Hlavní navigace

Kdy se skutečně vyplatí franšízing? Přinášíme pro a proti

29. 9. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Restaurace, realitka, obchod s kosmetikou. V takových i jiných oborech můžete podnikat jako franšízant. Nikoliv však od nuly.

O franšízingu se většinou mluví jako o dobrém způsobu, jak začít podnikat a mít hned od počátku v zádech silnou značku, její propracovaný marketing i systém podnikání, školení a velkou dávku know-how. Skoro se zdá, že kdo přijde, dostane licenci a rozjezd podnikání ho nic nestojí. Jenže ani rozjezd franšízy není úplně jednoduchý a pro každého.

Obory, v nichž se podle České asociace franchisingu v Česku nejvíce prosazuje franšízing:

Gastronomie
Obchody s kosmetikou
Obchody s módou
Reality

Know – how vs. svoboda

To, že už podnikatel nasedá do rozjetého vlaku, je vyváženo určitou ztrátou svobody. Firma a značka, jejíž má podnikatel licenci, ho do jisté míry svazuje. Co je plus, může být zároveň i minus. Vizuální komunikace je například již hotová, také musí podnikatel počítat s tím, že se mu při podnikání někdo bude stále dívat pod prsty. Plus je v tom, že podnikatel nemusí nic řešit, minus ale v tom, že také nemůže nic podstatného změnit. Je proto třeba vybírat značku, se kterou se podnikatel opravdu ztotožní a přistupovat na smlouvu, která podnikateli přináší smysluplné povinnosti, jež je ochotný bez problémů akceptovat a plnit. Zároveň ale podnikatel má už od začátku na čem stavět. Franšíza znamená pro podnikatele oproti průměru o osmdesát procent menší riziko, že zkrachují. Ziskovost i návratnost investice je většinou nad průměrem oboru, řekl již dříve ředitel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna a zní to poměrně optimisticky. Čtěte více: Franšíza zjednodušuje začátky podnikání

Pro: hotová koncepce, přístup ke know – how, prověřenost trhem.

Proti: omezená možnost dělat věci jen a jen podle sebe.

Zkušenosti a investice

Pro naprostého začátečníka, který nemá žádnou podnikatelskou ani manažerskou zkušenost, franšíza vhodná není. Je totiž dost pravděpodobné, že s žádostí u poskytovatele licence neuspěje. Franšízu nezíská jen tak někdo, kdo přijde z ulice. Je třeba vzbudit důvěru firmy, franšíza je založená na vzájemné důvěře. To zdůrazňuje Jana Maříková, která získala licenci a rozjela v České republice kosmetickou značku Crabtree & Evelyn – o svém podnikání bude na business serveru Podnikatel.cz mluvit 6. října v seriálu Podnikatelé z oboru radí. Podnikatel musí prokázat praxi a zkušenosti, předložit dobře vypracovaný a realistický byznys plán. Čtěte více: Jak napsat chytrý byznys plán? Přinášíme pár základních tipů, jak na to

A v neposlední řadě není franšíza zadarmo. Skrze franšízu rozhodně není možné vyhnout se počáteční investici, protože ta nadále leží na bedrech příjemce licence – ten platí jak za licenci (v řádech desetitisíců, ale i milionů až stovek milionů korun), tak za běžný rozjezd podnikání, kde výše počátečního vkladu záleží na oboru činnosti (jinak finančně náročný je malý obchod, jinak pobočka velkého fastfoodového řetězce). Některé společnosti také mohou získání franšízy podmiňovat náročným tréninkem a vzdělávacím programem – tak to má nastavené třeba McDonald´s (který je ostatně podle České asociace franchisingu spolu s Yves Rocher a OBI nejstarším franšízingovým systémem v Česku). Rozhodnout se pro franšízu tedy také může znamenat začínat od píky – třeba u obsluhy v restauraci místo toho, aby podnikatel hned naskočil do role lídra a manažera. Upřímně, opravdu to zvládnete? Čtěte více: Jak si zařídit franšízu

Brand24

Pro: má-li podnikatel zkušenosti, realistický byznys plán a počáteční vklad, může mu franšíza podnikání usnadnit.

Proti: pokud zájemce nemá zkušenosti ani peníze pro rozjezd podnikání, těžko na franšízu dosáhne.

Prověřuj, pak opakuj

Jiným pohledem na franšízing je pohled podnikatele, který má dostatečně silnou firmu a sám by naopak chtěl franšízingový systém expanze rozvinout. Český institut pro franchising vytvořil desatero rad pro franšízory, kde mj. doporučuje nabízet atraktivní a unikátní produkt, silnou značku, jednoduchý a vyzkoušený koncept, který je stále vylepšovaný, pečlivě vybírat podnikatele, kteří licenci získají, a komunikovat s nimi. Stejně tak důležité je podle něj poskytnout srozumitelnou smlouvu a dostatek informací; Český institut pro franchising by byl i pro povinnou předsmluvní informační povinnost, kterou by firma, jež poskytuje licenci, plnila vůči žadateli o licenci.

Poskytování franšízingové licence rozhodně neznamená, že podnikatel založí ruce do klína a bude jen za licence inkasovat peníze. Naopak, i pro něj s tím souvisí nová zodpovědnost a nové povinnosti vůči jeho novým obchodním partnerům. A v době ekonomických turbulencí, změn a nejistot je třeba zdůraznit i to, že pokud půjde firma z kopce, franšízanty potáhne s sebou. Takže důležitý předpoklad pro rozvoj firem je i v případě franšízingu jejich zdraví.

Pro: franšízingem se značka šíří, společnost expanduje a vydělává na poskytování licencí.

Proti: firma už není zodpovědná jen sama za sebe, ale také za své smluvní partnery, kterým musí poskytovat adekvátní servis, produkty, logistiku apod.

Příklady dalších franšízingových konceptů v České republice:

Potrefená husa Restaurace, Sport bar, Beerpoint – tři koncepty Staropramenu, jež jsou součástí firemní strategie budování pivní kultury v Česku;
Anglická školka Smarties – koncept společnosti Skřivánek;
Orea Hotels – možnost začlenění hotelu do sítě.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).