Hlavní navigace

Pozor na bezplatné internetové služby

4. 1. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 329515
Mnoho podnikatelů používá ke své práci bezplatné komunikační a prezentační služby. Jsou sice velmi užitečné, ale je lepší si na ně dávat pozor. Ne vždy se totiž vyplatí.

Máte e-mail na serveru, který jej poskytuje zadarmo? Máte webovou prezentaci, kterou jste pořídili zadarmo a je na některém ze serverů, jež tuto službu nabízí výměnou za reklamu zobrazenou v horní či spodní části stránky? Používáte ICQ či Skype? Pokud cokoli z toho využíváte také pro své podnikání, měli byste si dát pozor.

Současný internet je bez nadsázky poháněn bezplatnými službami. Ty výše vyjmenované představují jen docela malou část jejich spektra, nicméně jde o ty, které používáme nejčastěji. Služby zadarmo jsou jednoduché, funkční, na první pohled spolehlivé a při jejich používání se nemusíme nikomu nikde upisovat. Přesto jejich použití pro podnikání a pro komerci vůbec nemusí být vůbec dobrý nápad. A to z celé řady důvodů. Čtěte více: Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

Jistota a spolehlivost

Jakákoli služba, která je využívána k podnikání a na níž úspěch podnikatele závisí, by měla být garantována. Problémem bezplatných služeb je, že svým uživatelům většinou negarantují nic. Že bezplatný e-mail na službě X funguje dnes, a funguje již několik let, vůbec neznamená, že bude fungovat i zítra. Příčinou může být technická porucha, nenadálé selhání, nebo třeba i právní či obchodní změny u provozovatele služby. V případě technických výpadků se provozovatelé bezplatných služeb většinou snaží o co nejrychlejší vyřešení problémů a o obnovu případně ztracených dat, která zálohují, v zásadě nic je k tomu ale nenutí, a reálně se stává, že uživatelské informace jsou v případě poruch ztraceny.

Mnohem důležitější než informace pak zejména u komunikačních služeb jsou adresy. Ty si navíc provozovatelé bezplatných služeb ve svých provozních podmínkách často vyhrazují rušit, někdy bez udání důvodu. V praxi k tomu sice dochází zřídka, ale docházet k tomu může – v krajním případě stačí například správně vytvořené „udání“ na majitele e-mailové adresy či webové prezentace. Čtěte více: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

Dobrý dojem

Bezplatný hostingový server není dobrá podnikatelská „adresa“, a o bezplatném e-mailu to platí také. Kontaktní e-mail na Seznamu, Gmailu či kterémkoli jiném freemailu na pracovní vizitce nepůsobí dobře. Webová adresa coby reklama umístěná na automobil nedělá dobrý dojem, obsahuje-li cokoli jiného, než doménu druhého řádu (www.vasefirma.cz). Pokud se v ni nachází doménový název – a tedy poznávací značka – bezplatné služby, vypadáme amatérsky. Některé firmy se své bezplatné prezentace pokoušejí maskovat za doménové názvy, tedy koupí si vlastní doménu, ale přesměrují ji na prezentaci zadarmo. Pokud však stejným způsobem nezamaskují i e-mailovou adresu, špatného dojmu, jejž vytvářejí, se nezbaví. Čtěte více: Osobní e-mail typu „sexyfrajer@“ k podnikání nepoužívejte

Na hraně

Existují bezplatné komunikační služby, které jsou velice užitečné a v komerční sféře jsou velmi rozšířeny. Příkladem může být Skype nebo Facebook. Skype funguje jako „black box“. Nikdo neví, co přesně jeho program dělá. Faktem je, že se příležitostně aktualizuje, a tyto aktualizace znamenají někdy dost zásadní zásahy do jeho podoby i funkce. Je svým způsobem moderní komunikovat pomocí Skype, tuto službu bychom ale měli brát jako službu „na hraně“ mezi bezplatnou a profesionální.

Totéž plak platí pro Facebook i další sociální sítě. Jsou dobrým místem k propagaci, ale neměli bychom na nich záviset. Největší sociální síť často mění své funkce, právní podmínky provozu i další vlastnosti důležité pro profesionální komunikaci. Stránky, skupiny, uživatele i aplikace pak maže poměrně nepředvídatelně. Za používání služeb „na hraně“ se na rozdíl od freewebů a freemailů jako podnikatelé nemusíme stydět. Měli bychom je ale brát jako možnost, ne jako nutnost. A vždy mít v záloze náhradní řešení. Čtěte více: Jak proměnit fanoušky na Facebooku ve své zákazníky?

Co dělat?

I když podnikáte v oboru, který zdánlivě nevyžaduje profesionální komunikační služby, měli byste o nich uvažovat. Vlastní doména a profesionálně hostovaný web jsou v současné době minimem. Spoléhat se, pokud jde o e-mailovou adresu, na služby zadarmo je sice pohodlné, ale hazardní. Kolik dalších služeb, které potřebujete, jako například různé katalogy, používá jako přihlašovací jméno vaši e-mailovou adresu? Na kolika místech, která představují kanály kontaktu s klienty, je vaše e-mailová adresa uvedena? Případná ztráta nebo znepřístupnění by stály mnohem více než jen data ve schránce. Znamenala by ztrátu kontaktu s velkou části partnerů či klientů. Vlastnictví oficiální prezentace v bezplatné službě pak je nejenom nespolehlivé, ale velmi neprofesionální a klienty to spíše odrazuje než láká.

Brand24

Zbavit se závislosti na bezplatných službách není obtížné. Freemaily – e-maily „zadarmo“ jsou vesměs velmi sofistikované aplikace, které umožňují přesměrovat příchozí poštu na jinou adresu. To znamená, že stávající klienti se mohou obracet na kontakt, který mají k dispozici, a až pak je upozorníme na nový. Webové prezentace mohou být na jiné, profesionální, servery automaticky přesměrovány. Mnohem lepší než umisťovat na ně automatické přesměrování je ale umístit na stránky odkaz s informací, že prezentace se nachází na nové doméně (většina příchozích si sama upraví své údaje a netřeba jim to vysvětlovat dodatečně).

Některých bezplatných služeb se nezbavíme a nezbývá nám, než jim věřit. Nikdy bychom jim ale neměli věřit tak, abychom na nich byli závislí. Náš svět, a naše podnikání zvláště, musí fungovat i bez Skype, bez Twitteru, bez Facebooku a podobných služeb. Nikde totiž není jistota, že budou fungovat tyto služby – i když s největší pravděpodobností ano. Čtěte více: Nové zákazníky hledejte také na Facebooku. Poradíme, jak na to

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vojtěch Bednář je sociolog a publicista, zabývá se manažerským a mediálním poradenstvím. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).