Hlavní navigace

Pošta se podnikatelům prodraží až o tisíce korun

9. 1. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 258398
Vypadá to, že v Česku začalo platit, že kdo nezdražuje, jako by nebyl. Od ledna zvyšuje ceny služeb i Česká pošta. S chystanou transformací a privatizací státního podniku to nesouvisí. Klienty ale důvody zdražení moc nezajímají. Zajímá je, že zase zaplatí více. Podnikatelé i o stovky tisíc korun.

Do vlny zdražení se zapojil také státní podnik Česká pošta (ČP), který upravil od 1. ledna ceny některých služeb. Česká pošta má dominantní postavení na trhu, a to také díky jedinečné síti provozoven – je jich asi 3400. Molochu se těžko konkuruje, přesto se o to soukromí poskytovatelé snaží: UPS, DHL, PPL, Mediaservis a další.

Souvislost s privatizací nehledejte

Podle Dity Václavíkové, tiskové mluvčí ČP, má zdražení ekonomické důvody:

  • zdražení energií a nájmů
  • růst osobních nákladů a předpokládaný růst mezd
  • nízké ceny poštovních služeb v ČR ve srovnání s EU

„Žádost ČP byla zdůvodněna zejména rostoucími osobními náklady, které představují nejvýznamnější nákladovou položku ČP (cca 65 % celkových nákladů v roce 2007), nutnou investiční potřebou a nedostatkem vlastních zdrojů na plánované investiční akce,” upřesnila pro server Podnikatel.cz důvody zdražení Zuzana Chocholová z oddělení komunikace Ministerstva financí ČR, které zdražení schválilo.

Změna tarifů České pošty od 1. ledna 2008
Poštovní služba Dosavadní cena v Kč Nová cena v Kč
Obyčejné psaní standardní do 20 g 7,50 kategorie zrušena
Obyčejné psaní do 20 g 9,00 kategorie zrušena
Obyčejné psaní do 50 g 12,00 10,00
Doporučené zásilka do 20 g 19,00 kategorie zrušena
Doporučené zásilka do 50 g 22,00 26,00
Dodejka 5,00 6,00
Do vlastních rukou 5,00 6,00
Do vlastních rukou výhradně jen adresáta 5,00 6,00

Zdroj: Česká pošta s.p., www.cpost.cz

Česká pošta a ministerstvo financí se shodují na důležitém deregulačním charakteru tarifních změn. „MF vyšlo vstříc požadavkům ČP a učinilo další krok na cestě k přípravě liberalizovaného trhu,” uvítal rozhodnutí ministerstva Karel Kratina, generální ředitel ČP. Ze 7 cenových limitů poštovních služeb totiž nově vypadly služby obyčejný a cenný balík a poštovní poukázka typu C, u nichž už je podle České pošty a ministerstva na českém trhu dostatečná konkurence.

Zuzana Chocholová vylučuje, že by zdražení souviselo s plánovanou transformací a následnou privatizací státního podniku ČP. Přesněji, „že by zdražováním poštovních služeb měla být zvýšena tržní hodnota stávajícího podniku a budoucí akciové společnosti ČP”. Privatizační projekt má předložit ministr vnitra ministru financí do konce roku 2008. „Dosavadní rozhodnutí vlády řeší pouze převod majetku státu, s nímž má právo hospodařit ČP, do právní formy akciové společnosti, tedy odstátnění majetku,” podotýká Chocholová.

V rámci celé EU by měl být trh poštovních služeb zcela liberalizován do začátku roku 2011. Česko si spolu například s Řeckem, Lucemburskem a Rumunskem vyjednalo dvouletý odklad. Plně liberalizován je již trh poštovních služeb například ve Švédsku.

Podnikatelům rostou náklady

„U ČP využíváme hlavně službu Profi balík a dále Obchodní balík a EMS. Plus posíláme normální a doporučené dopisy,” řekla serveru Podnikatel.cz Simona Radová z pražské společnosti ProTrade, která je se službami ČP poměrně spokojená. „Bojujeme jen s tím, že při posílání Profi balíků pošta často nedá adresátovi do schránky oznámení, že má balík na poště. Adresát tak neví, že mu něco přišlo, a pošta nám po nějaké době balík vrátí. My ho musíme znovu poslat a tudíž za něj znovu zaplatit,” doplňuje. Klienti jsou pak podle ní nespokojení, protože vinou ČP na zboží dlouho čekají. „Mockrát se nám stalo, že klient řekl, že zboží už nechce, protože ho potřeboval k určitému datu,” popisuje potíže Radová. Přes poměrnou spokojenost využívá společnost také služeb konkurence ČP: UPS, DHL. Firma v loňském roce utratila za poštovné téměř 220 tisíc korun, z toho však jen necelých 20 tisíc za normální a doporučené dopisy. Zdražení poštovného tak bude podle Radové pro firmu znamenat zvýšení nákladů na poštovné v roce 2008 asi o 6 tisíc korun.

Se službami ČP je poměrně spokojená také krnovská společnost LogiCall ČR, ne však bezvýhradně. Vzhledem k tomu, že podniká v inkasu pohledávek, posílá pošty hodně. „Vadí nám špatná kvalita doručení obyčejné zásilky. Stává se nám, že obdržíme poštu někoho jiného. Z toho usuzuji, že i dopisy, které mají být doručené nám obyčejnou poštou, končí u někoho jiného a námi odeslaná pošta nekončí u adresáta. Ze zkušenosti vím, že někdy doručovatelka vystaví dopis na schránky v paneláku, kde se následně ztratí. A stává se, že až napotřetí se nám ze stejné adresy vrátí dopis zpět s poznámkou, že se adresát odstěhoval. Kde skončily předchozí dva dopisy?” - ptá se Ivan Kocmánek, ředitel společnosti. Služby konkurence ČP přesto zatím společnost, která za rok 2007 utratila za poštovné asi půl milionu korun, nevyužívá. Kocmánek odhaduje náklady na poštovné pro rok 2008 asi na 750 tisíc korun. „Do vyšších výdajů se promítne jak zdražení poštovného, tak i společností plánované zvýšení počtu odeslaných zásilek,”“ upřesnil Kocmánek.

Lenka Šikýřová, Project Manager pražské společnosti Market Vision, hodnotí kvalitu služeb ČP známkou 3 (jako ve škole). Nelíbí se jí, že jednání „její” doručovatelky je někdy velmi neprofesionální a zdlouhavé, dlouhé čekací doby na poštách, nepříjemní úředníci. „Při telefonické komunikaci s ČP většinou nic nevyřešíme a vše se musí řešit osobně,” stěžuje si Šikýřová. A dodává: „Na druhou stranu kvalita doručování zásilek je velmi dobrá, v 99 % nemáme problémy se ztracenými zásilkami a přijaté zásilky jsou čisté a nepoškozené.” Společnost využívá také kurýrní služby a TNT Express pro zásilky do zahraničí. Díky zdražení se firmě zvednou náklady na poštovné z 35 tisíc korun za rok 2007 asi na 42 tisíc v roce 2008.

Dopad zdražení na občany

S odvoláním na data Českého statistického úřadu uvádí ČP jako průměrný výdaj českého občana za poštovní služby za rok 90 Kč. Po úpravě cen od ledna 2008 odhaduje zvýšení průměrného ročního výdaje na 130 Kč. V tiskové zprávě z 2. listopadu 2007 pak ČP shrnuje: „Případné cenové zvýšení bude mít na veřejnost minimální dopad.” Je však třeba připomenout, že jak na běžné občany, tak na podnikatele dopadá zdražení poštovních služeb současně s reformou veřejných financí, zdražováním energií, zvýšením sazby DPH, zaváděním poplatků u lékaře, v době růstu jízdného Českých drah a tak dále. Vše se ve výdajových položkách sčítá.

Je možné se na poště uživit?

Jedním z argumentů pro zdražení je nutnost růstu platů zaměstnanců České pošty. Jak to tedy s platy ve státním podniku vypadá? „Jako nástupní plat při práci na plný úvazek na admininistrativní pozici v Praze, kde požadovali středoškolské vzdělání s maturitou, mi v ČP nabízeli necelých 11 tisíc korun hrubého. Za práci na přepážce pak 14 tisíc korun a na vedoucí pozici v jedné z pražských poboček 20 tisíc korun hrubého,” informovala server Podnikatel.cz uchazečka o zaměstnání v ČP, která si nepřeje zveřejnit své jméno.

skoleni_15_4

Za více peněz snad více muziky

Podle Dity Václavíkové připravuje ČP v roce 2008 pro zákazníky novinky, které ale kvůli konkurenci nechce upřesnit. „Mohu však například prozradit, že v lednu bychom rádi spustili internetovou off-line verzi žádostí o výpisy pod hlavičkou Czech Point,” tvrdí serveru Podnikatel.cz.

Czech Point = Český podací ověřovací informační národní terminál, projekt zjednodušující vztah občana a státní správy. V jednom kontaktním místě lze získat ověřený výpis z Katastru nemovitostí, Obchodního a Živnostenského rejstříku a Rejstříku trestů. Do projektu je zapojena také ČP.

V praxi by služba měla vypadat tak, že si zákazník na webových stránkách ČP vyplní jednoduchý formulář a pošta mu do 5 dnů zašle doporučeně na dobírku požadovaný ověřený výpis. Služba se zatím netýká Rejstříku trestů.

Dotkne se vašeho podnikání zdražení některých služeb České pošty?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).