Hlavní navigace

Podnikatelé si stěžují na přístup bank. Nejsou ale sami na vině? (NÁZOR)

16. 5. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Důvodem pro zamítnutí poskytnutí úvěru je ve většině případů zhoršení ekonomické situace klienta, píše pro server Podnikatel.cz Jiří Kubát z Raiffeisenbank.

Velmi často se setkávám s názorem, že banky nedostatečně a neochotně poskytují úvěry malým a středním firmám, čímž brzdí rozvoj nejen jejich, ale i celé ekonomiky. Já a mí kolegové z oboru to vnímáme jako mylné tvrzení, které se však bohužel stává všeobecným přesvědčením. Je skutečně pravdivé nebo se jedná pouze o domněnku založenou na subjektivních pocitech některých neúspěšných žadatelů?

Úvěry rostou. Kde je problém?

Ze statistik České bankovní asociace je patrný rostoucí trend v úvěrování. Ke konci února 2012 objem poskytnutých úvěrů bank vzrostl meziročně o 6,3 %. Jak jinak to interpretovat, než jako pozitivní trend pro firmy v ČR? Zvláště ve srovnání se zahraničím. Podíváte-li se do některých evropských zemí, uvidíte, že trend je opačný a celková proúvěrovanost se snižuje. Čeští podnikatelé více využívají především kontokorentních a revolvingových úvěrů a kreditní karty. Ostatní úvěry do 7,5 milionu korun narostly o 5,5 %. To, že rostou střednědobé i dlouhodobé úvěry, je jasným signálem toho, že banky nestojí firmám v cestě. Naopak jim vycházejí vstříc a prodlužují splatnost. Jak ukazují statistiky, trend v poskytování úvěrů je rostoucí a naopak sazby klesají. Přesto stále slyšíme nářky nad neochotou bank k otevření úvěrových linek. Čtěte také: Zlepšily se banky v nabídce firemních účtů? A jaké si účtují poplatky? Oslovili jsme ty největší z nich

Není viníkem někdo jiný?

Nepopiratelným faktem je zpřísnění podmínek bank pro poskytování úvěrů, což je ale plně v souladu s principem obezřetného hospodaření. Ale i tato mince má dvě strany. Firmy samotné si často vysvětlují skutečnost, že požadovaný úvěr nezískaly, neochotou a strnulostí „riskařů“ v bance. Důvodem pro zamítnutí poskytnutí úvěru je ale ve většině případů zhoršení ekonomické situace klienta. To platí i u oblíbeného kontokorentu. Pokud poklesnou tržby nebo objem uzavřených zakázek na další období, může banka snížit jeho limit.

Na druhou stranu – i pokud vykážete záporný hospodářský výsledek za minulé období, nemusí vám banka úvěr zamítnout. Důkazem, že banky podporují rozvoj podnikání, je rostoucí počet poskytnutých úvěrů i speciální produkty pro začínající podnikatele. U nás nabízíme startovací kontokorent s limitem až 300 tisíc, který slouží primárně jako rezerva na neočekávané výdaje. K jeho získání stačí pouze výpisy z firemního účtu vedeného u jakékoli banky. Stává se ale, že podnikatelé někdy vyčerpají celou částku najednou, a mohou být nemile překvapeni, že musí platit vysoké úroky z případného nepovoleného debetu a banky jsou opět za ty zlé. Přitom by stačilo, kdyby klient zvolil jiný úvěrový produkt, který je pro něj vhodnější.

Peníze hledejte i mimo vlastní kapsu

Splnit si svůj sen a začít podnikat můžete i bez vlastního kapitálu. Jde o to, naučit se využívat investorů, jejich zdrojů, kreativity apod. pro dosažení vlastních cílů a finanční svobody. Začněte u své rodiny a přátel. Budou vstřícnější a důvěřivější, neboť vás znají a vědí, co od vás mohou čekat. Další možností jsou již zmíněné banky. Navštivte banku a představte jí svůj plán. Začínající podnikatelé mají dvě možnosti, jak získat peníze na realizaci svého nápadu. Buď investiční úvěr (v tom případě jsou ale banky zvlášť přísné) nebo kontokorent k podnikatelskému účtu. 

Zajímavou cestu představují dotace na podporu podnikání. Vyžadují podnikatelskou historii, jasně stanovený záměr a pečlivé vyhodnocení úspěšnosti. Nezaměstnaní, kteří se rozhodnou podnikat jako osoby výdělečně činné, mohou využít nabídky úřadů práce. Zaplatí vám rekvalifikační kurz až do výše 50 tisíc korun nebo můžete získat dotaci až 90 tisíc korun na rozjezd podnikání. 

Další příležitostí je investor. Toho si buď najděte sami, nebo využijte serverů specializujících se na spojení investorů a lidí s nápady, kteří hledají finance pro jejich realizaci. Čtěte více: 7 způsobů, jak získat peníze na podnikání bez škemrání v bance

Brand24

Autor: Jiří Kubát, produktový manažer Raiffeisenbank

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).