Hlavní navigace

Podnikání na internetu není vždy o velké investici, jde hlavně o nápad

22. 10. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Největším „problémem“ v podnikání na internetu je udržet směr a rozšiřovat vybudovaný tržní prostor, říká jednatel společnosti B2M.CZ Petr Valeš. Ten také prozradil, jak bojovat proti konkurenci, která i vykrádá nápady.

Mohl byste v krátkosti představit vaši firmu, respektive projekt? Čím vším se zabýváte?

Projekt ePoptávka.cz patří mezi úspěšné české projekty, které pomáhají podnikatelům a firmám napříč všemi obory. Služba umožňuje bezplatně rozeslat poptávku na jakékoliv zboží či služby, které firma potřebuje. Poptávku zpracujeme a rozešleme desítkám až stovkám relevantním dodavatelům, kteří vypracují nabídku a soutěží s ostatními dodavateli v získání zakázky. Dodavatelským firmám systém poskytuje nové zajímavé obchodní příležitosti. Stejné systémy provozujeme také na Slovensku, v Polsku či Maďarsku, takže českým firmám umožňujeme hledat dodavatele či zákazníky i v těchto regionech.

ePoptávka.cz ostatně navázala i spolupráci se serverem Podnikatel.cz (pozn. redakce, sekce Katalog firem/Poptávky). Kolik nových poptávek denně registrujete?

Denně registrujeme více než 300 poptávek, což v měsíčních číslech představuje okolo 7000 zadaných poptávek přesahujících průměrný obrat 1,3 mld. Kč.

To je docela slušné číslo, dokázal byste si však představit číslo ještě vyšší?

Ano, určitě, každá firma a podnikatel potřebují něco nakoupit pro svůj běžný provoz.

A co pro to tedy děláte? Jak účelně například vynakládáte prostředky na jednotlivé marketingové kampaně a které to jsou?

Náš marketingový rozpočet míří téměř výhradně do internetu, případně do ekonomického tisku. Kampaně příliš neplánujeme, snažíme se pracovat se stávajícím zákazníkem, zkoušíme novou komunikaci, optimalizujeme web, atp.

Můžete prozradit, kolik obnáší investice do tak, troufám si říci, rozsáhlého projektu? Myslím tím například po technologické stránce?

Když pominu finanční stránku věci (investice do technologie, infrastruktury a inzerce, které jsou skutečně velké), je největším „problémem“ udržet směr a rozšiřovat vybudovaný tržní prostor. Je třeba si uvědomit, že trh poptávkových řízení je relativně malý a ePoptávka jako leader trhu musí neustále hledat, zkoušet a inovovat – ale to nás baví.

Mě ale právě zajímalo to finanční hledisko. Proč vlastně na to narážím. Je zde totiž mnoho začínajících podnikatelů, kteří by chtěli rozjet podnikání právě na internetu, protože ho vnímají jako velmi dynamické, ale nemají vůbec představu, kolik prostředků to právě obnáší. Co právě jim byste poradil?

Aby vydrželi, internet není o velké finanční investici – je o nápadu a hlavně o jeho prosazení.

Za jak dlouho se investice do podobného projektu vrátí? A jak moc ztrátová na začátku může být?

Těžko říct, je to individuální, ePoptávka byla zisková již téměř od samého začátku. Je to ovšem dané právě tím, že jsme si vytvořili vlastní tržní prostor, který byl bez konkurence – na internetu je toto právě možné úspěšně realizovat. Většina podobných projektů vznikla jako dílo nadšenců, obecně, pokud začne být nová služba v rozumné době (subjektivní pojem) zisková, potom je ještě potřeba vydržet rok, dva, překonat porodní problémy a můžete mít fungující business, který generuje peníze.

Mluvil jsem o tom, že tento obor je velmi dynamický, jak moc? Jak rychle musí podnikatel reagovat na změny v oboru, v kterém na internetu podniká?

Prožíváme téměř překotný růst, změny v oboru sledujeme spíše pasivně. Snažíme se poslouchat zákazníka, ten rozhoduje.

Šel byste do stejného projektu znova, pokud byste měl tu možnost? I když internet nabízí různé obchodní možnosti a modely, přece jen si vybírá svou daň, v tomto případě významně ukrajuje čas, když chce podnikatel kvalitně soupeřit se svou konkurencí…

Ano, šel bych do toho znovu.

A jaká je vlastně vaše konkurence? Jste na tom lépe či hůře, a co dokáže lépe než vaše konkurence?

Nedokážu odpovědět.

U té konkurence ještě zůstaneme, konkrétně vaše společnost měla problém s plagiátorstvím. Váš nápad byl de facto vykraden a použit v projektu jiném. Současný právní stát vám v tomto případě bohužel nenabídl příliš možností, jak se bránit. Přeci jen se zeptám, co podle vás v současné legislativě chybí?

Myšlenka poptávkového řízení je natolik obecná, že ji nelze patentovat. Naše obrana je čistě tržní, zkrátka se snažíme být lepší, levnější, rychlejší a kvalitnější – to bývá efektivnější než právní obrana.

Jsme podle vás stále státem byrokratů?

Myslím si, že to není tak hrozné.

Nyní globální hledisko, jak na vaši firmu doléhá finanční krize? Zamotala hlavu i vám?

Zatím nikoliv, ovšem ten dopad může přijít a může být i relativně bolestný. Náš systém je závislý na poptávajících firmách, takže když nebude obecná poptávka po zboží či službách, určitě to pocítíme. Ovšem nijak zvlášť se na to nepřipravujeme, ani to nejde.

skoleni_15_4

A Vám osobně motá hlavu co konkrétně?

Snad nic zásadního, pouze drobnosti.

Podnikáte na internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).