Hlavní navigace

Přestaňme fetovat na Facebooku fanoušky, lajky a komentáře

 Autor: Pixabay, podle licence: Public Domain CC0
David Lörincz 5. 8. 2014

Opravdu je špatné kupovat fanoušky? Velký počet fanoušků pomůže jak podnikateli, tak zákazníkovi. Téhle drogy se jen tak nezbavíme.

Máme 30 000 fanoušků a chtěli bychom 100 000. Náš cíl je mít do konce roku 5000 fanoušků. Náš obsah vidí mnohem méně lidí než minulý měsíc. A máme také méně lajků.

Předcházející věty nejsou smyšlené. Přesně tyto věty jsem slyšel od některých mých klientů jen za poslední týden.

Proč tolik prahneme po uznání? Dokonce tolik, že jsme ochotni nakoupit tyto fanoušky od obchodníků na Webtrhu nebo jiných pochybných prodejců? Fanoušky, kteří se o naši firmu vůbec nezajímají.

Protože to vypadá lépe, když máme 20 000 fanoušků, než když je jich jen 1200. Naše konkurence jich přeci má už 5000.

Jak s tím souvisí věda?

K mým velkým zálibám patří behaviorismus, a to jak individuální (psychologie), tak společenský (sociologie). 

Ilustrační obrázek
Autor: Pixabay, podle licence: Public Domain CC0

A kolik máte fanoušků na Facebooku?

Behaviorismus zkoumá proces adaptace člověka na prostředí a používá k tomu laboratorní výzkum chování.

Zabývá se mimo jiné také často iracionálním rozhodováním člověka. Z této vědy tak často vychází marketingové strategie. Pokud vás to zajímá, podívejte se na přednášky od Dana Ariely.

Pod tíhou těchto znalostí (stále ještě velmi laických) chápu, proč podnikatelé na Facebooku usilují o co nejvyšší počty fanoušků, lajků a komentářů u příspěvků. Ostatně na systému odměňování a uznání jsme byli vychováni již od malička.

  • Pokud si uklidíš pokoj, můžeš se dívat na televizi.
  • Když budeš hodná, dostaneš lízátko.
  • Když se naučíš těchto 5 stran knihy, dostaneš z písemky jedničku. 
  • Udělej bakalářskou práci a dostaneš titul.

Nikdo nám neřekl, že v uklizeném pokoji se budeme cítit lépe, a proto je to správné. Vaši bakalářskou práci přečetl možná jeden učitel, a poté zapadla do archivu. Vy jste ale dosáhli svého. Byli jste spokojení.

Stejně tak je to dnes s fanoušky na Facebooku. Všude čtete, že počet fanoušků není důležitý, ale že záleží na jejich kvalitě. Všichni vám říkají, že počet lajků vám nic nevydělá, ale vy z toho stejně máte radost. 

Čtěte také: Nejčastější chyby společností na Facebooku s konkrétními příklady

U fotky svítí název vaší firmy a vy si počet lajků automaticky přeložíte tak, že se jim nelíbí jen spoře oděná dívka nebo západ slunce nad Polynésií, ale že ve skutečnosti mají rádi vás a vaši firmu. Dělá vám to dobře. Je to jako droga.

Ani zákazníci však nejsou výjimkou

Určitě se vám to taky stalo. Hledáte dodavatele pro nový notebook nebo horské kolo a podíváte se, kolik procent spokojených zákazníků mají na Heuréce. Pokud je to nad 90 %, pak se tím firmy často rády chlubí na své titulní stránce. Pokud ne, tak tam mají jen logo, protože je to v pravidlech Heuréky.

Už jsem se setkal i s tím, že na titulní stránce měl e-shop obrázek s 98 % spokojených zákazníků a po prokliku se ukázalo, že jich je vlastně jen 75 %.

Podíváte se také, kolik mají fanoušků na Facebooku. Jen 3000? To je nějaké divné. Jdete jinam. Nezajímají vás jednotlivé reference nebo příspěvky či komentáře pod nimi. Důležitá jsou čísla. Pokud je vše v pořádku, rozhodně to pomůže, abyste uzavřeli obchod.

Takhle funguje náš mozek. Odborně se tomu říká sociální schválení

Setkáváme se s tím také v rámci praktik ORM (online reputation management), kdy se vám může stát, že o vaší firmě někdo napíše něco špatného v diskuzi nebo na blogu. Ve výsledcích vyhledávání vyskočí na první stránce tento článek. Firma, kterou si najmete na odstranění problému, se však většinou nesnaží domluvit s autorem článku, vyřešit jeho problém a poprosit o stažení článku. Většinou se snaží přebít tyto relevantní reference novým obsahem na různých PR serverech a také vymýšlením smyšlených referencí od smyšlených zákazníků.

Zametou problém pod koberec a podnikatel je zase spokojený. Vše je v pořádku.

Co s tím uděláme?

Nic. I když se nejen já, ale i mnozí mí kolegové z oboru neustále snaží podnikatelům vysvětlit, že mají na Facebooku sledovat jiné metriky, odezva je prakticky nulová. 

Vždyť první otázkou, na kterou se jich zeptá kamarád na golfu, je: A kolik máte fanoušků na Facebooku?

Našli jste v článku chybu?

19. 6. 2015 11:18

David Řezáč (neregistrovaný)

Moc hezky napsáno! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o sociálních sítích ke vzdělávání :-)
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/24/


5. 8. 2014 17:29

Jan Nachtigal (neregistrovaný)

No vidíš Davide, o tom, že kupovat fanoušky je blbost jsem psal v roce 2012. Od té doby se to více či méně snažím vysvětlovat. A změnilo se něco? Nic. Komu není rady...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

DigiZone.cz: TV Philips a Android verze 6.0

TV Philips a Android verze 6.0

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon