Hlavní navigace

Newsletter prodává předmět e-mailu. Čtěte 5 tipů, jak předmět napsat poutavý

20. 6. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: www.isifa.com
Články prodávají nadpisy a newslettery předměty e-mailu. Čtěte naše tipy, díky kterým nebudou vaše newslettery končit v koši, ale získají si pozornost čtenářů.

Pokud svým zákazníkům posíláte newslettery, když třeba provozujete e-shop, samozřejmě chcete, aby si je přečetli. Klíčovou roli přitom hraje předmět vašeho e-mailu, který napíšete. Můžete mít ty nejlepší newslettery na světě, jestliže však zazdíte předmět e-mailu, váš geniální zpravodaj skončí v koši a nikdo si jej nepřečte. Připravili jsme několik tipů, jakým způsobem psát předměty e-mailů a jakých chyb se při jejich sestavování vyvarovat.

Čtěte také: 5 chyb, které podnikatelé dělají v souvislosti s newslettery

Předmět prodává stejně jako nadpis

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Často vypadá postup podnikatelů následovně. Lopotně vytváří několik hodin newsletter, když ho dokončí, v lepším případě alespoň něco šoupnou do předmětu e-mailu a newsletter pošlou. Že vesměs skončí v koši přisuzují obsahu, jenže pes bývá zpravidla zakopán jinde, a to v předmětu e-mailu. Pokud předmět e-mailu zákazníka nezaujme, vaši zprávu si ani neotevře a nepřečte. Předmět musí adresáta navnadit, vzbudit v něm zvědavost a pocit, že z přečtení newsletteru něco bude mít, klidně přitom může jít jen o zajímavé informace.

Předmět e-mailu se dá přirovnat k nadpisu článku. Článek může být sám o sobě zajímavý a výborně napsaný, špatně zvolený nadpis však způsobí, že lidé ho ani nezačnou číst.
První chybou, kterou můžete udělat, je, předmět e-mailu vůbec nepsat. Buďte si pak jistí, že váš newsletter rovnou zamíří do SPAMU. Podobnou chybu, kterou podnikatelé často dělají, tvoří univerzální předmět typu „Newsletter firmy Mrázek“ nebo „Zpravodaj Tondy Nováka“. Uživatel se sice doví, co že mu to vlastně přistálo v e-mailové schránce, pokud však není váš velký fanoušek, e-mail opět nejspíše neotevře a vyhodí ho rovnou do koše. Takto zvolený předmět vám sice uspoří práci a čas, avšak počet čtenářů vám nezvýší.

Čtěte také: 10 tipů pro úspěšný newsletter

1. Použijte otázku

Když píšete předmět, mějte na paměti, že zákazník musí mít důvod, aby si e-mail přečetl. Pokud mu důvod v předmětu dáte, máte částečně vyhráno. Jak tedy zájem vzbudit? Hodně využívaným a také úspěšným „trikem“ je položení otázky. Otázka totiž vyvolává interakci. Vzpomeňte si, když vás ve škole uspávala nudnou přednáškou učitelka biologie (dosaďte si předmět dle svého gusta). Jakmile položila otázku, vaše mysl se aktivizovala a nemuselo zrovna jít o zkoušení. Stejně funguje otázka v písemné komunikaci. Nezapomeňte ale, že položená otázka v předmětu je příslibem, že s textu newsletteru na ní odpovíte. Předmět „Jak vydělat milion za minutu?“ možná lidi zaujme, pokud však bude newsletter zcela o ničem jiném, jen je naštvete. 

Příklad

Vezměme pana Nováka, který má prodejnu horských kol. Chce například upozornit na to, že má v nabídce nové řetězy. Jakožto odborník ví o kolech a řetězech hodně, může tedy své zkušenosti nabídnout ve formě informací a tipů. Newsletter třeba může být návod na opravu řetězu bez použití nýtovačky, což se zákazníkům může hodit. Součástí newsletteru pak může být i upozornění na nové řetězy. Předmět e-mailu by pak mohl vypadat: „Jak spravit řetěz na kolo bez nýtovačky?“

2. Použijte číslovky

Dalším způsobem, jak zaujmout čtenáře, je použít na začátku předmětu nějakou číslovku. Ideálně zvolte buď nějaké kulaté číslo (10 či 100), nebo lichá prvočísla do desítky (3, 5 nebo 7). Pokud bychom vzali za příklad pana Nováka s cyklistickou prodejnou, předmět newsletteru by mohl vypadat takto: „5 tipů, jak opravit řetěz bez použití nýtovačky“.
Když píšete předmět e-mailu, nebojte se být osobní. Snažte se se zákazníkem komunikovat, klidně ho oslovujte a používejte zájmeno „vy“ v příslušném pádu. Předmět e-mailu pak vypadá takto: „Čtěte, jak si sami opravíte řetěz za 5 minut,“ či třeba „5 kol, které by vám slušely.“

Čtěte také: 7 tipů, jak zabránit zákazníkům v odhlašování e-mailových novinek

3. Pište předměty co nejkratší

Nedá se přesně říci, jak dlouhý byl měl předmět být, k dlouhým textům ale slouží obsah newsletteru a ne předmět. Snažte se proto psát předměty co nejkratší a nejvýstižnější. Předmět musí hlavně rychle udeřit mezi oči a navnadit. Čím delší předmět uděláte, tím vyšší je pravděpodobnost, že začnete nudit a zákazník newsletter neotevře.

Content First

4. Nepoužívejte vykřičníky, kapitálky či verzálky

Čeho se vyvarujte, a to nejen v předmětu, ale i v samotném newsletteru, je používání vykřičníků a kapitálek nebo verzálek. Vykřičníky znamenají rozkazovací větu nebo volání a v písemné komunikaci by se měly vyskytovat jen ojediněle. Někteří podnikatelé dokonce používají více vykřičníků a domnívají se, že předmět „Neuvěřitelná sleva!!!!!!!!!!!!!!!!“ jim přivede více zákazníků. Více vykřičníků ale působí agresivně a amatérsky. Stejně jako vykřičníky působí i velká písmena ve formě kapitálek nebo verzálek, a proto je raději nepoužívejte. Jestliže chcete nějakou část textu zvýraznit, vystačte si s „tučným písmem.“

5. Berte si inspiraci

Pokud si nejste jistí, jakou formu zvolit, udělejte jednoduchou věc a otestujte úspěšnost předmětů sami na sobě. Vezměte si newslettery, které jste otevřeli a přečetli, a zapište si jejich předměty. Uvědomte si, co vás na nich nalákalo a snažte se použít stejný formát.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).