Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Ovládněte základy byznys etikety. Pomohou vám dostat se na vrchol

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký

Etiketa je předpokladem úspěchu nejen v osobním a společenském, ale zejména v profesním životě. S hulváty nikdo jednat nebude. Vsaďte na slušnost a úroveň.

Znalost byznys etikety je vedle trpělivosti a vytrvalosti v obchodním kontaktu velmi důležitou devízou, která vám může v obchodním jednání přinést důležité plusové body. A to bez ohledu na to, v jakém oboru pracujete či zda jste zástupce malé firmy nebo nadnárodní korporace. 

1. První dojem 

První dojem je velmi důležitý. Základem je představení se, přivítání, udržování očního kontaktu a přiměřené potřesení rukou, představení celým jménem a v případě, že člověk sedí, měl by vstát. K prvnímu dojmu samozřejmě patří také oblečení, které bychom měli vybrat s ohledem na typ události. Pokud nejednáme s firmami, kde se automaticky předpokládá dress code business formal, je doporučováno slušné oblečení – business casual, a to v souladu s místním podnebím. Tato poznámka je podle odborníka na etiketu Ladislava Špačka velice důležitá, protože řada mužů se dopouští faux pas: Muži by nikdy neměli odkládat sako. Pod ním totiž mají jen košili, která ale patří mezi prádlo. V košili s dlouhým rukávem musíte v saku vydržet stůj co stůj. Ženy si v horku také nesundavají punčochy, protože i ty patří mezi prádlo.

Každý muž by měl být schopný uvázat minimálně dva kravatové uzly. Kravata ale v poslední době ustupuje i z diplomatických a obchodních jednání. Důkazem toho jsou americký prezident Barack Obama, který ji odložil při předvolebních mítincích, řecký premiér Alexis Tsipras, který ji nepotřebuje ani při vystoupení v Evropském parlamentu, nebo všichni izraelští diplomaté. Velkým prohřeškem ale bude, pokud si muž přehodí nohu přes nohu a ukáže holé lýtko. Pak dojde k takzvanému skandálnímu odhalení. Proto se všichni gentlemani znalí pravidel etikety snaží této nehodě vyhnout a místo ponožek nosí podkolenky, upozorňuje Ladislav Špaček. Stejně tak není vhodné, aby dámy v obchodním kontaktu ukazovaly holá ramena. Pokud obléknou například malé černé šaty s ramínky, měly by je doplnit vhodným sakem, kabátkem nebo bolerkem. 

Ať chcete nebo ne, šaty dělají člověka. A je nutné je volit s ohledem na prostředí, ve kterém se budete nacházet. Ačkoli dnes móda směřuje k ležérnosti a neformálnosti, držte se toho, že je lépe přijít mírně overdressed než underdressed. A vůbec nejlepší je zjistit si dopředu informace o tom, jak se oblékají vaši obchodní partneři, abyste dokázali splynout s prostředím. Když jsme poprvé letěli na Taiwan, měli jsme jako správní byznysmeni tmavé obleky a kravaty. Navštívili jsme především výrobní závody, kde i vrcholoví manažeři byli oblečeni velmi prostě a většinou ve firemním oblečení. Pro nás to byl impuls pro příště změnit svoje představy a nyní jezdíme ve slušném neformálním oblečení, líčí své zkušenosti Miroslav Krištof, majitel společnosti LORIKA CZ.

Psali jsme: Šaty dělají člověka a velmi často i byznys. Podnikatelé by se měli umět oblékat

2. První setkání

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Včasný příchod je nejen základem pro úspěch samotné schůzky, ale také základem slušného chování. Dáváte tím najevo, že si svého obchodního partnera vážíte. Například Estonci nebo Němci si na včasný příchod extrémně potrpí, a vyplatí se proto mít časovou rezervu. 

Při představování si uvědomíte, že ve společenském styku si nejsme všichni rovni. Nad vámi bude vždy žena, starší člověk, ale také nadřízený. Z toho se může proměnit třeba klient a tak dále. Proto těmto společensky významnějším lidem představujeme protějšky jako první. Žena nebo starší člověk musí vědět, s kým se setkali. Teprve poté budeme představovat ženu nebo nadřízeného dalším lidem. Připomeňte si také základy podávání rukou. Ruku muži jako první nabízí žena, případně klient dodavateli služby. I ten je totiž v pozici toho významnějšího. Stisk by měl být pevný a krátký. Muž v žádném případě nepodává ruku v sedě, ženě je to povoleno. 

Není jednoduché si všechna pravidla zapamatovat, proto se držte toho, že v 99 % případů podává ruku jako první žena. Výjimky mohou nastat při příchodu do kanceláře muže, který je v tomto okamžiku v roli hostitele. Pak by mohl ruku podat i on ženě. Ideálně jí ale musí nechat půl vteřiny na to, aby využila svého práva a podala ruku jako první. Pokud tak neudělá, přechází toto na muže, vysvětluje Ladislav Špaček a dodává, že dámy ale mužům situaci často znesnadňují, protože zapomínají na to, že být společensky významnější osobou s sebou nese i odpovědnost. 

Nedorozumění mohou vzniknout i při zdravení. Muži by měli zdravit ženy jako první i z pozice nadřízeného. Tato pozice je totiž pomíjivá, zatímco žena zůstává ženou po celý život. Podřízenou může být jen na pracovišti. Mimo něj je společensky významnější. Zlaté pravidlo pak říká, že jako první zdraví ten slušnější. 

Nezapomeňte, že každý národ či region daného státu má svá specifika. Pro mnoho oblastí platí soubor nepsaných pravidel a zvyků, které by se měly dodržovat nejen při obchodním jednání. Proto rčení jiný kraj, jiný mrav platí u obchodní transakce dvojnásobně. Neznalost může způsobit rozčarování, nebo dokonce nepříjemnosti. Zvyky arabských národů se například dost liší od Rusů nebo Američanů. Odlišnosti najdeme v celé řadě oblastí a nemusíme kvůli tomu chodit ani daleko od našich hranic. V jižní Evropě se setkáváme s otevřenějším a impulzivnějším chováním i větší mírou užívaní neverbálních gest. Lidé na severozápad od nás potom kladou důraz na preciznost, dochvilnost a jsou více konzervativní. 

Před cestou na obchodní jednání se zahraničními partnery je proto vhodné věnovat se nejen odborné přípravě, ale zároveň seznámení se s historií, kulturními tradicemi, se společenskou a hospodářskou situací daného území. To vše pak můžete zužitkovat nejen při obchodním jednání, ale i při neformální konverzaci u oběda nebo večeře. Kulturní rozdíly mohou ovlivňovat celou řadu aspektů. Mezi další specifika patří třeba smlouvání o ceně v arabských zemích, a to i v případě velkých zakázek, či důraz na kvalitu. Rozhodující roli na těchto trzích proto hrají reference. Z hlediska produktové komunikace je potom vhodné zmínit všechna ocenění, kterými se váš produkt pyšní. 

3. Profesionalita obchodního jednání

Mít dostatek informací se vyplácí prakticky vždy. Schůzku s potenciálním obchodním partnerem si proto sjednejte několik dní dopředu a o svém protějšku se informujte. Čím víc o něm zjistíte, tím snáz se budete moci dostat na jeho vlnovou délku. On pak bude mít pocit, že si rozumíte a vaše společnost mu bude příjemná. Díky tomu budete při svém jednání úspěšnější. Pamatujte, že s podobnou nabídkou jako vy může přijít celá řada dalších firem. Všechny nabídky jsou totiž prakticky stejné a liší se jen v detailech, protože na trhu je jen málo těch, kteří dokážou vybočit extrémně. Pokud s vámi obchodnímu partnerovi nebude příjemně, nebude mít chuť se s vámi nadále stýkat. Nemá k tomu důvod, protože podobnou nabídku mu dá někdo jiný, s kým si bude rozumět, vysvětlil Ladislav Špaček na pokračování série besed Vlastním směrem pořádané Era svět a BPLANS. 

Jednání veďte věcně, budete díky tomu působit seriózněji. Vyvarujte se planých slibů, druhá strana si je může pamatovat a můžete tím pádem riskovat dobré vztahy hned na začátku svého obchodního partnerství. Předem si ujasněte obsah jednání a složení účastníků. Efektivní jednání může ovlivnit vyrovnaný počet účastníků z obou stran a dobré je mít po ruce specialisty schopné zodpovědět i technické detaily. Samozřejmostí jsou dobře připravené podklady, které pomohou udržet věcné jednání, radí ze svých zkušeností Michal Küfhaber, ředitel mezinárodní produkce v jazykové agentuře Skřivánek. A pozor na zlozvyky moderní doby. V případě obchodních a jiných významných setkání je zcela nepřípustné kontrolovat e-maily, telefon, nebo dokonce sledovat novinky na sociálních sítích. 

Mohlo by vás zajímat: Je zaměstnavatel oprávněn požadovat firemní oblečení?

4. Nonverbální komunikace

Během jednání nikdy neukazujte, a pokud je to nezbytné, mějte prsty vždy u sebe. Dodržujte oční kontakt a neuhýbejte pohledem, obzvláště ne do pravého horního rohu. Říká se, že tímto směrem se dívá člověk, který nemluví pravdu, a mnozí obchodníci a jednatelé jsou tohoto “pravidla” znalí. Podstatné je také nestavět překážky ve formě překřížených nohou, složených rukou či gest zakrývajících obličej. Nezapomínejte, že mezi hlavní neverbální signály patří také přitakávání a přikyvování hlavou, zatímco vašemu obchodnímu partnerovi nasloucháte. I to patří mezi důležité signály otevřenosti. 

Rozhodující však může být vaše autenticita. Neverbální projevy podporující kladný výsledek při obchodním jednání je možné natrénovat, a tudíž se jim věnuje snad každé školení či seminář na téma úspěch v obchodu. Vnímavý člověk s rozvinutou intuicí však dokáže odhalit, zda jste se svým projevem vnitřně v souladu a v jakém jste rozpoložení, a to může být při jednání rozhodující, upozorňuje psycholožka a terapeutka Tereza Černohousová. Pokud chcete působit profesionálně, dobře mějte pod kontrolou svůj hlas a jeho sílu i neverbální projevy.

5. V restauraci

Byť se etiketa českých podnikatelů zlepšuje, problémem stále zůstává stolování. A nejde jen o zvyky jednotlivých národů, znalosti pokulhávají v obecných pravidlech. Naprostou samozřejmostí je počkat, až s jídlem začne sám hostitel. Nemělo by se zapomínat popřát dobrou chuť, ideálně v rodném jazyce vašeho hostitele. Jistě to ocení, i kdyby to bylo kromě pozdravu jediné, co dokážete říct. Při jídle řešte spíše méně formální věci, samotný obchod se řeší až u dezertu a kávy, kdy je více prostoru k diskuzi, doplňuje Michal Küfhaber. 

Při stolování se vyvarujte pokládání loktů na stůl, a pokud si nebudete jisti, který příbor na co a jak použít, tak se raději zeptejte. Vždy je to lepší než se dopustit faux pas. Během pracovního oběda nekoukejte na hodinky, to je jasné znamení neúcty. Placení má na starosti hostitel, zbytečně se proto o platbě nedohadujte. Pokud cítíte spokojenost, můžete se nabídnout, že příště zvete vy. Vyhněte se snaze zaplatit pouze vaši útratu. Buď se platí vše, nebo nic. V opačném případě by to byla známka toho, že jste setkání nepovažovali za přínosné. 

O stylu a módě dále čtěte: Když výdělky firmy ovlivňují populární osobnosti a politici

EBF17

6. Drobné pozornosti

Promyšlená a originální drobnost, která odráží specifika vašeho kraje nebo oboru podnikání, určitě potěší. Nejde o hodnotu daru, ale především o skutečnost, že na obchodního partnera myslíte. Při opakovaných návštěvách je dobré, pokud tyto dárky pro dané osoby personifikujete. Na druhou stranu příliš drahý dárek si může protistrana vyložit jako snahu o úplatek. Ve většině zemí západní Evropy se dárky nedávají vůbec nebo jsou akceptovatelné jen do určité cenové hladiny, například 10 až 20 euro. Pokud jsou dražší, jsou dávány do společného fondu a pak se třeba tombolou rozdělí mezi zaměstnance. V Belgii se dárky na Vánoce nedávají vůbec, je to považováno za nevhodné a téměř nepřípustné, popisuje své zkušenosti Tomáš Polák, Strategic Business Director CEE, OKIN GROUP. Například v Rusku nebo na Ukrajině se ale dárky významným partnerům nebo zákazníkům dávají takřka při každé schůzce.

7. Správná tečka na konec

Ať už jste měli setkání s novým obchodním partnerem, stávajícím klientem nebo pohovor s novým uchazečem o práci ve vaší společnosti, určitě věnujte čas následnému poděkování. A to nejen v případě, že toužíte daný obchod nezbytně dojednat. Písemným poděkováním stvrdíte váš zájem o danou osobu a akci, současně tím získáváte také další možnost, jak se dotyčnému lépe zapsat do paměti. I když byste v danou chvíli nedosáhli vašich cílů, zanecháte dobrý dojem, který se vám může vrátit při vašich dalších aktivitách.

Našli jste v článku chybu?