Pokud se zavede elektronická evidence tržeb, data se začnou prodávat, říká Bábek

Jakmile se zavede EET, data se začnou ztrácet a prodávat a do tří let tu bude velká korupční kauza, tvrdí Radomil Bábek, šéf Asociace podnikatelů a manažerů.

Zatímco velké podnikatelské asociace typu Hospodářské komory ČR a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR podporují zavedení elektronické evidence tržeb (EET), Asociace podnikatelů a manažerů a její šéf Radomil Bábek vystupují ostře proti. Jak však naznačují poslední vyjádření ministerstva financí, slaví Bábek minimálně dílčí vítězství. Ministerstvo již totiž couvá od svého původního návrhu a aktuálně snížilo počet podnikatelů, kterých by se EET měla týkat. Sám Bábek ale říká, že se musí, sportovní terminologii řečeno, „hrát až do závěrečného hvizdu naplno“. Proto chce i nadále upozorňovat na rizika, která se s EET pojí a kterých podle něj není rozhodně málo.

Vy patříte mezi velké kritiky plánů ministerstva ohledně zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vadí vám konkrétní návrh, se kterým přišlo ministerstvo, nebo vám vadí obecně idea EET?

Já jsem velkým příznivcem moderních technologií. Myslím si, že kdybychom mohli všechno posílat elektronicky a nemuseli bychom kopírovat různé účty, bylo by to fajn. Mně vadí, jak je EET připravena a proč ji ministerstvo a pan Babiš připravují. Také mi vadí, že nás k EET nutí. Možná kdyby nás uměli motivovat, udělali by lépe.

Čtěte také: 6 vašich příspěvků ze sociálních sítích o elektronické evidenci tržeb

Zmínil jste, že vám vadí, proč EET ministerstvo prosazuje. Proč si tedy myslíte, že ministerstvo navrhuje EET?

Musím začít tím, že je především připravena velmi špatně. Možná, že jste první, komu to říkám, ale já jsem byl ještě 5. února sice velmi rezervovaným, ale v zásadě příznivcem toho zákona. Právě 5. února jsme dostali k dispozici návrh zákona. V sobotu a v neděli 7. a 8. února jsem si návrh pozorně přečetl a spadla mi brada. Všechno je nekonkrétní a nic není naplánováno. Jde o paskvil a ne o návrh zákona.

Jestli tomu rozumím správně, samotná idea EET vám nevadí, ale kritizujete připravený zákon. Je to tak?

Ačkoliv jsem příznivcem moderních technologií, tak nemohu říct, že tenhle zákon by se mi líbil, i kdyby byl lépe připravený. Stát má totiž prostředky, aby daně vybíral, a má prostředky, aby výběr daní kontroloval. Má všechno, co má mít, jenom to nepoužívá a nedělá to. Jinými slovy, přehazuje svoji práci, odpovědnost a povinnosti na firmy, podnikatele a živnostníky.

Andrej Babiš nicméně argumentuje tím, že řada podnikatelských asociací zákon podporuje. A je to i pravda. Stačí se podívat, co říká Hospodářská komora ČR nebo Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. I Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) zákon podporuje. Čím to je, že tyto asociace EET podporují?

Když jmenujete ty, kdo jdou se státem, tak u Svazu obchodu a cestovního ruchu je zjevné, že hlavní členskou základnu tvoří velké řetězce a hotely. Postoj AMSP a postoj pana Havlíčka (pozn. autora: šéf AMSP) je pro mě velkým zklamáním, protože oni v podstatě podporují ministerstvo financí a výjimky, které se snaží vyjednat, jsou jen kosmetickými úpravami toho zákona. Celý zákon je přitom namířený proti malým podnikatelům a především živnostníkům. Jde o zákon, který jim má nasadit elektronický náhubek, a to by AMSP měla jednoznačně reflektovat a bránit svou členskou základnu.

U Hospodářské komory ČR jsem také očekával, že bude stát na straně živnostníků a podnikatelů, protože má asi čtrnáct tisíc členů, a z toho asi šedesát procent tvoří malí podnikatelé a živnostníci. Byl jsem proto překvapen tím, jak se vyvíjel postoj komory, protože původně šlo o postoj velmi rezervovaný, až skoro spíše negativní. Když začalo připomínkové řízení, tak se ukázalo, že především pan Dlouhý je podporovatelem EET. Pro mě bylo až absurdní, když jsem zjistil, že Hospodářská komora ČR společně s ministerstvem pořádá konferenci o EET, a to ještě v době, kdy ještě nedoběhlo připomínkové řízení.

Čím si to vysvětlujete, že zmíněné podnikatelské svazy ministerstvo podporují?

Mohu jen spekulovat… Ale hodně zajímavé je, kdo má zájem na tom, aby zákon prošel. Zjevně to jsou velcí poskytovatelé různého softwaru, připojení a podobně. Když se podíváte na zmíněnou konferenci, tak jejími partnery byl Vodafone a Microsoft.

Ministerstvo nicméně obhajuje EET tím, že se jedná o opatření proti nepoctivým podnikatelům a že se ti poctiví nemusí ničeho obávat. Není to opravdu tak, že je EET namířena proti neplatičům?

Není, a to z mnoha důvodů. Ministerstvo například neví, kolik existuje neplatičů, což je pro mě neuvěřitelná zpráva. Podíl šedé ekonomiky na HDP České republiky je přitom pod průměrem Evropské unie, kde činí podíl asi 18%. V České republice to je asi 15,5 %. Z toho asi dvě třetiny dělá práce načerno. Ta se malých živnostníků a malých podnikatelů netýká. Týká se velkých firem, třeba stavebních.

To znamená, že asi 5 % HDP je podíl šedé ekonomiky, který generuje neplacení daní, daňové úniky a podobně. Tipoval bych, že to může být kolem stovky miliard korun. Co je důležité, tak z tohoto podílu je počet malých podnikatelů a živnostníků, kteří přijímají cash platby, zanedbatelný. Pro státní rozpočet to nemá téměř žádný význam. Tím nechci říct, že by neměli být stíháni ti, kdo neplatí daně. Mají, ale je jich tak málo a jsou tak malí, že nemůže být problém pro stát a finanční úředníky je najít. Stát ale místo toho raději vytvoří plošný systém, jehož jediným cílem je sbírat informace a mít dostatečně pod kontrolou malé podnikatele a zákazníky. A proč? Na to je pak jednoduchá odpověď.

Jaká je ta odpověď?

Malí podnikatelé a živnostníci, kterých je v České republice asi 1,2 milionu, leží v žaludku většině politiků a vysokých úředníků. Živnostníci a malí podnikatelé jsou totiž lidé neorganizovaní a neorganizovatelní. Jsou to lidé nelobbovatelní, nedají se od nich snadno získávat informace a nedají se ovlivňovat. A ještě navíc, což je pro politiky úplně nejhorší, mají svojí hlavu a všechno si chtějí dělat po svém. Chtějí být nezávislí a radši budou mít málo, ale budou si to dělat po svém. No a tohle všechno leží politikům v žaludku.

Takže podle vás není EET potřeba?

Stát má dnes dostatek informací, aby mohl přijít za konkrétním podnikatelem a říci: “Vy tady máte takovou a takovou obchodní prodejnu, za kterou platíte takový a takový nájem a máte takové tržby”. V jedné diskuzi s náměstkyní ministra, s paní Hornochovou, jsem řekl, že tato data mají a paní Hornochová tvrdila, že mají číslo jen v agregované podobě. Musím říct jasně, že buďto tomu nerozumí, pak nevím, co dělá na ministerstvu financí, nebo lže. S daňovým přiznáním se podává i účetní závěrka a další přílohy, do kterých se jen stačí podívat. Odborník z nich vyčte všechno.

Čtěte také: Ne. Všech živnostníků se elektronická evidence tržeb netýká

Před časem jsem dělal rozhovor s panem Havlíčkem z AMSP, který o něčem podobném rovněž hovořil. Že by stačilo, kdyby se kontrolor z berňáku postavil před obchod a jeden den se díval, co všechno lidé nakupují. Z toho by zjistil, jaké by měl mít obchodník tržby.

Pan Havlíček je člověk zkušený, velmi inteligentní a vyzná se v podnikání, takže to, co říká, můžu jednoznačně podepsat. Ještě bych to doplnil. Úředník si dokonce nemusí ani stoupat před obchod, protože finanční úřady jsou rozprostřeny po celé České republice a lidé, co tam pracují, nežijí ve vzduchoprázdnu. Pracovníci finančního úřadu vědí, že tamhle je krámek, který prodává jako divý, a že je divné, že přiznává tržby pět tisíc korun měsíčně. A šup, už by tam měla jít kontrola. Jenže to tak nefunguje. Úředníci pracují bez zájmu, pracují bez iniciativy a chtějí iniciativu jenom po nás.

Když se podíváme na statistiky daňových kontrol, tak každým rokem klesají jejich počty. Má vůbec finanční správa dostatek lidí, kteří by mohli kontroly vykonávat?

Počet úředníků je patnáct tisíc, říká tedy paní Hornochová. Jsem přesvědčený, že patnáct tisíc úředníků musí tuhle práci zastat. Ale nic bychom nenamítali, kdyby řekli, že potřebují pět set úředníků navíc, pokud by se to prokázalo jako efektivní. Problém totiž spočívá v tom, že stát nedělá dostatek kontrol, a když už kontroly dělá, tak to jsou tzv. kontroly na čárku.

Mám firmu registrovanou v České Lípě. Zvláště v dřívějších letech jsme měli jednu kontrolu za druhou. Vždycky až na drobnosti v pořádku. Kontroly k podnikatelům chodí opakovaně, protože je to strašně jednoduché. Vyhledávat neplatiče je však těžší a hlavně to vyžaduje osobní iniciativu. Nemám to ale za zlé řadovým úředníkům. Dokonce jsem přesvědčen, že my podnikatelé a řadoví úředníci jsme na jedné lodi. Já jsem nikdy s řadovými úředníky neměl problém, a to ať byli z jakéhokoliv úřadu. Lidi z finančních úřadů se chovají korektně a slušně. Problém nastane teprve, když vystoupáte o tři nebo čtyři úrovně výš, protože tam existují jiné zájmy.

Není ale právě elektronická evidence logickým krokem, jak chce stát zefektivnit kontroly?

To by bylo hezké, kdyby to tak fungovalo, ale ono nebude. To, že systém bude zaveden, má stát 250 milionů korun ročně na provozu a kvůli tomu přijmou 250 úředníků. Ministerstvo financí plánuje, že se systémem provede třicet tisíc kontrol ročně navíc. Dále tvrdí, že teď bude mít čísla a že bude vědět, kam má jít na kontrolu. To znamená, že úředníci budou dělat to samé, co dělají, nebo spíše co by měli dělat teď a nedělají. Navíc k tomu bude drahý a draze provozovaný systém s korupčními riziky. Jinými slovy úplně na nic. Mají všechny údaje a mohou kontroly dělat hned.

Takže nejste proti tomu, kdybychom teď odmysleli elektronickou evidenci, že by úředník vyrazil do nějakého města a tam zkontroloval večerky?

Ne, nejsem. Jediné, co chceme, je, aby selektovali.

Radomil Bábek (* 23. 8. 1961)

Radomil Bábek od počátku devadesátých let pracoval jako lektor a poradce. V letech 1999 – 2002 přednášel management na The Open Univesity – Business School. V roce 1997 založil vzdělávací a poradenskou společnost Everesta. Tato společnost je dnes jedním z leadrů na trhu vzdělávání dospělých a poradenství v ČR.

Radomil Bábek působí jako kouč a poradce pro vrcholové manažery a majitele firem, jejichž problematice dobře rozumí a dokáže jim být oporou. Externě přednáší některá manažerská a strategická témata na České zemědělské univerzitě, vystupuje na konferencích a seminářích.

V současnosti řídí Radomil Bábek jako generální ředitel a předseda dozorčí rady podnikatelskou skupinu VZK Group, kterou tvoří sedm společností a tři projekty. Společným jmenovatelem skupiny je poskytování poradenství a služeb v oboru řízení a rozvoje organizací a řízení a rozvoje lidských zdrojů.

Od léta 2014 je Radomil Bábek předsedou Asociace podnikatelů a manažerů, která chce chránit dobré jméno podnikání a omezovat regulační snahy státu vůči podnikání.

EET jste v jednom rozhovoru přirovnal k Velkému bratrovi. Jak jste to myslel? Co je špatného na tom, že by finanční úřad dostával informace o každé tržbě?

Kdyby systém sbíral výhradně informace o tržbách, a to ještě ne v časových a osobních souslednostech, dalo by říct, že by na tom nebylo nic špatného. Velkého bratra jsem zmínil proto, jaké všechny možnosti systém poskytuje. Na konferenci 3. března vystoupil zástupce chorvatské hospodářské komory a naivně nám sdělil, že systém je báječný a že jim poskytuje strašně moc dat a že dokonce byli překvapení tím, jak obrovské množství dat dokáže systém nasbírat. Když potom padla otázka, jestli budou sbírána nějaká taková data o českých podnikatelích, zástupce ministerstva financí zase trošku naivně řekl, že zatím o tom neuvažují, protože na to nejsou peníze. Tenhle citát je báječný. Takže zatím o tom neuvažují, ale jakmile na to budou korunky, začnou o nás sbírat kde co.

A EET je nebezpečná ještě v jednom aspektu. I kdyby byla zavedena jen pro zlomek podnikatelských subjektů, půjde o jednou vypuštěného Džina z lahve a neumíme si představit, co všechno to přinese. Už dnes ale víme, že systém dokáže sledovat, kdo zadal účtenku a v kolik hodin a co bylo prodáno. A to jsou informace, které budou samozřejmě zneužitelné ve vztahu stát-podnikatel, a navíc budou nesmírně marketingově cenné. Tvrdím, že jakmile bude EET zavedena, data se začnou ztrácet, začnou být prodávána a do dvou tří let se tu bude řešit velká korupční kauza, kdy policie bude zatýkat nějaké úředníky, protože prodávali data.

V několika rozhovorech jste korupční rizika zmínil. Měl jste tím na mysli to, co jste teď řekl, nebo jste tím myslel ještě něco jiného?

Korupční rizika se podle mě odehrávají ve dvou etapách. První etapa je budování systému. Tady se bude vytvářet systém, ve kterém mají být evidovány stovky tisíc účastníků a desítky miliónů operací denně. Ten systém nebude stát tři sta milionů, nýbrž mnohem víc. A i kdyby stál tři sta milionů, jak ministerstvo financí zaručí, že udělá čisté výběrové řízení, když to neumí? Ministr Babiš na konferenci řekl, že na ministerstvu financí nedokázali za rok vybrat šest tisíc počítačů.

A druhá etapa nastane, až by začal systém fungovat. Potom hrozí, jak jsem hovořil před chvílí, úniky dat.

Podle posledních informací by mělo oproti původnímu návrh dojít k řadě změn. Andrej Babiš dokonce prohlásil, že by se EET měla vyhnout drobným řemeslníkům. Máte nějaké bližší informace?

V zásadě čekáme, co se stane. Každopádně naše asociace zastává pozici, že je potřeba se problematice stále věnovat, i když se zdá, že ministerstvo couvá. Víte, já jsem starý sportovec a vím, že se musí hrát naplno, dokud není pískán konec.

Čtěte také: Restaurace nejsou živnostníci, živnostníků se evidence tržeb netýká, motá Babiš

Existuje nějaká podoba zákona o EET, která by vám nevadila a kterou byste podpořil?

Upřímně řečeno si to nedokážu představit, a to z prostého důvodu. Pokud by byl tak bezzubý, že se nedotkne většiny podnikatelů a živnostníků, tak jeho existence nemá oprávnění. Navíc takový selektivní přístup je diskriminující. A naopak, bude-li zákon platit plošně a zasáhne většinu malých podnikatelů a živnostníků, pak zavádí princip kolektivní viny a je opět zcela neoprávněný. Jsem přesvědčený, že ten zákon je veskrze špatný a že je špatný i záměr, se kterým přišli. Pokud by se stalo, že by byl přijat, budeme pokračovat v naší aktivitě, protože zákon zcela jistě porušuje princip subsidiarity. To znamená, že stát má povinnost používat ty nejmírnější nástroje, které jsou k dispozici, a nikoliv ty nejtvrdší.

Neplánujete se sejít s panem Babišem a své výhrady mu osobně sdělit?

Schůzku neplánuji. V případě, že by o to pan Babiš stál a pozval mě na schůzku, tak si určitě udělám čas. Rád za ním přijdu a vysvětlím mu naše postoje. Obávám se však, že by schůzka neproběhla úplně hladce, protože když mi někdo lže do očí, tak to musím minimálně označit za nepravdu, a to se panu Babišovi asi nebude líbit.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 5. 2015 17:57

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+