Problémem nejsou daně samotné, ale změny kolem nich

Placení vysokých daní vůbec není největší překážkou v rozvoji českých firem. Většina se jich shoduje na tom, že problém je hlavně přílišné zavádění novinek.

Ne platba daní, ale daňová nejistota brzdí firmy v jejich růstu. Zástupci českých podniků to uvedli v každoročním průzkumu daňové jistoty v zemích EMEA, tedy Evropy, Středního východu a Afriky, který pořádá společnost Deloitte. Podle českých podnikatelů by větší jistota daňového systému, jeho zjednodušení a větší předvídatelnost měli mít pozitivní dopad na obchodních vztahy a zvýšení konkurenceschopnosti. Také by se podle nich měla zlepšit spolupráce s daňovou správou. Vysokou daňovou nejistotu vnímají v České republice více než dvě třetiny firem. Běžný průměr mezi ostatními zeměmi je 60 %, u nás je to o 10 % více, uvádí k výsledkům průzkumu Radka Mašková, ředitelka daňového oddělení společnosti Deloitte.

Jako největší problémy jsou označovány časté změny daňové legislativy, nejednoznačnost, nedostatky a náhlé zvraty stanovisek daňové správy nebo veřejně dostupných pokynů, retrospektivní změny legislativy nebo nedostatky a nejednoznačnost v systému rozhodnutí o závazném posouzení. Shodují se na tom jak čeští podnikatelé, tak zahraniční investoři, kteří v Česku provozují své podniky. Téměř čtyři z deseti oslovených firem v České republice uvedly, že vnímají daňovou nejistotu větší než v ostatních evropských zemích. Více než tři čtvrtiny respondentů pak vnímají celkovou daňovou nejistotu větší nebo alespoň stejnou jako v ostatních zemích Evropy, doplňuje Petr Neuschl, manažer oddělení nepřímých daní společnosti Deloitte.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Českým podnikatelům nejvíc vadí, že musí neustále nastudovávat nové a nové normy. 

Průzkum nebyl zaměřen jen na zjištění aktuální situace, ale nabídl i prostor k nastínění řešení. Zajímavým výsledkem je, že respondenti v zásadě příliš nestojí o snižování daní a pobídky, ale spíše o stabilní, jednoduchý a předvídatelný daňový systém. Podnikatelé by nejvíce uvítali větší jistotu ohledně budoucnosti daňového systému. Jak se český daňový systém vyvíjí, o tom více v článku: Změny v DPH matou podnikatele, za posledních 20 let už šestkrát

Rovná polovina všech podniků žádá zjednodušení daňového systému a třetině vadí špatná spolupráce s daňovou správou. Na druhou stranu by pouze desetina dotázaných uvítala snížení daně z příjmu právnických osob o 1 až 2 % a ještě méně lidí je pro snížení daně z přidané hodnoty. Zlepšení daňových pobídek by uvítalo jen 9 % společností.

widgety

Dobré vztahy s finančními úřady se začínají horšit

V České republice obecně panuje mírná spokojenost firem se vztahy s finančními úřady. Za dobrý ho označila více než polovina dotázaných. Oproti loňskému roku se ale toto vnímání zhoršilo. Konkrétně narostl počet těch, kteří svůj vztah s finančními úřady hodnotí jako špatný. Je jich už 23 %. 57 % společností ale vzájemný vztah s finančním úřadem hodnotí jako dobrý a 9 % dokonce jako velmi dobrý. Ve srovnání se sousedy Češi hodnotí svůj vztah s finančními úřady relativně pozitivně. Nejhorší vztahy s finančními úřady v rámci v průzkumu uvádějí firmy z Polska. Nijak překvapivě se finanční úřady v Česku zaměřují především na klíčové daně jako je DPH a daň z příjmů právnických osob. Respondenti zatím příliš nezaznamenali zvýšený zájem o problematiku převodních cen, ačkoliv byla tato oblast v médiích finanční správou prezentována jako prioritní, dodává Radka Mašková.

Dobrý vztah s finančními úřady je založen mimo jiné i na nižší frekvenci kontrol. V této oblasti je Česká republika na chvostu hodnocených zemí. Zatímco v Německu bylo v posledních třech letech daňovou správou zkontrolováno 74 % firem, v Polsku 81 % a v Rakousku dokonce 85 %, u nás se daňoví inspektoři zvládli zaměřit jen na 54,5 % společností. Téměř třetina společností zapojených do průzkumu nebyla v posledních třech letech kontrolována vůbec. Průměr v zemích EMEA je přitom 75 %. Více čtěte v článku: Víme kdy a kde čekat kontrolu. Nejsnáze se ztratíte v Praze

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 10. 2013 17:28

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+