Hlavní navigace

Předražená byznys třída není vždy výhra

 Autor: 244086
Daniel Morávek

Pokud se podnikatel rozhodne využít pro dopravu do jiných měst jiný prostředek než automobil, zbývají mu na výběr tři možnosti. Vlak, autobus nebo leteckou dopravu. Kvalita cestování stále roste, u některých vlaků nemá však doprava dostatečnou úroveň.

Máte obchodní jednání v Brně a přemýšlíte, jakým způsob dopravy zvolit? Pokud nemáte osobního řidiče, cestu autem si musíte odřídit sami a to někoho může odradit. Volit proto můžete buď z vlaku nebo autobusu. Pro náročné podnikatele existuje možnost využít i letadlo či tzv. aero taxi, ale vzhledem k ceně i době se nejedná o zcela konkurenční záležitost. Ač je letadlo samozřejmě nejrychlejší dopravní prostředek, značnou dobu strávíte cestou na letiště a následně z něj a při odbavení.

Spolehlivější jsou vlaky

Cestování vlakovou dopravou má oproti autobusové přepravě několik výhod i nevýhod. Vlaky jsou obecně spolehlivější než autobusy. Vlaky nejsou závislé na hustotě provozu, počasí a podobně, domnívá se Radek Joklík, manažer komunikace Český drah, a.s. A v současnosti se vzhledem k častým nehodám na dálnici nejedná o marginální věc. Přesnost spoje je přitom pro podnikatele zásadní. Další výhodou je větší volnost pohybu při cestování. Cestující se může během cesty protáhnout, občerstvit se v jídelním voze, zajít si pohodlně na toaletu, nebo si třeba připojit notebook do zásuvky a celou cestu nerušeně pracovat, uvedl dále pro business server Podnikatel.cz Radek Joklík.

Kvalita 1.třídy a cena hraje pro autobusy

U všech dálkových spojů Českých drah má podnikatel možnost využít první vozovou třídu. Příplatky za luxusnější cestování nejsou nejnižší. U jednosměrných a zpátečních jízdenek je to doplatek 50 % z ceny jízdného ve druhé vozové třídě, u traťových jízdenek je tento doplatek 20 %. Podobně je to u cen tarifní nabídky pro vlaky SC Pendolino. Cena balíčku SC Net pro severní větev (Praha – Olomouc – Ostrava) ve verzi Ekonom činí 500 Kč; ve verzi Business 750 Kč. V případě jižní větve (Praha – Pardubice – Brno – Břeclav) činí cena balíčku SC Net ve verzi Ekonom 400 Kč; ve verzi Business pak 600 Kč.

To cesta autobusem vyjde značně levněji. Například u Student Agency, které patří mezi největší české autobusové dopravce, vás přijde lístek z Prahy do Brna na 160 Kč. A pokud byste jeli z Roztyl, tak dokonce na 130 Kč. U konkurenčních Eurolines zaplatíte za cestu do Brna 200 Kč. K dispozici je sice jen jedna třída, za to ale vždy na slušné úrovni.

Jaké jsou rozdíly mezi druhou a první třídou u vlaků? V tomto ohledu značně záleží na druhu spoje. Zatímco u Pendolina má i verze Ekonom velkou kvalitu, u „obyčejných” spojů můžete narazit i u první třídy na nepříliš vábné kupé či na zapáchající toalety. Negativní zkušenost zažil i čtenář business serveru Podnikatel.cz, který si nepřál být jmenován: Nedávno jsem jel vlakem v business třídě, a zatímco u Brněnského draka byl vagón celkem dobrý, u rychlíku z Chebu do Prahy byla úroveň naprosto příšerná, až hnusná. Takřka jsem se tam štítil.

První třída žel není vždy zárukou kvality. Přesto má ale svá plus. V rychlících a vlacích EC a IC jde především o pohodlnější zařízení kupé, větší prostor a menší počet cestujících v kupé. Ve vlacích EC a IC jsou to často i elektrické zásuvky (označeno v jízdním řádu). Ve vlacích SC Pendolino k tomu připočítejte ještě občerstvení v ceně jízdenky a nabídku denního tisku, řekl pro business server Podnikatel.cz Radek Joklík.

V Pendolinu jsou oddíly konstruovány jako velkoprostorové, jsou v nich sedadla uspořádána za sebou nebo proti sobě. Pokud využijete míst uspořádaných za sebou, pak máte k dispozici stolek vyklápějící se ze zadní strany opěradla přední sedačky. V případě míst uspořádaných proti sobě máte k dispozici rozkládací stolek, který je umístěn mezi sedačkami. Máte také možnost přizpůsobit sedadlo svému pohodlí. V Pendolinu je také k dispozici tlačítko pro přivolání palubního personálu. Všechny vozy soupravy jsou klimatizovány. Vlaky SuperCity jsou plně nekuřácké. Při cestování 1. třídou můžete využít zásuvky 230 V pro napájení přenosného počítače a audiosystém pro poslech hudby.

Ale i autobusy Student Agency a Eurolines jsou podobně vybaveny. U Student Agency je jejich součástí automat na teplé nápoje, lednička na nápoje chlazené, klimatizace a WC. Přičemž teplé nápoje se podávají zdarma, chlazené pak za peníze. U Eurolines naproti tomu dostanete chlazenou vodu. Sedačky v autobusech Student Agency i Eurolines mají polohovatelná opěradla zad a dají se vysunout směrem do uličky. Pokud neplánujete v dopravním prostředku pracovat, můžete shlédnout film, který při každé cestě promítají, či poslouchat z výběru hudby. U Student Agency bývá vždy, u Eurolines jen na vyžádání. K dispozici u obou dopravců bývá i denní tisk a časopisy.

Způsob rezervace má svá úskalí u obou druhů dopravy

Při koupi lístků do první třídy lze u vlaků využít internet i telefon. Nákup přes internet je možný prostřednictvím eShopu Českých drah na www.eshop.cd.cz. Telefonicky lze koupit lístek na vlak přes službu TeleTiket. Dráhy vám však navíc naúčtují poplatek 100 Kč. Jak zjistil serve Podnikatel.cz, při objednávání lístku musíte navíc přes telefon potvrdit, že souhlasíte s obchodními podmínkami, které vám ovšem předtím nikdo nesdělí.

Ani rezervace u autobusů Student Agency není bezproblémová. Mohou ji totiž provádět jen držitelé Otevřených, Kreditových či Předplacených jízdenek, a to prostřednictvím internetových stránek či formou SMS. Pokud tedy nejezdíte pravidelně a nevlastníte žádnou z jmenovaných jízdenek, musíte stejně navštívit terminál Student Agency osobně. Nově můžou zákazníci rezervovat jízdenku i bez toho, aby vlastnili Otevřenou, či Kreditovou jízdenku, musí ji však ihned po uskutečnění rezervace zaplatit platební kartou.

I u Eurolines pak existuje možnost rezervace přímo přes internet. Stejně jako u Student Agency i zde si můžete rezervovat jízdenku pomocí SMS. Stačí jen poslat zprávu ve speciálním tvaru, jízdenku pak platíte přímo u řidiče.

Doba cesty vychází nastejno

Pokud se podíváme na dobu, za kterou vás spoje dopraví, vychází vlaky a autobusy v ideálním případě (tj. podle jízdního řádu) zhruba nastejno. Pendolinem byste měli být v Brně za 2 hodiny a 26 minut, ostatními vlaky dle jednotlivých spojů o něco později, ale pokud zvolíte EC, tak vesměs cesta trvá do 2 hod a 45 minut. Kdybyste zvolili obyčejný rychlík, cesta by vám trvala o hodinu déle. Autobusem Student Agency byste v optimálním případě měli být v Brně za 2 hodiny a 30 minut.

Na závěr ještě komplexní shrnující tabulka, která vám možná usnadní rozhodování při volbě dopravního prostředku.

Praha – Brno
Způsob dopravy Cena Délka cesty Možnost rezervace
autobus (Student Agency) 160 Kč / 130 Kč z Roztyl 2 hod. a 30 minut Internet / SMS (nutné ale mít speciální jízdenku)
autobus (Eurolines) 200 Kč 2 hod. a 25 min Internet / SMS
vlak (Pendolino) 400 Kč (verze Ekonom) / 600 Kč (verze Business) 2 hod. a 26 minut Internet / mobil (při využítí mobilu poplatek 100 Kč)
vlak (EC či Ex) 314 Kč / 236 Kč (zákaznické jízdné) 2 hod. a 42 minut Internet / mobil (při využítí mobilu poplatek 100 Kč)

Anketa

Při cestách nejčastěji volíte:

Našli jste v článku chybu?

3. 4. 2008 11:46

Dobrý den,

ano, souhlasím s Vámi. Dodatky v tomto případě byly zbytečné. Upravíme a díky za upozornění.

Pěkný den,

Michael Hovorka
šéfredaktor






3. 4. 2008 19:36

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Mně řízení nevadí, odpovědnost za řízení také ne. Ani stres většinou za volantem nepociťuji. Nicméně máte svou pravdu a chápu vaše argumenty.
Ostatně i proto tady mohou existovat taxíky, vlaky, auta, letadla, autobusy i šlapací kola vedle sebe - každý preferuje něco jiného.
Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: 6 změn v novele občanského zákoníku

6 změn v novele občanského zákoníku

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu