Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Základní kámen pro jednotné inkasní místo položen

Autor: 329515
Daniel Morávek

Nově by měl vzniknout specializovaný berňák pro banky, pojišťovny a velké firmy. Zároveň se zřejmě založí i „superúřad“, který se má stát základním kamenem pro vytvoření jednotného inkasního místa.

Poslanci stihli ještě před volbami schválit několik daňových zákonů. Pokud návrhy podepíše i prezident, měla by daňová soustava v Česku získat novou strukturu. Pro banky, pojišťovny a velké firmy by měl vzniknout specializovaný finanční úřad, od kterého si zákonodárci slibují výrazné omezení daňových úniků. Zároveň by měl vzniknout nový nadřízený úřad pro jednotlivá finanční ředitelství, a to Generální finanční ředitelství. To se má stát prvním krokem pro vytvoření jednotného inkasního místa (JIM). Čtěte také: První vlašťovka reformy daní. Vláda nastolí nový daňový řád.

Vznik dvou nových finančních úřadů

Změna daňové struktury přitom nebyla prvotním záměrem nového zákona, který se původně jen týkal úpravy daní z příjmů v souvislosti se státními dluhopisy. Vznik nových finančních úřadů se do zákona dostal až v druhém čtení v rámci pozměňovacích návrhů. Změnu inicioval s posvěcením ministerstva financí poslanec ODS Michal Doktor. Poslanci novelu i s pozměňovacími návrhy schválili v půlce dubna a zákon teď čeká na podpis prezidenta.

Jestliže návrh prezident Václav Klaus schválí, na české daňové scéně vzniknout nové dva „superúřady“. Jednak se nad finančními ředitelstvími utvoří nový nadřízený úřad – Generální finanční ředitelství. Za druhé by se měl též založit specializovaný finanční úřad, který by se zabýval vybranými podnikateli. Navrhovatelé si od nových úřadů slibují především posílení samostatnosti a dlouhodobé stability daňové správy a zvýšení účinnosti daňové správy.

Podle Michala Doktora by nové úřady přinesly zlepšení plnění daňových povinností, lepší postih daňových úniků a efektivnější dohled nad subjekty. S jeho názorem souhlasí i ministr financí Eduard Janota. My v podstatě chceme zkompletovat nějakým způsobem soustavu územních finančních orgánů do jednotného centrálně řízeného celku v čele s Generálním finančním ředitelstvím jako orgánem celostátní působnosti podřízeným ministerstvu financí, uvedl při projednávání zákona Janota. Čtěte také: Víte, kam přesně putují peníze z vašich daní? Zjistili jsme to za vás.

Generální ředitelství: Základní kámen jednotných inkasních míst

Generální finanční ředitelství by mělo vzniknout vyčleněním současného Ústředního finančního a daňového ředitelství z ministerstva. Podle Janoty by se tak neměl v žádném případě změnit počet lidí, kompetence či funkce jednotlivých úředníků. Celý tento proces bude realizován bez jakýchkoliv nároků na finanční prostředky i na personální prostředky. Naprosto za stávajících stavů, ujistil Eduard Janota.

Vznik Generálního finanční ředitelství tvoří podle Janoty základní předpoklad pro vznik jednotných inkasních míst (JIM), které chce většina politických stran po volbách prosadit. Aby mohla JIM fungovat, musí se nejprve spojit účetnictví jednotlivých finančních ředitelství. V současnosti má totiž každé ředitelství své oddělené účetnictví. Dojde jen k tomu, že se tato část odtrhne od ministerstva financí a vytvoří samostatný úřad s vlastní subjektivitou. Jde o první krok v projektu k vytvoření jednotného inkasního místa, potvrdila serveru Podnikatel.cz Jaroslava Musilová, tisková mluvčí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích.

Anketa

Myslíte si, že jednotný registrační formulář zásadně usnadnil život podnikatelům?

Specializovaný úřad pro obří firmy

Generální finanční ředitelství však není jediným úřadem, který zřejmě vznikne. Na svůj „osobní“ úřad se mohou těšit také banky, pojišťovny a firmy s obratem přes 2 miliardy korun ročně. Právě pro ně chce ministerstvo financí nový specializovaný úřad, který by sídlil v Praze. V případě schválení zákona se počítá s jeho založením od ledna roku 2012. Ministerstvo financí doufá, že tím dojde ke zkvalitnění výkonu daňové správy a výraznému omezení daňových úniků. Čtěte také: Čím na sebe můžete přivolat daňovou kontrolu z berňáku?

Specializovaný finanční úřad si ale neposvítí pouze na jmenované subjekty. Pokud totiž Generální finanční ředitelství rozhodne, mohou pod specializovaný berňák spadnout i další podnikatelé. Stejně tak bude mít Generální finanční ředitelství právo udělit výjimku a někoho z působnosti specializovaného úřadu vyjmout. Ta produktivita, a to máme ověřeno, určitých specializovaných činností, zatím velmi jednotlivě prováděných, se ukázala více než dvojnásobná, vysvětlil Eduard Janota.

Podnikatelé nové úřady neřeší

Banky se k návrhu nového specializovaného berňáku zatím nechtějí příliš vyjadřovat, přesto však v jeho zřízení větší problém nevidí. Domníváme se, že pro nás případné ustanovení speciální finančního úřadu nebude velkou změnou. Už nyní jsme důkladně kontrolováni – spolu s ostatními finančními institucemi spadáme pod Finanční úřad pro Prahu 1. Kontrolu z finančního úřadu máme jednou za 3 roky, uvedla serveru Podnikatel.cz Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.

EBF17

Nové úřady by oproti tomu přivítala ČSOB. Je přece jen velký rozdíl mezi fungování společností s velkým množstvím aktiv a zaměstnanců ve srovnání s právnickou osobou s malým lokálním rozsahem podnikání. Problémy, které takto odlišné subjekty řeší, a to i v oblasti daní, jsou výrazně jiné. Předpokládáme proto zlepšení přístupu ze strany správy daně, doplnila serveru Denisa Salátková, tisková mluvčí Poštovní spořitelny, která pod ČSOB spadá.

Podnikatelé v jiných odvětvích případným změnám zatím nepřikládají větší důležitost. Na finanční úřady většina podnikatelů v cestovním ruchu fyzicky nechodí, prakticky vše se řeší korespondenční formou. Pomohlo by nám především zásadní zjednodušení formulářů, odstranění nesystémových výjimek a zjednodušení elektronických podání, uzavírá Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Našli jste v článku chybu?