Podnikatelé v Česku jsou s morálkou na štíru. Vylepšují si své hospodaření

Čeští podnikatelé si své hospodaření navenek stále přikrášlují. Více než pětina podnikatelů i letos očekává od účetních, že jim výsledky poupraví.

Účetní závěrky českých podnikatelů budou i letos vylepšené. Tvrdí to alespoň Komora certifikovaných účetních, která provedla mezi svými členy pravidelnou anketu. Z ní vyplynulo, že 21 % podnikatelů v Česku očekává letos od svých účetních vylepšení účetní závěrky.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Účetní závěrku si v Česku vylepšuje přes 200 tisíc firem.

Je to sice meziročně o jeden procentní bod méně než loni, ale stále se tento prohřešek projeví u více než 200 tisíc firem. Počet účetních úprav typu “zvýšení ziskovosti“ tvoří téměř čtyři z pěti kreativních zásahů do účetní závěrky, přesněji 78,9 %. Vloni představovalo umělé zvýšení ziskovosti 87,3 % těchto úprav.

Jak upozornila Komora certifikovaných účetních, která sdružuje odborníky na oblast účetnictví, daní i podnikových financí, kromě ziskovosti se často přikrášluje i zadluženost firmy. Zadluženost firmy si letos „snížilo“ o celé 2 procentní body více firem než loni.

Čtěte seriál: Škola účetnictví

Navenek se tedy jako méně zadlužený subjekt potenciálně tváří až kolem 30 000 firem registrovaných v ČR. Mezi další časté úpravy patří optimalizace daňové ztráty, rozpočtových ukazatelů nebo vylepšení rozboru výsledků hospodaření.

Účetním závěrkám se tak nedá úplně věřit. Mohou obsahovat zkreslená fakta hlavně o údaje v rozvaze a ve výkazu zisku a ztrát. Jediný výkaz, který nejde nijak upravit, a tedy ani přikrášlit, je cash flow, což je přehled o peněžních tocích. Paradoxem zůstává, že právě tento výkaz není dle zákona o účetnictví povinnou součástí účetní závěrky podnikatelů, říká Alice Šrámková, předsedkyně Komory. Ta zároveň zdůraznila, že česká legislativa nedisponuje dostatečnými nástroji, aby zabránila zkreslování účetní závěrky.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+