Hlavní navigace

Petr Šebek: Ta „pravá krize“ pro e-shopy teprve přijde

 Autor: 258398
Michael Hovorka 30. 9. 2009

Krize na internetové obchody zcela ještě nedolehla. Reálnou situaci naznačí až vánoční období a především začátek nového roku, tvrdí Petr Šebek, jednatel společnosti provozující e-shop Obchodní dům.cz.

Na začátku bych rád zmínil a připomněl loňskou kauzu, kdy bylo často skloňováno, že HP Tronic ovládne e-shop Kasa.cz ve spojitosti s ohlášeno fúzí s Obchodním domem. Mohl byste nám po roce upřesnit, jak se věci vlastně mají a jak jsou všechny společnosti na sebe navzájem napojeny?

Obchodní dům.cz je provozován společností K. D. Marketing, s.r.o., jejímž 100% vlastníkem je akciová společnost Obchodní dům.cz. Danou akciovku jsme s partnerem, respektive s druhým jednatelem K. D. Marketing, vytvořili za účelem hledání finančního investora. Tím se stala společnost HP Tronic, která je majoritním akcionářem. Po fúzi se společností Kasa.cz, s.r.o. se Obchodní dům.cz, a.s. stal zastřešující společností de facto pro oba e-shopy (pozn. redakce: Obchodní dům.cz, a.s. zastřešuje například i e-shop Hej.sk a i další společnosti). I když HP Tronic drží kontrolní balík akcií, nepodílí se jakkoli na řízení obou eseróček.

Oprava 30. 9. 2009: HP Tronic je majoritním vlastníkem. V odpovědi opraveno na správné znění.

Takže potvrzujete to, že HP Tronic je většinovým akcionářem zmíněné zastřešující společnosti?

Ano, ale zároveň je také dodavatelem pro e-shop Obchodní dům.cz. To však neznamená, že je automaticky dodavatelem také pro e-shop Kasa.cz. Ten má své dodavatele a má jich na rozdíl od nás více. HP Tronic se nám neplete do obchodních činností. Nediktují nám ceny a ani neříkají, co máme nakupovat.

A vaše role je v celém systému jaká?

Jsem jednatelem společnosti K. D. Marketing, s.r.o., zároveň jsem místopředsedou akciové společnosti Obchodní dům.cz a také sedím v předsednictvu APEK (Asociace pro elektronickou komerci).

Obchodní dům.cz a finanční krize. Jak byste zhodnotil první pololetí letošního roku po obchodních výsledcích?

Pro nás první pololetí ještě krizové nebylo. Osobně si myslím, že ta „pravá krize“ ještě teprve přijde.

Petr Šebek - face

Může se to projevit na vánočních tržbách? Budou letos nižší?

Doufám, že se to neprojeví a pokud ano, tak se vánoční období, respektive prodej, zkrátí. Stejně tak jako tomu bylo v loňském roce. Například že to nebude měsíc, ale jen čtrnáct dnů. Myslím si, že lidé budou s vánočními nákupy čekat a ke koupi se rozhodnou na poslední chvíli. To však může ohrozit existenci doposud malých provozovatelů internetových obchodů, kteří se budou během Vánoc snažit dohnat propady prodeje za celý rok a v lednu mohou lehce zjistit, že nemají na zaplacení dodavatelům.

V září byl zveřejněn poměrně zajímavý průzkum provedený Evropskou komisí, z něhož vyplývá, že více než polovina evropských internetových stránek, prostřednictvím nichž si lidé mohou zakoupit spotřební elektroniku, podvádí či jiným způsobem klame své zákazníky. Na druhou stranu zde byl výzkum Sdružení obrany spotřebitele (SOS), který naopak tvrdí, že v Česku provozovatelé internetových obchodů si oproti minulému roku polepšili v informování a dodržování obchodních podmínek. Zlepšuje se v Česku podle vás jednání v prostředí e-byznysu? Jsme na tom lépe než je průměr v Evropské unii?

Řekl bych, že určitě. Spotřebitelé (SOS) dělají sami o sobě dobrou práci, stejně jako APEK. U certifikovaných prodejců právě těmito dvěma sdruženími nenarazíte na formální chybu.

Je ta situace u nás také jiná tím, že čeští spotřebitelé jsou obecně konzervativnější?

Jsou především náročnější.

V jakých ohledech?

Když to vezmu ze svého příkladu: My jsme od začátku nastavili, že zákazníkům dovezeme zboží do domu naší vlastní dopravou, na což si naši klienti velmi rychle zvykli a tím jsme si je de facto i rychle „zkazili“, myšleno v dobrém slova smyslu. Situace například v sousedním Slovensku je obdobná, protože Slováci jsou svojí mentalitou Čechům velmi podobní. V Maďarsku, Polsku, Německu je situace odlišná. Tamní e-shopy jsou jiné, neobsahují tolik informací a například obrázků jako ty naše. V Německu například neexistuje komfortní doručení zásilky, Němci jsou v tomto ohledu méně náročnější.

Petr Šebek - zkřížené ruce

Vy jste členem užšího předsednictva Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která je na začátku jednání nového výzkumu pro e-shopy, který by měl fungovat na podobném principu jako NetMonitor. Co takový výzkum má pro e-byznys konkrétně přinést?

Jsme opravdu na začátku jednání. Pro e-shopy by tento výzkum měl přinést především sjednocené informace ve smyslu, kam chodí zákazníci a jací jsou to zákazníci.

Zkoumal by tento výzkum i tržby jednotlivých e-shopů?

Na ty jsme bohužel všichni velmi opatrní. Aby takový výzkum měl smysl, museli bychom přesvědčit všechny obchody, aby tato čísla řekly. Nicméně podobný výzkum už probíhá a provádí ho společnost GfK. Jsou však v něm zahrnuty jen největší e-shopy. Čísla jsou GfK poskytována anonymně.

A co struktura e-shopů? Jak je pro vás důležitá optimalizace webu, počty návštěvníků a počty zobrazených stránek?

S těmito daty musíte každopádně umět pracovat, do souvislosti však pokaždé musíte dát tržby. Pokud máte velkou návštěvnost a málo vyděláváte, je na stránkách nějaký problém. Musíte vždy vžít do role zákazníka a upřesnit si, co způsobilo, že z webu tak rychle odešel, nebo naopak, proč tam tak dlouho setrvával, aniž by vytvořil objednávku.

Zkoumáte podrobně takto získaná analytická data? Vyhodnocujete je?

Snažíme se. Těch dat je velké množství, ale jsou nástroje, které nám vyhodnocení ulehčují.

Pojďme se bavit o srovnávačích cen, které porovnávají nabídku internetových obchodů. Zkoumáte tyto srovnávače? Sledujete, zda jste s nabídkou v popředí?

Jelikož srovnávače existují, musíme je brát na zřetel. Proto ve všech, které mají pro nás význam, máme své zastoupení. A kde ho máme, tak nejsme ani nejlevnější ani nejdražší.

Proč ne nejlevnější?

Tam už jsou zastoupeny většinou malé e-shopy, které jedou na minimální marži, jenže nemohou zaručit, že tu vydrží dva roky, tj. po dobu, kdy by měly spotřebiteli zajistit záruční dobu. Takže ve srovnávačích se ani tak nesnažíme být na začátku, ale abychom byli na první stránce vidět.

Takže srovnávače mají pro vás velký význam?

Ano, nemohu to popřít, stejně jako to, že přes ně proudí významný počet objednávek.

Petr Šebek - vláčky

Obchodní dům.cz před nedávnem prodělal facelift, máte nový vzhled stránek a také jste přešli u té příležitosti na nový systém, který máte společný s Kasa.cz. Co vás vedlo ke změně a co by měl Obchodní dům.cz v novém kabáte nabídnout zákazníkům více?

S novým vzhledem stránek jsme přišli z toho důvodu, že už jsme ho dlouho neprovedli. Bylo zapotřebí již některé věci zmodernizovat, vylepšit grafiku. Snažili jsme se však zachovat stávající strukturu stránek tak, aby u zákazníků nebyla vyvolána panika, že nemohou najít svůj košík, přihlašovací údaje a vyhledávání. Takže se jednalo především o grafikou změnu. Více jsme například zvýraznili košík a zjednodušili cestu po e-shopu od výběru výrobku až po jeho objednávku. Klienti si určitě také všimli, že jsme šli více do agresivnější červené barvy. Motiv motýla, který nás provází už od začátku, byl však zachován.

Co se týká systému, tak každá společnost si rozvíjí svůj informační systém a v našem případě nemělo smysl si držet dva systémy jak pro Obchodní dům.cz, tak pro Kasa.cz, takže jsme zvolili jeden tak, aby to bylo jednodušší i pro naše zaměstnance.

Když se vrátíme k tomu vzhledu. Vy jste uvedl, že nový design obchodu je dočervena. Je to také tím, že vás navštěvuje poměrně dost žen?

To sice nemělo souvislost, ale mohu potvrdit, že hodně žen nás skutečně navštěvuje. Když to řeknu v číslech, navštěvuje nás 48 % žen a 52 % mužů. Je to způsobeno především nabídkou sortimentu.

V poslední době si na oblibě získávají tzv. sociální sítě. Jak jsem si dohledal, Obchodní dům.cz má svůj profil na Facebooku. Považujete to za dobrý marketingový nástroj?

Abych pravdu řekl, tak sociální sítě mě osobně vůbec nezasáhly. Přenechávám to raději kolegům z marketingu, ale předpokládám, že význam mají. Když vidím, jak mé děti mají profil snad všude, kde se dá, zřejmě je to dobrý způsob, jak určitou generaci i tímto směrem oslovit.

Rád bych na závěr zprostředkoval dotaz jednoho z našich čtenářů, který se vás prostřednictvím našich fanouškovských stránek zeptal, kterého rozhodnutí během existence e-shopu nejvíce lituje a naopak, který krok považuje za ten nejšťastnější?

Upřímně jsem nad tím velmi dlouho přemýšlel, když jsem si otázku na vašich stránkách přečetl. Na nejlepší jsem přišel. Bylo tím to, že jsme se dali dohromady se společníkem, s kolegou Romanem Novotným. Shodou okolností mohu nazvat náš podnik rodinným, protože jsme bratranci. A jsem upřímně rád, že i po tak dlouhé době nám to dobře funguje. To považuji za nejšťastnější rozhodnutí. A na rozhodnutí, kterého nejvíce lituji, jsem nepřišel. My jsme udělali samozřejmě několik nešťastných rozhodnutí, ale je potřeba se z nich poučit, takže to tak negativně nevnímám.

Fotogalerie

Petr Šebek - galerie

Foto: Obchodní dům.cz

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Vitaminová abeceda

Vitaminová abeceda

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není