Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Předváděcí firmy mají další fintu, hlásí provozovny do sálů hotelů a restaurací

Autor: 258398
Redakce

Předváděcí firmy se snaží obejít zákon další fintou. Hlásí své provozovny do sálů hotelů a restaurací, aby zákazníci nemohli odstoupit od smlouvy.

Pořadatelé předváděcích akcí vymysleli další metodu, kterou se snaží obejít zákon. Nahlašují své provozovny v sálech hotelů nebo restaurací, kde následně pořádájí svoje akce. Zákon totiž umožňuje zákazníkům, že mohou odstoupit od smlouvy, pokud ji uzavřou mimo prostory obvyklé k podnikání. Na fintu upozornil časopis dTest, který též doplnil, že i navzdory tomuto postupu mohou zákazníci od smlouvy odstoupit.

Čtěte také: Nezákonné praktiky předváděcích firem pokračují

Předváděcí společnosti trhají rekordy v počtu provozoven

“Kreativita” firem, které vydělávají na předváděcích akcích, nebere konců. Aktuálně se snaží obejít ustanovení zákona, které zákazníkům předváděcích akcí umožňuje odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. Společnosti to dělají tak, že nahlašují své provozovny v sálech restaurací nebo hotelů. Následně pak při snaze zákazníka odstoupit od smlouvy argumentují, že smlouvu uzavřel v provozovně.

Jak uvádí dTest, často tuto metodu například uplatňuje společnost Zepter, která si zaregistrovala velké množství provozoven. Spotřebitelé se u této společnosti setkávají také s tím, že zboží získají až po úplném splacení kupní ceny, například až za několik let. Může se tak stát, že spotřebitel obdrží výrobek ve zcela jiném provedení, než si původně vybral, doplnil Lukáš Zelený, vedoucí poradenské linky dTestu.

Zelený navíc doplňuje, že nová finta předváděcích firem není neprůstřelná a zákazníci by se neměli nechat odbýt při případném odstoupení od smlouvy. Pouhé uvedení informace, že smlouva byla uzavřena v provozovně, nenaplňuje podmínky zákona. Je nezbytné zohlednit, zda je skutečně nákup na přednášce konané v sále hotelu běžný a zda spotřebitel může daný druh podnikání na daném místě očekávat, vysvětlil Zelený.

Pokud tak firmy mají provozovnu v sálu restaurace, a to bez řádného označení, těžko mohou spotřebitelé v tomot prostoru očekávat prodej nádobí. Jak ale upozorňuje dTest, je na zákazníkovi, aby pořadateli dokázal, že nejde o prostor obvyklý k podnikání.

Čtěte také: Jednou a dost. Zákon dohlédne na nepoctivé prodejce a podnikatele

Content 2017 - tip Creative Dock

Smlouvy uzavřené pod nátlakem neplatí

Kromě nového sporného postupu předváděcích firem navíc stále platí, že smlouvy uzavřené pod nátlakem či v tísní jsou ze zákona neplatné. Firma uvádí zákazníky v omyl i v případě, kdy je pozve na přednášku o zdraví, ale jejím hlavním cílem je prodat zde své produkty. V tomto případě se podvedení zákazníci mohou obrátit na Českou obchodní inspekci, která firmy za nekalé obchodní praktiky většinou pokutuje, uzavřela Kateřina Tomčíková z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners.

Foto: www.isifa.com

Našli jste v článku chybu?
29. 7. 2013 17:01
JKL (neregistrovaný)

Super je ten citát na závěr, že pokud firma na přednášce o zdraví má za cíl prodat produkty, tak je to "nekalá obchodní praktika" :-D.

A jaký je asi cíl tohoto PR hemtu od paní "advokátky"? Je hlavním cílem edukace laické veřejnosti nebo je tím hlavním cílem spíše vlastní propagace s cílem maximalizovat svůj vlastní zisk? :-D

Že se jedná o PR je zcela patrné i podle uvedení celého názvu AK, kde dotyčná působí a k tomu ještě tučně :-D. Protože kdyby byla hlavním cílem pouze edukace veřejnosti, …