jinde k zastižení, takže je pro něj vyzvednutí na poště jediná možnost, dává mi za pravdu Petr Novák z Mojekošile.cz.

Když se podíváte do tabulky, která srovnává ceny za balík o hmotnosti pěti kilogramů, ceny jednotlivých přepravců jsou víceméně stejné. Bral bych potom v úvahu kvalitu služeb i úroveň komunikace – a i když třeba odpověděly později, než bylo třeba, srozumitelné informace dodaly firmy Geis, PPL, Top Trans, Uloženka a Žabka Point.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 8. 2014 18:25

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+