Papír a tužka v podnikání: Jak klasika zlepšuje učení a nakopává tvořivost

Ač by se mohlo zdát, že technologie vytlačily v podnikání papírové diáře, není to tak. Ruční poznámky ukazují individuální styl. V jejich prospěch mluví i věda.

Podle odborníků má psaní rukou své nezastupitelné místo i v době moderních technologií, elektronických diářů a chytrých mobilních aplikací. O psaní se mluví v souvislosti se zlepšením paměti, protože pohyb ruky při psaní aktivuje v mozku centra, která jsou právě za paměť a učení zodpovědná. Také podporuje tvořivost. Psaní má vliv na lepší soustředění, zlepšuje jemnou motoriku a koordinaci ruky a oka. To jsou oblasti, které se dobře hodí i v podnikání. A v neposlední řadě se dokonce považuje za relaxační aktivitu. Nelze přitom zapomenout ani na fakt, že písmo je vždy originál a odráží jedinečnost svého pisatele (viz například obchodní dopisy, které jsou sice předtištěné, ale zakončené alespoň ručně vyvedeným podpisem ředitele).

Čtěte také: Vylaďte si pravou a levou hemisféru. Mozek tak lépe využijete k rozvoji byznysu

Poznámkový blok hodně prozradí

Spojitost psaní rukou a učení vyzdvihuje na základě vlastní zkušenosti jako jeden z hlavních benefitů pro podnikatele Kateřina Vyčichlová, jež provozuje internetové papírnictví Memoroshop.cz a vede vlastní blog o papíru a ručním psaní. Dalším faktem je, že psaní rukou je pro člověka s vizuální pamětí (kterou využívá většina z nás) užitečnější, účinnější a rychlejší než zdlouhavé kreslení v drahých programech, které je ve finále pro náš mozek novou informací, kterou si musí zapamatovat, vypočítává další výhody. A do třetice připomíná, že ruční psaní podporuje tvůrčí myšlení, což podle ní ocení každý podnikatel. Výhod psaní rukou je samozřejmě více, ale tyhle jsou podle mého názoru pro podnikatele ty nejpřínosnější, dodává.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Technologie ještě papírovou klasiku nevytlačila.

Kateřina Vyčichlová navíc poukazuje na jeden paradox. Sice dnes existuje spousta aplikací a programů, které například vytvářejí myšlenkové mapy, třídí poznámky a připomínají úkoly a mnoho dalších věcí, ale nakonec se vlastně vždycky snaží napodobit svobodu papíru a tužky. Sama jako studentka a podnikatelka vždy raději skončím u zápisníku s tužkou, prozrazuje svůj styl.

Čtěte také: Internetové papírnictví je těžší byznys, než se zdá

I proto, že ruční psaní je vždy originálním otiskem konkrétní osoby, nabízí Kateřina Vyčichlová spoustu tipů, jak si vést vlastní ruční poznámky nebo si vytvořit vlastní papírový diář. Vedení poznámek je totiž podle ní hodně subjektivní záležitost. Já například upřednostňuji styl dvou sloupců – v jednom mám poznámku a v druhém ji rozvíjím. Jiný člověk zase raději pracuje s myšlenkovými mapami a tak každou poznámku nebo úkol rozkresluje na stránku (popřípadě dvoustránku) zvlášť, dává příklady, jak si může každý vytvořit vlastní odlišný systém, který odráží jeho styl a osobnost, ale i způsob myšlení a  práce. Myslí si totiž, že už samotný poznámkový blok, který si člověk vybere, toho o něm hodně prozradí. A ještě přidává jedno doporučení – radí nespojovat diář a poznámkový blok dohromady, protože potom hrozí, že se události utopí v textu.

Výzkum: Jak psaní rukou podporuje učení

V loňském roce uveřejnil časopis Psychological Science závěry výzkumu Pam A. Mueller z Princeton University a Daniela M. Oppenheimera z University of California, Los Angeles, které poukazují na fakt, že ruční psaní poznámek, oproti jejich psaní na notebooku, podporuje učení. Výzkumníci uvádějí výsledky výzkumů studentů, kteří si píší poznámky na přednáškách.

Studenti, kteří si psali poznámky do notebooku, podávali horší výkony, když měli zodpovědět koncepční otázky, než ti, co si psali poznámky rukou. Na notebooku je sice možné zapsat větší objem poznámek, což může být přínosné, jenže ti, co si přednášky zapisují na notebooku, mají tendenci přepisovat řečené slovo od slova. Místo toho, aby si informace rovnou zpracovávali a formulovali vlastními slovy, jako to dělají ruční psavci, což podporuje učení. To zní jistě povědomě i v kontextu firemních porad nebo operativních pracovních meetingů.

Čtěte také: 7 rad, jak zefektivnit řízení firmy, aniž byste se „uporadovali“ k smrti

Papírový diář je stále ve vedení

Papelote je české papírnictví, tudíž z podstaty věci na papíru postavilo celý svůj byznys. A to pod heslem „papír tělem i duší“. Jak říká Lenka Nádvorníková pro server Podnikatel.cz, v Papelote věří, že kontakt s papírem poskytuje člověku celou škálu zážitků, o které je škoda přijít. Psaní poznámek rukou zapojuje víc než jen hlavu, je skutečnou aktivitou a navíc otevírá prostor pro úlevnou expresivitu, která může od škrtání přejít až k zmačkání papíru. Jak příjemné je například tužkou odškrtnout splněný úkol, popisuje. Čistý papír podle ní nabízí volnost, zápis mohou doplnit nákresy, schémata či přípisky, aniž by bylo potřeba trápit textový editor. Včetně kreseb, které člověk v zamyšlení přikreslí do rohu, dodává.

Čtěte také: I malý byznys kvete. Čtěte příběh netradičního papírnictví i kosmetické firmy

EBF

O tom, že takové přesvědčení není až tak výjimečné, svědčí firemní klientela, která u Papelote poptává především diáře na míru. I když to tak na první pohled nemusí vypadat a může se zdát, že už diáře v notebooku nebo chytrém telefonu papír vytlačily, používá podle zkušenosti Lenky Nádvorníkové papírový diář stále většina lidí. Když firmy potřebují dárek pro své obchodní partnery, často vyberou zápisník, účastníky konference zase vybaví sešitem. A to navrženými na míru tak, aby odrážely hodnoty a vizuální identitu firmy.

My papíru věříme, tvrdí přesvědčivě Lenka Nádvorníková. Zápisník totiž nepovažuje jen za úložiště poznámek, ale také za předmět, kterého se může člověk dotýkat, provází ho a může si ho vzít s sebou. I proto záleží na tom, aby byl kvalitní po řemeslné i estetické stránce. Vždyť společníky si člověk pečlivě vybírá, uzavírá.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 9. 2015 13:02

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+