Podnikatelské bible. Na tyto knihy mohou úspěšní podnikatelé přísahat

V knihách nenajdete všechno podnikatelské moudro světa, ale mohou vás v lecčems inspirovat. Čtěte, jaké knihy by neměly chybět ve vaší knihovně.

Čtení pomáhá. To není jen název české kampaně, která podporuje zájem o literaturu u dětí a mládeže, ale také doporučení mnoha úspěšných lidí. Pojďme se proto zaměřit na byznys literaturu. Ne, že by bylo možné najít v knihách odpovědi na všechny podnikatelovy otázky, ale leckdy se mohou stát vodítkem a inspirací. Můžete jejich prostřednictvím získat dobré podnikatelské návyky nebo se poučit z chyb druhých. Na trhu je dnes nepřeberné množství knih o podnikání, marketingu, managementu a tak dále. Řada už jich vyšla i v češtině. Jak ale vybrat tu správnou knihu?

Základním kritériem toho, aby se kniha ocitla ve vašem hledáčku, by měl být její obsah. V tom se podnikatelská literatura od jiných druhů neliší. Zajímejte se o to, jestli kniha přináší nějakou myšlenku a nakolik je tato myšlenka odůvodněna. Za přínosné nepovažuji životopisy slavných miliardářů. Ty jsou asi stejně poučné jako životopisy lidí, kteří vyhráli v loterii. Přínosné naopak mohou být popisy krachů a neúspěchů a obecně spíš příběhy drobných živnostníků podnikajících se všemi vzestupy i pády, komentuje Michal Kašpárek, recenzent magazínu Finmag.cz.

Pokud už vás hlavní téma knihy zaujme, snažte se najít cestu, jak ji přenést do vlastní praxe. Proč číst knihy, jejichž myšlenky není za současných podmínek možné přenést do vlastního byznysu? Takové patří do oblasti sci-fi a o těchto tento článek nepojednává. Nejpřínosnější je v danou chvíli ta kniha, jež se věnuje problému, který podnikatel řeší v době, kdy ji čte. Když bude člověk řešit starosti, které má s rostoucím týmem, tak by měl číst knihy o leadershipu. Když bude hledat nové marketingové kanály, tak o marketingu, nebo ještě lépe o přímo vybraném kanálu, takže třeba PPC na Facebooku, radí popularizátor affiliate marketingu Mário Roženský s tím, že čím lépe specifikujete svůj problém, tím lépe na něj dokážete najít řešení v podobě kvalitní knihy.

Připomeňte si: Chcete zefektivnit vaše podnikání? Vyzkoušejte myšlenkové mapy

Co nesmí chybět ve vaší knihovně

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Podnikatelské bible. Jde o knihy, na které mohou úspěšní podnikatelé přísahat.

Spoléhejte na svou vlastní intuici, ale dejte taky na názory a zkušenosti jiných. Na internetu naleznete velké množství diskusí o byznys literatuře. A žebříček TOP 20 se v nich prakticky nemění. Sáhnout byste proto měli právě po takových knihách, které jsou pravidelně zmiňovány a ostatní lidé je považují za přínosné. Snažte se ale filtrovat a zjistit si, jestli má daná kniha skutečně smysl a přináší užitečné informace, nebo je kolem ní pouze mediální humbuk. A vyhněte se knihám, které byly ve své době revolučními, ale dnes už jsou takzvaně mimo mísu.

Zde je výběr několika titulů, které jsou prověřeny a dlouhodobě oblíbeny nejen u českých čtenářů:

Eric Ries: Lean Startup

Jason Fried, David Heinemeier Hansson: Restart

Robert T. Kiyosaki: Bohatý táta, chudý táta

Timothy Ferriss: Čtyřhodinový pracovní týden

Guy Kawasaki: Umění rozjezdu

Dale Carnegie: Jak získávat přátele a působit na lidi

Bill O'Hanlon: Lenochova cesta k úspěchu

Nebude asi překvapením, že z dlouhodobého hlediska jsou nejúspěšnější motivačně zaměřené knihy autorů proslavených v byznysu, zejména v zahraničí. Evergreeny jsou knihy Roberta Kyiosaki, motivačních speakrů Napoleona Hilla nebo Briana Tracyho. Nezapomeňme na Dalea Carnegie, jehož takzvaná psychologie úspěchu se od 60. let 20. století dočkala desítek vydání. I u nás je Carnegie stále vyhledáván, říká Diana Vinklerová z Knihkupectví Barvič a Novotný. Mezi svého druhu podnikatelské bible lze zařadit i úspěšnou knihu Steve Jobs od amerického novináře Waltera Isaacsona, která prostřednictvím výtečného spisovatelství přibližuje Jobsovy osobní i obchodní rysy. Kniha se od svého vydání v roce 2011 stala světovým bestsellerem.

Psali jsme: Jaká jsou klíčová hesla pro podnikání? Inspirujte se u úspěšných

Kniha je fajn, ale vlastní praxe k nezaplacení

V době letních dovolených server Podnikatel.cz oslovil několik úspěšných českých podnikatelů a dotazoval se jich, zda vůbec a jakou byznys knihu si s sebou přibalí do kufru. A tady jsou názory některých z nich. Například zakladatel Slevomatu a dalších online projektů Tomáš Čupr se specializuje zejména na biografie a autobiografie úspěšných a zajímavých lidí. Tištěné příručky a knihy plné doporučení a rad příliš nevyhledává, protože má raději praxi. V životopisech úspěšných lidí hledám jen inspiraci. Chyby si totiž musí každý udělat ty své. Čtení knih vám od nich nepomůže, komentuje Tomáš Čupr.

widgety

Mezi knihomoly pak určitě nepatří majitel hazardního impéria Synot Holding a miliardář Ivo Valenta. Za svou podnikatelskou bibli považuje především vlastní zkušenosti. A to proto, že v době, kdy s podnikáním začínal, nebyla na našem a vůbec celém východoevropském trhu podobná literatura prakticky vůbec dostupná. Proto jsem se učil především setkáváním s lidmi, kteří mnohé dokázali. Jedním z nich byl pan František Čuba, s nímž jsem v mládí měl tu čest pracovat, a který mne pak v mých podnikatelských začátcích ovlivnil nejvíce. Cenné zkušenosti mi poskytl také můj pobyt v Německu. Nejdůležitější roli skutečně sehrála samotná praxe, vzpomíná podnikatel Ivo Valenta. Je přesvědčený o tom, že vlastní chyby dokážou podnikatele poučit nejlépe. Tedy za podmínky, že ho úplně nezlikvidují.

A to je pravda. Slibujte si od čtení byznysové literatury novou motivaci a hlavně pohledy jiných, kteří už mají něco za sebou. Nespoléhejte na to, že z vás samotné knihy udělají milionáře. Berte je jen jako motivační prostředek, který vás může vyburcovat k lepším výkonům.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 8. 2015 22:08

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+