Pět manažerských prohřešků, které zaměstnance připraví o chuť do práce

Asi nikdo nepochybuje, že motivovaný a spokojený pracovník je lepší než demotivovaný a naštvaný. Přinášíme pět chyb, které zaměstnance sráží do druhé skupiny.

Zvládat roli dobrého šéfa může být často oříšek, který zdaleka ne každý manažer dokáže rozlousknout. Chybné jednání vůči zaměstnancům může přitom přinést nepříjemné následky pro celou firmu. Přečtěte si pět frekventovaných prohřešků, kterých se šéfové tuzemských společností dopouštějí.

1. Povýšené jednání

Někteří šéfové v sobě mají zakódovanou představu, že jsou více než jejich zaměstnanci, že jejich názor je ten nejsprávnější a podle toho se také k zaměstnancům chovají. Takovýto přístup má možná smysl ve válkách, ale do firmy, která chce mít spokojené a motivované zaměstnance, se rozhodně nehodí. Jestliže pracovník získá pocit, že slouží pouze jako nástroj „vyšší moci“, buďte si jistí, že vás brzy opustí. Pokud manažer přistupuje ke svým lidem jako k „obnovitelným zdrojům“, místo aby je respektoval jako partnery, se kterými má společné cíle, nevyvolá v nich potřebnou angažovanost, potvrdil serveru Podnikatel.cz Tomáš Ervín Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Prace.cz.

Zaměstnanci by měli tvořit aktivní součást vaší společnosti a disponovat (dle své funkce příslušnými) pravomocemi a zodpovědností. Chování šéfa, který svými slovy i činy dává zaměstnancům jasně najevo, že „já jsem mozek a vy jste jen mé ruce“, se dříve nebo později vymstí. Ve firmě totiž buď zůstanou nespokojení zaměstnanci, nebo zaměstnanci, kterým práce bez invence a odpovědnosti vyhovuje. Ani jedno z vaší společnosti druhý Microsoft neudělá. Poslední věty se samozřejmě netýkají některých specifických oblastí a profesí, především manuálního charakteru. Čtěte také: Sedm rad, jak se chovat vůči zaměstnancům, aby chodili do práce s úsměvem

2. Nerovný přístup k zaměstnancům

Každý člověk je jiný a ani v případě manažerů tomu není jinak. Nelze navíc jednoznačně říci, zda se vyplatí šéfovi kamarádský přístup  k zaměstnancům, kdy si mezi sebou tykají a společně chodí do hospody, nebo naopak více formální chování, kdy se ve společnosti vyká a pracovníci se šéfem jinde než v práci nepotkají. Co však dá spolehlivě označit za chybu, je nerovný přístup k jednotlivým podřízeným.

Ten zpravidla vyplývá z nejasně definovaných požadavků na chování a práci zaměstnanců. Pokud nejsou povinnosti a práva přesně stanoveny, záleží tím mnohem více na momentálním rozpoložení manažera. Když se požadavky stanoví konkrétně, šéf už pak plní pouze úlohu exekutivy, která nad nimi dohlíží. I zde by měl manažer samozřejmě vystupovat spravedlivě a stejně ke všem. Pozor také na nespravedlnost v tom smyslu, že se šéfové často nejvíce věnují problémovým lidem a málo těm schopným. Ti schopní to berou jako křivdu, doplnil serveru Podnikatel.cz Ivo Toman, který se věnuje psychologii a motivaci zaměstnanců. Čtěte také: Naučte se být uznávaným šéfem, přečtěte si 9 užitečných pravidel

3. Neustále se měnící a nekonzistentní postoje

Mezi další časté chyby manažerů patří absence dlouhodobé vize a neustále se měnící názory a postoje. Pokud zaměstnanec dostane na týden práci a po jejím vykonání zjistí, že výsledky k ničemu nejsou, jelikož si šéf zadání rozmyslel, motivaci mu to určitě nezvýší. Jak upozorňují odborníci, máloco působí tak demotivačně jako neprůhledné jednání, nejasné a stále se měnící zadání úkolů a cílů.

Pokud ředitel firmy vyhlásí, že mu tento rok nezáleží na zisku, a že by rád hlavně zvýšil tržby, počet prodaných výrobků a podíl na trhu, mělo by být společným cílem zvýšení tržeb, počtu prodaných výrobků a podílu na trhu. Šéf, který po dvou měsících pak svým podřízeným vyčítá, že firma vykazuje malou ziskovost, a začne kvůli tomu žádat lepší přístup k práci, ztrácí veškerý respekt. Než se něco manažer rozhodne po zaměstnancích chtít, měl by si sám nejprve ujasnit, jakých cílů plánuje dosáhnout a těch se pak držet. Čtěte také: 7 věcí, které nikdy neříkejte svým zaměstnancům

4. Nedostatečná informovanost zaměstnanců

S předchozím prohřeškem úzce souvisí i další – nedostatečná komunikace se zaměstnanci. Pokud pracovník nedostává žádné informace o chodu firmy, jejím hospodaření a strategii, jen těžko může společnost jako celek podporovat. Čím více informací zaměstnanci od vedení dostávají, tím více svým nadřízeným důvěřují. Šéfové mají často tendenci mlžit a nekomunikovat u negativních zpráv typu propouštění. Neuvědomují si přitom, že tím páchají více škody než užitku. Čtěte více: 10 vět, které si odpusťte, když dáváte padáka 

„Šeptandou“ se totiž informace k pracovníkům stejně dostanou a vzhledem k systému tiché pošty často nafouklé do obřích rozměrů. Nemusí jít přitom jen o vyhazov pracovníků. Mezi časté chyby patří špatně a nedostatečně interně komunikované důvody změny strategie. Vedení společnosti to ví, ale podřízení ne a snižuje se tím jejich ochota se aktivně podílet na změnách a zbytečně prodlužuje čas na úspěšnou realizaci, uvedl serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.

5. Chování vůči nováčkům

Mnoho chyb dělají šéfové firem rovněž vůči novým pracovníkům. Není výjimkou, že nikdo nováčkovi důsledně nevysvětlí postupy a úkoly a ten tak musí na vše přijít sám. Vedení si sice neúmyslně ověří samostatnost a invenci nového zaměstnance, avšak pracovník a firma jako celek ztratí drahocenný čas. Místo objevování již objevené Ameriky by se totiž zaměstnanec už mohl věnovat skutečnému obsahu své práce. Netýká se to jen vedoucích pracovníků, ale většinou k tomu dochází u středních a nižších pozic, upřesnil David Petrů.

EBF

Jak zase upozorňuje Ivo Toman, řada zaměstnavatelů se dopouští chyb už při přijímání nových pracovníků., kdy berou lidi, kteří nejsou ti nejvhodnější na danou pozici. Z toho pak vyplývají všechny další problémy. Silný tým totiž nesestavíte ze slabších jedinců. Chce to však obrovský systém nepohody, abyste nezačali dělat kompromisy. Protože vyřadit nevhodné je jednoduché, ale umět vynechat i dobré, to je těžké, uzavírá Ivo Toman. Čtěte více: 10 chyb, kterých se vyvarujte při pohovorech s uchazeči o práci 

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+