Hlavní navigace

Pojišťovna musí zaplatit za neuskutečněné zájezdy. Alespoň podle ministerstva

 Autor: 258398
Redakce

Dostanou klienti zkrachovalé cestovky BG Travel své peníze? Ministerstvo poradilo, jak se proti nezákonnému postupu cestovek a pojišťoven bránit.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podalo trestní oznámení na majitelku cestovní kanceláře BG Travel ve věci spáchání několika trestných činů. Současně podalo podnět České národní bance k provedení kontroly u pojišťovny Generali. Připravuje také proti pojišťovně Generali právní kroky.

Čtěte také: Cestovky nabídnou za zkažený zájezd klientům náhrady, mohou převýšit i cenu zájezdu 

Pojišťovna pojistné klientům vyplatit musí

Jak ve svém stanovisku informovalo MMR, v případě, že je cestovní kancelář řádně pojištěna (má uzavřenu účinnou pojistnou smlouvu), je její povinností postupovat v souladu s § 7 odst. 3 zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. Zde se jasně píše, že pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši. A to ani v případě, kdy se dozví po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé či neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Naopak je pojišťovna oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři.

Výše pojistného plnění i termín zaplacení pojistného dle sjednaných podmínek je plně v kompetenci pojišťovny a cestovní kanceláře. Ministerstvo upozorňuje na Směrnicí Rady 90/314/EHS, o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy. Zde je uvedeno, že klient cestovní kanceláře nesmí být v případě úpadku cestovky krácen ve svých právech a musí mu být vráceny všechny jím vložené prostředky. Dále z ustanovení § 6 odst. 3 vyplývá, že pojišťovna je povinna sjednat pojistnou smlouvu tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy. 

Čtěte také: Storno poplatky některých cestovek jsou nezákonné

Počátkem července se na webových stránkách liberecké cestovní kanceláře BG Travel objevila zpráva, že CK byla nucena na základě nastalé ekonomické situace z nekorektního jednání bulharských obchodních partnerů, vyhlásit úpadek. Nedlouho na to pojišťovna Generali, u které byla cestovní kancelář pojištěna, informovala, že stovkám klientů peníze za neuskutečněné zájezdy nevyplatí. Jako důvod udala nedostatečný limit pojištění sjednaný cestovní kanceláří.

Jak se mohou klienti proti nezákonnému postupu bránit?

Pojišťovna i cestovní kancelář musí informovat ministerstvo pro místní rozvoj  o všech skutečnostech, zejména o závažných nedostatcích hospodaření cestovní kanceláře. A to Generali ani BG Travel neučinily. Jestliže nebudou nároky na náhradu zaplacených zájezdů klientů CK BG Travel uspokojeny, doporučuje ministerstvo obrátit se se svými nároky vůči pojišťovně nebo vůči podnikatelce na soud dle zákona o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon). 

Ministerstvo jako ústřední správní orgán není oprávněno k zastupování klientů cestovních kanceláří v jejich soukromoprávním sporu. To by bylo nad rámec zákonných oprávnění. Nabízí však odborné konzultace. V současné době také pracuje na novele zákona o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Cílem novely je mimo jiné zajistit posílení práv spotřebitele. 

Čtěte také: CzechTourism bude propagovat českou gay turistiku

Bez pojištění v cestovním ruchu podnikat nelze

Dle současného znění zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu je právě ministerstvo pro místní rozvoj tím, kdo posuzuje náležitosti žádosti o vydání koncesní listiny. V případě splnění všech předepsaných náležitostí vydá kladné stanovisko a žádost postupuje příslušnému živnostenskému úřadu. Teprve v tom okamžiku může živnostenský úřad vydat žadateli koncesní listinu. Podnikatel zahájí podnikání až po doručení koncesní listiny a nabytí účinnosti pojistné smlouvy, tj. po zaplacení pojištění proti úpadku cestovní kanceláře pojišťovně.

Čtěte také: V Česku se prodávají zájezdy pro homosexuály, je to pozitivní diskriminace

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Věčně rozzlobený podnikatel? Cesta do pekel

Věčně rozzlobený podnikatel? Cesta do pekel

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Jmelí je více léčivé než jedovaté

Jmelí je více léčivé než jedovaté