Hlavní navigace

Pětina firemních aut je zneužívána. Můžete šmírovat své zaměstnance? A jak?

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký

Tráví vaši zaměstnanci dlouhý čas na služebních výjezdech? Třeba vůbec nejsou služební. Zkuste si to ohlídat a budete se divit, kolik ušetříte času i peněz.

Až pětina všech jízd služebními auty nemá nic společného s výkonem pracovní činnosti. Mnoha lidem totiž v uších stále rezonuje rčení ze socialistické éry o tom, že kdo neokrádá stát – dnes firmu – okrádá vlastní rodinu. Služebními vozy si zaměstnanci odváží děti do škol a na kroužky, usnadňují si nákupy nebo třeba jedou vyzvednout balíček na poštu. Pokud je to v určité míře, lze to tolerovat, ale tuto míru ne každý zná. Není proto divu, že stále více zaměstnavatelů sahá po jednoduchém a velmi efektivním řešení, které spočívá v monitoringu pohybu firemních vozů. Ty mají hned několik výhod. Kromě úspory peněz přinesou překvapivě i úsporu času potřebného na výkon jednotlivých činností. Vlastně ne, jen se ukáže, kolik času je na jejich výkon skutečně potřeba.

Díky GPS můžete „vychovávat“ své zaměstnance

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Systém monitorování pohybu automobilů je založen na načítání dat z GPS jednotky, která je umístěná ve vozidlech. Jeho prostřednictvím je možné odesílat a přijímat data ze satelitů, například polohu, rychlost, nadmořskou výška a tak dále pro další zpracování. Zařízení jednotlivých dodavatelů se pak liší jen ve vlastním nastavení hardwaru, v jeho provedení, kapacitě dat a funkčnosti. K tomu, aby vše fungovalo správně, je potřeba do vozidla umístit sledovací zařízení, malou černou krabičku, která se schová pod palubní desku, aby nijak nenarušovala interiér. Dále potřebujete přístupy na portál, v našem případě webovou aplikaci, kde budete moci vozidla kontrolovat a spravovat z jakýchkoliv zařízení odkudkoliv s přístupem k internetu, vysvětluje Oldřich Škranc, marketingový manažer společnosti TLV, která je dodavatelem služby GPS Dozor. GPS jednotky mohou být přenosné, magnetické, bateriové i uzpůsobené na připojení do zapalování. Stačí si vybrat ideální variantu. Dalším nezbytným prostředkem pro pozemní přenos dat mezi vozem, majitelem a centrálním pultem je mobilní síť GSM.

Mohlo by vás zajímat: Kdo není vidět, jako by nebyl. Vyzkoušejte polepy firemních vozů

A jak to vše funguje? Zcela jednoduše. Náš lokátor zaznamenává každých deset vteřin polohu z GPS a další údaje podle typu jednotky a doplňkových komponentů a odesílá je v reálném čase každou minutu ke zpracování na náš portál, popisuje Eva Habrnálová, vedoucí marketingového oddělení společnosti NAM systém poskytující servis ONI systém. Majitel vozu, respektive firmy, díky tomu získá informace pro podrobnou evidenci a správu vozového parku. Dozorové systémy mají prakticky neomezené možnosti a nabízí celou škálu možností monitoringu. Zejména jde o pohyb vozidla a jeho aktuální polohu, dobu jízdy, trasu, kterou vozidlo jelo, spotřebu paliva, kontrolu rychlosti. Podle požadavku majitele vozu je možné monitorovat třeba i náklon vozidla, teplotu v nákladovém prostoru a podobně. Při napojení na řídící jednotku některých vozidel lze sledovat i stav nádrže, tachometru, případně otáčky. 

Moderní přístroje jsou schopny zaznamenávat dokonce i polohu pedálu akcelerace, tedy jak moc řidič dupe na plyn. Tato data se pak doplňují dalšími přímo z jednotky, jako jsou například akcelerace, brzdění, prudké zatáčení či nerovnost vozovky. Je prokázáno, že i u obchodních zástupců, kteří jezdí slušně, se dá změnou chování za volantem ušetřit až půl litru pohonných hmot na 100 kilometrů. Při nájezdu 30 000 kilometrů ročně a ceně benzínu 32 korun bez DPH, se jedná o částku 4800 Kč bez DPH. Úspory jsou tím vyšší, čím více jezdí zaměstnanci neekonomicky nebo delší trasy, říká Eva HabrnálováMartin Mužík, obchodní ředitel společnosti ALL4CAR, která nabízí stejnojmenné řešení, dodává: Zaměstnanec, který používá auto vybavené monitorovacím systémem, si je samozřejmě vědom, že jeho činnost mohou nadřízení v každém okamžiku kontrolovat a navíc se průběžně ukládá záznam všech údajů. Už to samo o sobě vede k ekonomičtější jízdě.

Zcela samozřejmá je dnes i identifikace řidiče. Všechna získaná data slouží jako podklady pro automatické vytváření elektronické knihy jízd a majitel firmy navíc může vše kdykoli sledovat on-line na počítači nebo mobilu. Crash senzor například umí informovat o případné nehodě.

Dále čtěte: Z autorádií autorské poplatky neplaťte, koncesionářským se ale nevyhnete

O monitorovacím systému ve voze musí zaměstnanec vědět 

Zaměstnanec musí vědět, že je ve voze, který používá, instalováno takové monitorovací zařízení. Není to jen nutnost, ale kvůli už zmíněné úspoře i velmi dobrý přístup ze strany zaměstnavatele. Je vhodné zaměstnance upozornit, že pracovní nástroje – v tomto případě firemní vozy – jsou určeny zejména k výkonu pracovních povinností. Pokud by to zaměstnanec nerespektoval, může to být i důvodem pro výpověď. Je radno mít jakékoli jiné využití vozu smluvně ošetřeno.

Investice do zařízení se bohatě vrátí

Monitorovací systémy působí preventivně. Podle jejich výrobců existují firmy, ve kterých po jejich uvedení do provozu klesla vytíženost vozového parku i o desítky procent. Zaměstnanci eliminují soukromé jízdy v rámci pracovní doby. Nadřízení totiž vidí, od kdy do kdy byli jejich lidé na určité zakázce, jestli například na stavbu přijeli hned ráno. Je možné nastavit i upozornění na vyjetí nebo vjetí do určité oblasti. V žádném případě nejde o „teror“ zaměstnanců. Ti poctiví službu uvítají, protože jim odpadne starost s knihou jízd, kterou za ně systém vytvoří sám, říká David Horňák, jednatel společnosti DHO. Firma mimochodem nabízí i bezplatnou mobilní aplikaci monitoringu vozů. Tu zatím podporují telefony s operačním systémem Android, v přípravě je ale i varianta pro iPhone.

Psali jsme: Využití firemního auta pro soukromé účely je novou hrozbou. Čtěte proč

Pokud jde o placené služby, jejich pořizovací cena se pohybuje v řádu tisíců. Nejde tedy o nic extra nákladného. Návratnost pořizovací ceny závisí na vytíženosti a typu vozidel a požadavcích zákazníka na funkce systému. Jde ale jen o měsíce. Ze zkušeností víme, že se najeté služební kilometry sníží o pětinu až třetinu. Máme v portfoliu zákazníků i několik případů firem, ve kterých vytíženost vozů klesla natolik, že mohlo dojít i k redukci vozového parku jako takového, upozorňuje Oldřich Škranc a David Horňák dodává: Pokud by vám zaměstnanec každý týden strávil čtyři hodiny vlastními záležitostmi místo práce, což je za měsíc 16 hodin, tak dle odměny můžete třeba při mzdě 150 korun včetně odvodů ušetřit 2400 korun. V našem případě by se tedy jednotka zaplatila už jen z tohoto hlediska za dva až tři měsíce.

Další úspory pak plynou z administrativy. Systémy plně vyřídí záznamy do knihy jízd. Dodavatelé monitorovacích systémů dále chválí snížení opotřebení pneumatik, oleje, konec krádeží paliva i optimalizaci vytížení vozu. A nezanedbatelná není ani ochrana vozu před zcizením. Někteří poskytovatelé nabízí i neustálé připojení na pult centrální ochrany. Pracovníci pultu v případě odcizení vozidla spolupracují s policií, mohou ji navést k vozu a po domluvě s ní na dálku vozidlo ve vhodné chvíli zastavit. Totéž může udělat i sám majitel jednoduše odesláním SMS a má také možnost sledovat svůj vůz na mapě ve svém počítači. Jako jednoduchý alarm funguje vymezení prostoru, kde vozidlo parkuje. 

Pojišťovny navíc na takto vybavené vozy poskytují nezanedbatelnou slevu. To vše v součtu zaručuje rychlou návratnost investice do monitorovacího systému, komentuje Martin Mužík.

Našli jste v článku chybu?

16. 12. 2014 17:05

krakonoš (neregistrovaný)

Soukromé kilometry je možno dát zaměstnanci proplatit, takže nevidím důvod, proč tohle do aut montovat. On ten monitoring také není zadarmo. Ovšem pokud firma není schopna si zaměstnance ohlídat, tak to potom ano. Je otázka, jak dlouho si to zaměstnanci nechají líbit.

15. 12. 2014 20:30

- (neregistrovaný)

Ono je to tak, že by měl zaměstnanec, v měsíci kdy měl auto půjčené pro soukromé účely třebas jen na 1 km, do základu daně dát nějakou (teď nevím jestli 0,5, nebo 2%) ceníkové ceny vozu.

Takže se zde nevědomky přiznáváš k daňovým únikům. Ono je tohle další nevýhoda těhle šmírovacích systémů. Jel jsi firemním vozem domů? Jel.Ty si to sice ve firmě vysvětlíš a oni ti to schválí, ale z daňového hlediska je to špatně. No a s šmírovacím systémem si firma na sebe i tebe obstará důkazy o daňových únic…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

120na80.cz: Jmelí je více léčivé než jedovaté

Jmelí je více léčivé než jedovaté

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR