Pojišťovna musí zaplatit za neuskutečněné zájezdy. Alespoň podle ministerstva

Dostanou klienti zkrachovalé cestovky BG Travel své peníze? Ministerstvo poradilo, jak se proti nezákonnému postupu cestovek a pojišťoven bránit.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podalo trestní oznámení na majitelku cestovní kanceláře BG Travel ve věci spáchání několika trestných činů. Současně podalo podnět České národní bance k provedení kontroly u pojišťovny Generali. Připravuje také proti pojišťovně Generali právní kroky.

Čtěte také: Cestovky nabídnou za zkažený zájezd klientům náhrady, mohou převýšit i cenu zájezdu 

Pojišťovna pojistné klientům vyplatit musí

Jak ve svém stanovisku informovalo MMR, v případě, že je cestovní kancelář řádně pojištěna (má uzavřenu účinnou pojistnou smlouvu), je její povinností postupovat v souladu s § 7 odst. 3 zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. Zde se jasně píše, že pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši. A to ani v případě, kdy se dozví po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé či neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Naopak je pojišťovna oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři.

Výše pojistného plnění i termín zaplacení pojistného dle sjednaných podmínek je plně v kompetenci pojišťovny a cestovní kanceláře. Ministerstvo upozorňuje na Směrnicí Rady 90/314/EHS, o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy. Zde je uvedeno, že klient cestovní kanceláře nesmí být v případě úpadku cestovky krácen ve svých právech a musí mu být vráceny všechny jím vložené prostředky. Dále z ustanovení § 6 odst. 3 vyplývá, že pojišťovna je povinna sjednat pojistnou smlouvu tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy. 

Čtěte také: Storno poplatky některých cestovek jsou nezákonné

Počátkem července se na webových stránkách liberecké cestovní kanceláře BG Travel objevila zpráva, že CK byla nucena na základě nastalé ekonomické situace z nekorektního jednání bulharských obchodních partnerů, vyhlásit úpadek. Nedlouho na to pojišťovna Generali, u které byla cestovní kancelář pojištěna, informovala, že stovkám klientů peníze za neuskutečněné zájezdy nevyplatí. Jako důvod udala nedostatečný limit pojištění sjednaný cestovní kanceláří.

Jak se mohou klienti proti nezákonnému postupu bránit?

Pojišťovna i cestovní kancelář musí informovat ministerstvo pro místní rozvoj  o všech skutečnostech, zejména o závažných nedostatcích hospodaření cestovní kanceláře. A to Generali ani BG Travel neučinily. Jestliže nebudou nároky na náhradu zaplacených zájezdů klientů CK BG Travel uspokojeny, doporučuje ministerstvo obrátit se se svými nároky vůči pojišťovně nebo vůči podnikatelce na soud dle zákona o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon). 

Ministerstvo jako ústřední správní orgán není oprávněno k zastupování klientů cestovních kanceláří v jejich soukromoprávním sporu. To by bylo nad rámec zákonných oprávnění. Nabízí však odborné konzultace. V současné době také pracuje na novele zákona o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Cílem novely je mimo jiné zajistit posílení práv spotřebitele. 

Čtěte také: CzechTourism bude propagovat českou gay turistiku

widgety

Bez pojištění v cestovním ruchu podnikat nelze

Dle současného znění zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu je právě ministerstvo pro místní rozvoj tím, kdo posuzuje náležitosti žádosti o vydání koncesní listiny. V případě splnění všech předepsaných náležitostí vydá kladné stanovisko a žádost postupuje příslušnému živnostenskému úřadu. Teprve v tom okamžiku může živnostenský úřad vydat žadateli koncesní listinu. Podnikatel zahájí podnikání až po doručení koncesní listiny a nabytí účinnosti pojistné smlouvy, tj. po zaplacení pojištění proti úpadku cestovní kanceláře pojišťovně.

Čtěte také: V Česku se prodávají zájezdy pro homosexuály, je to pozitivní diskriminace

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+