Podepsaný papír nebo slovo? Proč je pro mě podání ruky víc než smlouva

Papír nebo slovo, podpis nebo pevný stisk. Kdy riskovat, kdy se raději pojistit a co to znamená, když i vyhraný soudní spor představuje pro firmu prohru?

Nezdá se vám také, že v dnešní době hraje administrativa větší roli, než je zdrávo? Papír sem, papír tam, hlavně ať se na nic nezapomene, ať se nic neztratí a ať nikde nevznikne úřednická chybička, kvůli které bychom museli postavit firmu na hlavu. Dvacáté první století je svým způsobem vláda byrokracie. Přitom podání ruky může být mnohdy více než podepsaná smlouva.

Čtěte také: Jak jsem začínal podnikat aneb nejlepší nápady se rodí na WC

Kováři moderní doby

Někdy mám pocit, že za střet civilizací nebudou moct tolik propíraní islamisté jako úředníci, právníci, notáři, soudci a další robolidi, kteří umlátí zbytek světa děravými smlouvami. Kde jsou ty časy, kdy si dva kováři potřásli pravicí a rázem bylo jasno? A můžeme manažera nebo programátora v naší/vaší firmě považovat za kováře moderní doby?

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Představte si to, přijde k vám klient a řekne „potřebuji ukovat eshop na míru“, „rád bych ukoval free WiFi v mé restauraci“, „prosil bych přetavit mé webové stránky a ukovat je do podoby srozumitelnější pro internetové vyhledávače“. Poté si podáte ruce, povoláte tým, rozžhavíte železo a za pár dní vyšlete svůj povoz tažený řádně vykastrovanými valachy s ukovaným zbožím na vlečce, přičemž zpět vám váš již poněkud ochmelený vozka doručí pěknou zlatou cihličku.

Dobrá, takhle to asi nepůjde, nicméně nějakou snahu o odlehčení zátěže v podobě administrativy jistě vyvinout můžeme. Podmínkou je, že v tom, čím se zabýváme, jsme už trošku zběhlí, máme své stálé partnery, vracející se klienty, máme přehled o konkurenci na trhu a vnímáme naše podnikání jako dlouhodobou, takřka doživotní činnost. Za této situace lze jednoznačně říct, že na dobrém jménu firmy záleží (tedy ono by mělo na dobrém jménu záležet vždy a nejen za této situace).

Co je Netspot

Netspot je malé zařízení, díky kterému je možné využít přihlašovací stránku k WiFi internetu a vydělávat tak na zobrazování vlastní nabídky nebo reklamních sdělení na mobilech, tabletech i noteboocích zákazníků.

Firma Netspot je nyní v podnikatelském akcelerátoru xPORT VŠE.

Dodržet dohodu je snahou všech

A teď přichází to krásné – pokud záleží na dobrém jménu vám i vašemu protějšku, uvědomíte si, že vlastně ani jeden z vás si nemůže dovolit a ani nechce určitou dohodu nesplnit. Ba nejen to, v zájmu dobrých vztahů a budování značky vám nestačí závazek pouze „splnit“, vy na něm chcete odvést tu nejlepší práci a zároveň ji vykonat v co nejkratším čase. Spokojená protistrana totiž znamená minimálně dobrou referenci a v lepším případě i záruku budoucích obchodů. V těchto případech tedy odpadá nutnost sepsání smlouvy, no ne? K čemu složitě převádět detaily vašeho obchodního kontraktu do právně uchopitelných frází, vymezovat již ústně vyjasněné pojmy, hrozit si prstíkem, co bude, když se něco nedodrží, strachovat se o časové limity a vymezovat smluvní pokuty? 

Krýt si záda, neriskovat, být v bezpečí. Ano, při jednání s novými, neznámými, či jakýmkoli jiným způsobem neprověřenými partnery určitě. Ale při dohodě s někým opravdu solidním by mělo být solidní jednání zaručeno i bez podpisu na papíře. Člověku, co to myslí vážně, pohlédnete do očí, stvrdíte závazek podáním ruky a oba již víte, co máte dělat.

Čtěte také: Proč jsme přestěhovali firmu z Brna do Prahy a proč je Praha jako nový svět

Ani smlouva vám nemusí pomoct

A teď trochu prakticky – na základě zkušeností z eShopSystemu s.r.o. můžu říct, že ani uzavření smlouvy s tunou pojistek nezaručí člověku, že se mu jednání s nevhodným partnerem krutě nevyplatí. Rozjet ten monstrózní vlak sporů, soudů a odvolání totiž stojí firmu tolik peněz a času, že i při vítězství nakonec stejně zjistíte, že jste hluboko v minusu. Jen si to představte. Jako první musíte vybrat vhodného právníka. Budete se poohlížet po někom levnějším, aby vám ho v případě výhry kompletně uhradila protistrana, anebo zainvestujete více a smíříte se s doplatkem? Je ve vaší sféře podnikání vůbec dostatečný výběr kvalitních a cenově přijatelných právníků, kteří by měli o vaši kauzu zájem?

A vůbec, pokud je vaše pole působnosti méně obvyklé a specifické jako například náš Netspot, uvědomíte si, že na to, aby právník plně pochopil filozofii vaší firmy, musel by se v ní pohybovat delší dobu. Měl by znát spoustu detailů o tom, co děláte, o co vám jde a to nejlépe tak, aby ho v soudních sporech hnala i špetka osobní motivace a nikoli jen pocit pracovní povinnosti. Není žádné překvapení, že všechen ten čas, kdy se právník sžívá s vaší firemní politikou, musí být zaplacen. Když jsme u času, zvažte také celkový čas soudního sporu, přičemž vždy počítejte s možným odvolacím řízením.

Málokdo si uvědomuje, jak takový spor vyčerpává pracovníky, kteří se jim mají zabývat. Je to neustálé shromažďování materiálu, vyhodnocování, diskuse, porady, zkrátka nekonečné okupování mysli odpovědných osob. Firma by měla neustále růst a právě případné spory jednoznačně v rozvoji firmy brání. Přicházíte o peníze, čas, unikají vám příležitosti, chybí vám energie, svěží a pozitivní myšlení. Mnoho podnikatelů, jdoucích do malicherných sporů, se ohání tím, že se přeci nenechají ošidit, okrást – avšak více než boj za snížení ztrát podniku se za tím skrývá boj o zachování ega, popřípadě spojený s neschopností vidět, co se skutečně vyplatí a co nikoli.

Čtěte také: Co dělat s tím, když se vám na pozici programátora hlásí uklízečka?

Vím, pohybujeme se teď na tenké (červené) linii, já totiž nechci nikomu radit, ať se nechá oškubat a smíří se s tím, to určitě ne, jen se nehrňte do sporu bezhlavě. Rozmyslete si, čeho chcete dosáhnout, kolik prostředků si to vyžádá, a pokud to v rámci promlčecí lhůty jde, můžete alespoň počkat na určitou „okurkovou sezónu“ vaší firmy, kdy bude na tyto věci více prostoru a času. Samozřejmě úplně nejkrásnější by bylo vybírat si takové partnery, abyste se do situace sporu vůbec nedostali.

Jednal jsem s řadou klientů, kteří řekli „než se 14 dní dohadovat o znění smlouvy, to už bych měl polovinu projektu hotovou“, anebo „když bude smlouva delší než na jednu stranu, nepodepíšu“. A měli pravdu oba. Sestavení správné smlouvy není žádná hračka, buď vás to bude stát neskutečně mnoho času, anebo peněz, v horším případě část od každého. Následně nezapomeňte na vyjednávání a připomínkování detailů s protistranou. A co srozumitelnost, jednoznačnost, úplnost a zároveň stručnost, nemluvě o možných právních výkladech úplně jinými odborníky?

Pracujte na základě vzájemné potřeby a respektu

Věřte mi, ten pocit, kdy vám před soudem vaši pečlivě sestavenou smlouvu právník protistrany stejně zpochybní, je jako bodnutí nožem. eShopSystem s některými svými stálými, a možná proto i největšími partnery již smlouvy uzavírat nemusí a já doufám, že se do této fáze brzy propracuje i Netspot. Pracujeme na základě vzájemné potřeby, vzájemného respektu a tudíž spolupráce funguje hladce a efektivně. Jestliže klient něco skutečně a vážně potřebuje, tak víme, že to potřebuje a že si to za týden nerozmyslí. Na oplátku se jej my o našich přednostech snažíme přesvědčit kvalitou odvedené práce. Férovost je také aspektem, který není radno opomíjet. Poskytujete nějakou formu technické podpory?

EBF

Pokud to myslíte vážně, není třeba si do smluv stanovit časový limit, během kterého musíte daný problém vyřešit. Vy přeci víte, že jakmile se něco vyskytne, budete se tím zabývat neprodleně. V Netspotu se takhle snažíme fungovat. Podobně např. v dohodách o zachování mlčenlivosti zmiňujeme nejen povinnosti protistrany, ale také ji informujeme o jejích právech nebo např. o tom, že namísto vymáhání pohledávek od provozovatelů Netspotu volíme metodu zobrazování reklam v takové kreditové hodnotě, aby se pohledávka pokryla „sama“. Je to drobnost, ale na základě zkušeností vím, že lidé upřímné jednání ocení.

Partnerství bez smluv, stvrzené „pouze“ podáním ruky je pro mě privilegium a odměna, které si neskutečně cením. Dospět do takové fáze důvěry je v dnešním světě s upadající morálkou nesmírně příjemná a svým způsobem vzácná záležitost. Neustále omílám, jak je důležité vytvářet pro firmu správné kontakty. S obchodními partnery, na které se můžete spolehnout a kterým můžete věřit, se totiž nesrovnatelně lépe jedná. Věřím, že podání ruky nebude ani v elektronické éře nikdy mrtvo, ba naopak, potom, co společnost dokončí pomyslné kolečko písemných dohod, příloh, dodatků, smluv o smlouvách budoucích, pojistek apod. se vrátíme zpět k tomu, co funguje nejlépe – ke stvrzení dohody podáním ruky… Ehm, v ideálním světě.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 7. 2015 14:14

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+