Před Vánocemi se dobře prodávají dárkové poukazy. Nabídněte je i vy

Dárkové poukazy jsou stále oblíbenějšími vánočními dárky. Upozorněte na sebe jejich prostřednictvím i vy. Uspějete se zbožím i službami.

Dárkové poukázky nebo chcete-li vouchery jsou stále populárnějším dárkem nejen o Vánocích. Mnoho lidí se k nim dnes uchyluje raději než k sice stále oblíbené, ale už poněkud okoukané a staromódní obálce s bankovkami. V období nákupní špičky by je proto měl nabídnout každý rozumný obchodník. Na oboru vaší činnosti přitom v podstatě vůbec nezáleží. Dobře se prodávají poukázky na zboží, služby i zážitky. Voucher je nejjednodušší způsob, jak někomu udělat radost a nestojí to tolik času a úsilí s vymýšlením dárku. Když něco nemůžeme sehnat nebo máme nedostatek času, je zakoupení dárkového poukazu tím nejlepším řešením, zdůvodňuje zájem o vouchery Lucie Šedivá, store manager pražského zakázkového krejčovství WINDSORS. 

Dárkové poukázky se samozřejmě prodávají v průběhu celého roku, ale zájem o ně se zvyšuje před Valentýnem, Velikonocemi a pochopitelně i před Vánocemi. Největší poptávka je po nich tradičně až v prosinci, před Vánocemi prodáme zhruba 40 % dárkových certifikátů z celkového ročního objemu, komentuje Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz. Tohoto si všímají i další obchodníci a podnikatelé, a proto nabízí speciální vánoční poukázky třeba i hoteliéři. Voucher jako dárek k Vánocům se více prodává od minulého roku. Je vidět, že lidé se snaží volit i tyto netradiční dárky, potvrzuje Andrea Pfeffer-Ferklová, generální manažerka Grandhotel Pupp.

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Ještě bychom měli upřesnit, že řeč je o dárkových poukázkách, ne o slevových kuponech ze specializovaných serverů. Zatímco v prvním případě jde o to, aby byl voucher lákavý i graficky, v druhém už mnohdy postačí jen kód v e-mailu nebo SMS zprávě. K této variantě na podzim letošního roku přistoupil třeba Slevomat. Slibuje si od toho, že se zákazníci budou moci cítit komfortněji a nikdo nepozná, že si jdou pro slevu. S dárkovým voucherem by se ale nikdo stydět neměl. Proto by nabízené poukázky měly mít zajímavé zpracování. Dobré designové zpracování nebo možnost personalizace navíc zájem o vouchery jako dárky zvyšuje, říká Monika Kuchariková, manažerka wellness centra Relaxklubu v Třemošné na Plzeňsku. 

Pokud máte kvalitní zpracování, nebojte se využít na voucheru i firemní logo, fotky produktů nebo provozovny a podobně. Stejně tak to dělají i v Grandhotelu Pupp. Grafické zpracování se drží hotelového layoutu, ale poukázky ozvláštňuje konkrétní obsah věnování. A to až v 90 %. Snažíme se, aby dárkový voucher nebyla jen kartička v obálce, ale pěkná dárková kazeta s poukazem uvnitř. Klient si může nadiktovat i krátké věnování, dodává Lucie Šedivá z WINDSORSu.

Mohlo by vás zajímat: 7 grafických inspirací pro váš vánoční newsletter

Nejlíp se prodávají personalizované vouchery

Výhodou dárkových voucherů oproti slevovým poukazům je to, že obchodník nemusí počítat, zda se mu jejich nabídka vyplatí. Nevystavuje se riziku, že nabídne stovky poukázek, které budou rozebrány slevovou mafií. Pokud má ale dárkový voucher sloužit i jako prostředek k přilákání nových klientů, měl by zákazník při jeho uplatnění dostat zboží nebo služby o něco vyšší hodnoty, než za kolik byl voucher pořízen. 

Otázkou pak je, zda je lépe mít vouchery unikátní nebo unifikované. Výhodou unikátního voucheru je, že mnohem více motivuje k nákupu. Většina podnikatelů dnes nabízí obě dvě varianty. Záleží hlavně na zaměření firmy. V hotelích a restauracích, kosmetických nebo wellness salonech se dobře prodávají předem připravené balíčky, u výrobců pak jdou lépe na odbyt poukázky na konkrétní druhy zboží, například na košili, ručně šitou peněženku a podobně. Pokud klient nechce dopředu určovat služby, je možné vystavit voucher také na konkrétní finanční částku, říká Andrea Pfeffer-Ferklová. Výhodou takových dárkových certifikátů je, že si obdarovaný může zvolit službu, termín jejího čerpání, ale u zájezdů třeba i destinaci.

V předvánoční době mají mnozí podnikatelé víc práce než jindy. Je proto vhodné nabídnout možnost vytvoření dárkového voucheru přímo na webových stránkách firmy nebo na e-shopu. U každého voucheru by mělo být možné nastavit hodnotu, dobu platnosti, krátký osobní text a případně i minimální výši nákupu, pokud je jí použití voucheru omezeno. Takto vlastnoručně vytvořený voucher pak musí být možné vyexportovat v PDF formátu a zákazník si ho může doma vytisknout a darovat fyzicky jako skutečný dárek.

Nezapomeňte také ke každému dárkovému certifikátu přiřadit unikátní kód. Díky němu můžete sledovat, zda už byl voucher využit nebo ne a případně dát zákazníkovi vědět, že se blíží datum jeho expirace. Kvalitně zpracovaný voucher umožní sledovat nákupní chování zákazníka a s tímto dál pracovat. Mezi velmi zajímavé patří třeba informace o tom, jak dlouhá doba uběhne od vydání voucheru po jeho čerpání.

Upozorněte na obchodní podmínky

Najdou se tací, kteří tvrdí, že vydávání dárkových poukázek s omezenou dobou platnosti obchodníky zvýhodňuje. Někteří lidé totiž voucher ztratí nebo na něj zapomenou a obchodník pak získá peníze bez poskytnutí služby nebo prodeje zboží. V určitém procentu případů je to pravda. Naopak ale neplatí, že je to zneužití postavení dodavatele.

widgety

Jasná pravidla vnesl do prodeje voucherů a jejich využití už před pěti lety Nejvyšší soud. Ten ve svém rozsudku uvedl, že je výhradně na pořizovateli dárkového certifikátu, jak s ním naloží. Nikoho totiž nelze nutit, aby zakoupenou věc zkonzumoval. Samo časové omezení možnosti použít kupón na úhradu ceny vybraného zboží nebo služeb není způsobilé přivodit spotřebiteli újmu. Doba jednoho roku, po kterou trvá právo použít kupón k úhradě kupní ceny za vybrané zboží nebo služby, je přiměřená možnostem pořizovatele voucheru či další osoby, jíž je kupón postoupen, provést výběr uvážlivě a kupón bez obtíží vyčerpat. Je navíc v možnostech pořizovatele, aby zabránil propadnutí kupónu upozorněním obdarovaného. 

Skutečnost, že za nevyužitý kupón nenáleží spotřebiteli náhrada, ale musí být v obchodních podmínkách jasně formulována. Při nabídce dárkových voucherů proto zákazníky upozorněte na jejich platnost, pokud ji tedy omezujete. Většinou to bývá jeden rok. Lhůta pro čerpání musí být přiměřená a vychází z podstaty produktu nebo služby. Pokud je čerpání omezené, musí být platnost poukazu a informace o tom, že po expiraci uvedené doby pozbývá platnosti bez možnosti náhrady, součástí obchodních podmínek. Vhodné je také upřesnit, že nevyužitou poukázku není možné zpětně vyměnit za peníze.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+