Přístup obchodníků k zákazníkům je v Česku stále na štíru, říkají podnikatelé

Čeští podnikatelé si uvědomují, že přístup obchodníků k zákazníkům je v Česku stále špatný. Čtěte pohled cizinců i výsledky ankety serveru Podnikatel.cz.

Říká se, že u souseda je tráva vždycky zelenější. Realita sice může být jiná, ale pokud se pustíme do srovnávání kvality obchodů a služeb v České republice a v zahraničí, tak toto přísloví platí skoro bez výjimky. Obchodníci ve světě si zákazníků mnohem více váží a jejich klienti to dokáží náležitě ocenit. Řekli serveru Podnikatel.cz oslovení cizinci žijící v Česku. A co na to říkají samotní čeští podnikatelé?

Český zákazník je odrazován neochotou

Čeští obchodníci a poskytovatelé služeb dokáží odradit zákazníka už jen svou neochotou. Servis se samozřejmě liší. A to zejména v případě, že je obsluhující zároveň majitel, ale ani tak to není 100% jistota, že se zákazníkem bude zacházeno vlídně. Vyplývá to ze zjištění serveru Podnikatel.cz, který oslovil cizince žijící v Česku. Přitom právě ve chvíli, kdy prodejce se zákazníkem naváže jednoduchou konverzaci a snaží se mu pomoci například s výběrem zboží, nastává ten nejlepší okamžik, jak zákazníkovi „vnutit“ i produkt, který původně neměl v úmyslu koupit.

Přístup k zákazníkům je v podstatě ten nejmarkantnější rozdíl, který vnímám mezi Českou republikou a Brazílií. Jsme zemí s obrovskými sociálními rozdíly. Brazilští obchodníci jsou ale otevření lidé, kteří se chovají přátelsky ke každému zákazníkovi. V České republice obchodníci prostě jen plní svou základní povinnost a nenamáhají se přidat nic navíc. Takto vnímá českou realitu Danilo Lucio da Costa, Brazilec, který v České republice žije už šest let. Jeho pohled na české obchodníky potvrzuje i učitel angličtiny, Australan Ryan Keating-Lambert: Během dvou let strávených v České republice jsem si ještě na špatnou kvalitu servisu nedokázal zvyknout. Mám ale pocit, že chování prodavačů a obsluhy často vychází jen ze zavedené praxe. Lidé tu dokáží být milí a vstřícní, jen na toto chování nejsou zvyklí.

Graf
Autor: Podnikatel.cz

Výsledky ankety z Databáze respondentů

Nejen u nás se smějeme americké otázce: „How do you do?“. Mnozí, včetně samotných Američanů, ji považují za otřepanou frázi. Je ale nutné si uvědomit, že i tato otázka může posloužit jako odrazový můstek pro navázání komunikace.

Všichni moji čeští přátelé si stěžují na nepříjemnou obsluhu, ale zapomínají, že oni sami jsou první, kteří se neumí usmívat, když vstoupí do obchodu. Je dobře, že do České republiky pronikají velké zahraniční firmy, které novou generaci prodavačů učí, jak jednat se zákazníkem. Od nich se pak pozitivnímu pohledu na svět mohou naučit i jejich zákazníci. Ta změna nálady už je vidět, hodnotí situaci v našich obchodech Cedric Maloux, francouzský IT konzultant žijící v České republice osm let.

Podnikatelé potvrzují, že přístup v Česku je oproti zahraničí stále rozdílný

Že se přístup obchodníků v Česku a zahraničí liší, potvrzují i výsledky ankety serveru Podnikatel.cz, který oslovil 1094 podnikatelů z Databáze respondentů, do které se může registrovat jakýkoli podnikatel s platným IČO.

Jak z ankety vyplývá, necelých 60 procent podnikatelů si myslí, že přístup obchodníků v Česku je rozdílný ve srovnání se zahraničím. 22 procent podnikatelů si myslí, že žádné rozdíly v přístupu nejsou. Více než polovina podnikatelů (63,1 %) zároveň potvrdila, že pro své podnikání se inspirovala v zahraničí. Necelých 40 procent inspiraci za hranicemi nehledalo.

Že čeští zákazníci stále častěji oceňují kvalitu nabízeného zboží i služeb, potvrzují i další data. Anketa potvrdila, že více než polovina českých podnikatelů (53,4 %) si uvědomuje, že kvalitu čeští zákazníci oceňují. Necelých 40 procent podnikatelů se však domnívá, že Čechy kvalita zboží a služeb stále nezajímá.

Graf
Autor: Podnikatel.cz

Výsledky ankety z Databáze respondentů

Místo specialit nabídněte kvalitu

Dobré zkušenosti s netradičním přístupem k zákazníkům má klasické pánské holičství Thomas Barbershop. Jeho majitel, Tomáš Kožíšek, se inspiroval v nejstarším holičském salonu na světě, který zná z Londýna: Ihned po otevření v roce 2010 jsme měli mezi klienty 70 % cizinců, kteří v České republice žijí dlouhodobě a na podobné služby jsou ze zahraničí zvyklí. My si ale dali za úkol naučit dbát o svůj zevnějšek i české gentlemany a tuto péči si náležitě užít. A podařilo se. Dnes je poměr klientů obrácený. Plánujeme proto otevřít druhý salon v Praze a jednáme o postoupení franšízy na Slovensko.

Uspět se dá i s obchodem s potravinami, kterých je u nás na první pohled dostatek, říká Marek Čermák, managing director The Candy Store: Nápad otevřít The Candy Store vznikl po mém návratu z USA. Po nějaké době mi produkty, které jsou za oceánem běžně dostupné, začaly v Čechách chybět. Občas jsem si něco objednal z Anglie, ale sortiment byl omezený a ceny poměrně vysoké. Při průzkumu trhu se ukázalo, že lidí jako já je u nás více a obchod s americkými potravinami postrádají.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Cizinec je se službami v Českučasto nespokojený.

Obavy, že americké potraviny půjdou na odbyt jen v Praze, kde je velká základna potencionálních zákazníků, jsou zbytečné. Ukázalo se, že zájem o naše zboží mají i Češi, kteří v cizině sice nežili, ale občas některý z produktů zahlédli ve filmu nebo se o něm dozvěděli od známých. Aktuálně je poměr mezi českou klientelou a cizinci 7:3, komentuje úspěch firmy Marek Čermák.

Šance na úspěch jsou veliké

Inspiraci pro nový byznysplán není třeba hledat jen na západ od našich hranic. A také není nutné vždy mířit jen na bohaté návštěvníky Prahy nebo Karlových Varů. Nejen zahraniční klientelu, která v České republice postrádá nějaký druh zboží, najdete prakticky všude. Vodítkem se mohou stát údaje Českého statistického úřadu z posledního sčítání lidu. Podle nich žije například třetí nejpočetnější skupina cizinců, skoro 38 000, na území Jihomoravského kraje. Jedná se především o lidi z Ukrajiny, Polska nebo Slovenska, ale i ti mohou být dobrými a stálými zákazníky. Stačí jim jen nabídnou to, co na českém trhu zatím postrádají. Zkušenosti podnikatelů navíc jasně dokazují, že dobrý obchod nebo služba nakonec přiláká i českou klientelu.

widgety

Graf
Autor: Podnikatel.cz

Výsledky ankety z Databáze respondentů

Tipy pro vás

Pokud vaše obchody váznou, zamyslete se nejprve nad svým přístupem k zákazníkům. Profesionální přístup, příjemné jednání a pocit spokojenosti, to jsou tři základní prvky, které k vám zákazníka zaručeně přivedou zpátky.

Obchůdek nabízející netradiční zboží nebo prostě jen provozovnu s příjemnou obsluhou otevřete na konci hlavní turistické sezóny. Využijte toho, že jsou lidé po dovolených stále ještě plní zážitků a rádi by si je v paměti udrželi co nejdéle živé. Pokud jim nabídnete alespoň něco, z čeho měli při svých dovolených radost, zvýšíte tím šanci, že vás budou vyhledávat a stanou se pravidelnými zákazníky.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 1. 2013 0:48

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+