Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Pár jednoduchých pravidel, jak rozpoznat podvodníka

Autor: 244974
Jan Vinter

Existuje velmi jednoduché pravidlo: pokud to zní příliš dobře, aby to byla pravda, většinou je to podvod. Svět je plný podvodníků, kteří hledají vhodné příležitosti. Dokumenty vydávané bankovním sektorem se těší poměrně vysokému stupni důvěry.

Rady pro bankovní úředníky

Bankovní úředníci, a to na všech stupních řízení, by neměly zásadně vstupovat do velkých transakcí s partnery, kteří jsou noví a banka s nimi nemá žádné zkušenosti, před tím, než si důkladně ověří jejich důvěryhodnost. Snad všechny české banky se s tím v 90. letech setkaly, a pro některé top manažery to mělo nejen soudní dohru, ale také velmi trpké zkušenosti, někdy končící i náhlým úmrtím z psychického vyčerpání. V poslední době je stále více managementem bank prosazována politika zvaná „know your client“. V rámci této politiky platí několik jednoduchých pravidel, která sice nemohou úplně zabránit podvodu, ale mohou mu v mnoha případech předejít. Jedná se o:

Brand

  • nikdy nespěchat s předáním své navštívenky (asi vás ani nepřekvapí, že potenciální podvodník okamžitě získal pro sebe zajímavou „potravu“, kterou ihned v brzku využije);
  • pokud nejsme přesvědčeni o identitě klienta a jeho důvěryhodnosti, nedávat souhlas k otevírání účtů;
  • být obezřetní při odpovědích na požadavky, nabídky;
  • nepodepisovat žádný dokument, který jste nepřipravili vy sami nebo vaše banka předtím, než konzultujete celou věc s vaším nadřízeným;
  • nepřijímat do zástavy, úschovy, správy žádné závazky vystavené na jinou banku nebo společnost;
  • neoznamovat a nepotvrzovat akreditiv, dokud se nepřesvědčíte o jeho autentičnosti a legitimitě;
  • nezasílat žádnou položku k inkasu přímo bance, kterou neznáte – používat vždy osvědčenou correspondent banku;
  • neplatit předem za nevyinkasované zdroje;
  • přesvědčit se o tom, že společnost, se kterou si dopisujete, skutečně sídlí na udané adrese (v zahraničí kontaktovat pobočku (dceřinou společnost) vaší banky. Vždy se vám to vyplatí.);
  • nespoléhat úplně na předkládané finanční výkazy – pečlivá kontrola;
  • má-li banka i malé podezření, že transakce není zcela legitimní, doporučuje se kontaktovat prostřednictvím oddělení interního auditu ČNB, Bankovní asociaci nebo Finanční analytický útvar (FAU) zřízený Ministerstvem financí ČR.

Obvyklý jazyk podvodníků

Byla vysledována řada stále se opakujících frází, kterými jsou budoucí oběti lákány do transakcí, např.:

  • tato transakce je vaše životní šance
  • je důležité, abyste vše drželi v tajnosti
  • transakce je absolutně bez rizika, protože probíhá mezi bankami s nejlepším ratingem (ideálně AAA rating společností jako Moody´s nebo Standard and Poors)
  • jedná se o soukromé instrumenty, které nejsou regulovány národními regulatorními orgány
  • tato nabídka není veřejná a je určena omezenému okruhu zájemců
  • firma X nebo pan Y vydělali na takové transakci spoustu peněz
  • transakce nevyžaduje žádný poplatek předem
  • peníze jsou stoprocentně zajištěné a návratné, protože budou uloženy na tzv. escrow account (vázaný účet), dokud neobdržíme zprávu od banky, která potvrdí, že operace může začít.

A nyní naprosto vážně – nikdy nevěřte nikomu a ničemu, co vypadá příliš dobře a jednoduše. Koneckonců, vydělávání peněz, pokud je nezdědíte, nevyhrajete atd., je pěkná dřina, což mi jistě řada z vás potvrdí…

Anketa

Naletěli jste někdy podvodníkům?

Našli jste v článku chybu?