Hlavní navigace

Zbytečné tabu se smrtí: pohřební služby nesmí mít na webu ceny

 Autor: 397604
Daniel Morávek

Na reklamu v oblasti pohřebnictví zapomeňte. Stejně tak na zveřejňování cen na internetových stránkách pohřebních služeb, i tím byste totiž porušili zákon. Ceny lze uvádět jen tehdy, tvoří-li součást webu také e-shop.

Od nového roku platí přísná regulace reklamy na spotřebitelské úvěry. Oblast spotřebitelských úvěrů je však pouhým čajíčkem oproti tomu, jaký mají regulátoři přístup k pohřebním službám. Nejen že v této oblasti platí zákaz jakéhokoli marketingu, nově též pohřební služby nesmí dle stanoviska ministerstva pro místní rozvoj uvádět na svých internetových stránkách žádné ceny svých služeb. I to se totiž považuje za reklamu. Sdružení pohřebnictví ČR však s tímto výkladem nesouhlasí a volá po změně zákona a odtabuizování veřejných informací, které se týkají úmrtí a služeb s ní spojených.

Nejen spotřebitelské úvěry mají regulovanou reklamu

Od roku 2011 se výrazně přitvrdila pravidla pro poskytování spotřebitelských úvěrů. Nově se tak třeba v reklamě na spotřebitelský úvěr nesmí přehánět či podávat neúplné informace. Naopak se v ní musí uvádět všechna možná fakta. V reklamě je potřeba například uvést roční procentní sazbu nákladů, výpůjční úrokovou sazbu, a to spolu s údaji o veškerých poplatcích spojených se spotřebitelským úvěrem, celkovou výši spotřebitelského úvěru, či dobu trvání spotřebitelského úvěru. Čtěte více: „Půjčím milion za korunu měsíčně na 1% úrok..“ Takovou reklamu už nesmíte.

Regulace reklamy spotřebitelských úvěrů však tvoří pouze slabý odvar oproti tomu, jak je regulována reklama v oblasti pohřebních služeb. V tomto oboru zapomeňte na výhodné akční nabídky či výprodeje. Reklama společností působících v pohřebnictví může obsahovat pouze název obchodní firmy, vymezení předmětu činností v pohřebnictví, adresu pracoviště určeného pro styk se zákazníky, telefonní číslo, adresu elektronické pošty nebo internetovou adresu, provozní dobu pro veřejnost a případně firemní logo nebo jiný grafický motiv.

Ani to však úředníkům nestačilo. Před několika dny tak ministerstvo pro místní rozvoj vydalo stanovisko, ve kterém považuje za reklamu i zveřejnění ceny na internetových stránkách pohřebních služeb. Šíření internetových cen pohřebních a kremačních služeb a produktů s tím souvisejících lze podle ministerstva pouze za předpokladu, že by šlo o součást e-shopu, kde by mohl zákazník dané služby (a produkty) rovnou i zakoupit. Jestliže pohřební služba e-shop na stránkách nemá, zveřejnění cen na webu znamená nepovolenou reklamu a hrozbu pokuty ve výši až 200 000 korun.

Ministerstvo vydání svého stanoviska zdůvodňuje tím, že po jasném výkladu reklamy v oblasti pohřebních služeb volaly především krajské živnostenské úřady, kterým přicházely v rámci konkurenčního boje podněty na porušení zákona o regulaci reklamy. Právě krajské živnostenské úřady totiž mají kontrolu nad dodržováním pravidel na starosti. Již nyní se jím řídí, ale bude pro ně vhodnější, když jej budou mít písemně od orgánu, který má kompetenčně pohřebnictví v gesci, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Jana Jabůrková, tisková mluvčí ministerstva pro místní rozvoj.

 

Proč by mělo být zveřejnění cen pohřbů morbidní?

Velké části firem v oblasti pohřebnictví se však přísné omezení reklamy přestává líbit a se zákazem neuvádět cenu nesouhlasí. Domníváme se, že občanům  by nemělo být bráněno v  přístupu k informacím. Přitom nejvíce dotazů na pohřební služby přichází od občanů právě k cenám okolo pohřbů a souvisejících služeb. Proč by si je nemohli zjistit pomocí webových stránek? komentoval Josef Hájek, tajemník Sdružení pohřebnictví v ČR. Podle sdružení navíc komplikuje celou situaci fakt, že mnohdy nejde dost dobře vymezit, co je v daném případě informace a co už reklama.

   

Sdružení pohřebnictví v ČR proto hlasitě volá po novelizaci a změně zákona. Podle sdružení byl totiž původní návrh zákona na omezení reklamy v pohřebnictví koncipován za jiným  účelem omezení, než je prezentace pohřebních subjektů a jejich služeb. Zákonodárci však zřejmě stále považují veřejné informace kolem úmrtí za morbidní a s odvoláním na etiku hledají výklady k omezení reklamy, než aby upravili legislativu k prospěchu občanů, domnívá se Josef Hájek. Čtěte více: Smrt jako úspěšný předmět podnikání

Ne všechny pohřební služby však s tímto postojem souhlasí a řada z nich zákaz zveřejňovat ceny dokonce podporuje. Podle mne by tam ceny být neměly. Je to zavádějící a myslím si,že tyto ceny by nikdy nebyly přesné, aby podle nich bylo možno postupovat při vyřízení pohřbu. Každý je individuální a cena se u každého může měnit, uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Turek, jednatel firmy Charón. Nejsem pro zveřejňováni cen, každý pozůstalý má právo si zavolat nebo se zajet informovat o cenách do pohřební služby. Uvádět ceny by bylo velice zavádějící a spíše klamavé pro pozůstalé, připojila se Zdena Černínová, regionální zmocněnec Celostátního sdružení pohřebnictví pro Moravskoslezský kraj.

Zdena Černínová argumentuje tím, že na internetu mohly některé firmy s cenami manipulovat, a to například tím, že prezentovaly, že pohřeb jde u nich pořídit od 10 000 korun, zatímco reálně pak pozůstalým naúčtovaly dvakrát tolik. Pokud přijdou přímo se informovat,  musí být ceník na viditelném místě na pohřební službě, a tak už nemohou firmy s cenami manipulovat, dodává na závěr Černínová.

Našli jste v článku chybu?

19. 2. 2011 17:28

Asi tak, zákaz zveřejnění cen je jednoznačně v neprospěch klientů.

18. 2. 2011 10:36

Martin Soušek (neregistrovaný)
To jsou jen výmluvy. Slušnou pohřební službu aby člověk pohledal a tak se tito podvodníci schovávají za zákaz reklamy, aby mohli s lidmi manipulovat a vytáhnout z nich libovolné peníze v okamžiku, kdy to ti lidé chtějí mít rychle za sebou a zaplatí cokoliv.

Kdyby to měli transparentně na stránkách, tak by místa pro podvod bylo méně.

Přece neetická reklama by byl billboard "Pojďte umřít k nám" u silnice a ne ceník na stránce!



120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Hospody a EET? Mají technické problémy

Hospody a EET? Mají technické problémy

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Vitalia.cz: Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Típněte to! Kde všude si už nezakouříte?

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Měšec.cz: Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“