Proč jsme přestěhovali firmu z Brna do Prahy a proč je Praha jako nový svět

Praha je oproti Brnu v určitých aspektech jako nový svět. Podnikání v Praze doporučuji, ba dokonce trochu lituji toho, že jsme neexpandovali do Prahy dříve.

Pro řadu podnikatelů představuje stěhování firmy jen nepříjemnosti, které mohou vyústit až v první šedivý vlas nebo zbožné přání, aby kancelář raději lehla popelem. To ale nebyl případ naší firmy. Myslím, že každý člověk je nesmírně rád, když přijde na to, jak dělat svou práci, osvojí si jistá pravidla a získá určitý grif. Souběžně s tím ale upadá i do stereotypu. Jako firma působící na poli rychle se rozvíjející oblasti IT si nemůžeme dovolit usnout na vavřínech. Potřebujeme neustálý přísun nových nápadů, rádi bychom byli krok před konkurencí, a proto nechceme, aby naši pracovníci ustrnuli na včerejším způsobu práce. Žijeme totiž dnes a myslíme do budoucna. Pro naši firmu je žádoucí změna a právě přesun do nového, většího a perspektivnějšího města žádoucí změnu ztělesňuje.

Čtěte také: Jak jsem začínal podnikat aneb nejlepší nápady se rodí na WC

Stěhování do Prahy jako odměna

Jsou firmy, které vnímají stěhování jako revizi svého dosavadního působení, jako přehodnocení vlastní činnosti, jako úklid stolu, popř. jako restart. Pro Netspot stěhování z Brna do Prahy znamenalo odměnu. Usoudili jsme, že jsme dospěli, ubezpečili jsme se, že naše „první vyhrání z kapsy nevyhání“, a proto jsme se rozhodli odměnit sami sebe novými příležitostmi a novými výzvami, které skýtá naše hlavní město.

Vyhlídli jsme si pěkné kancelářské prostory v Revoluční ulici přímo u Náměstí republiky a rozhodli jsme se, že hlavní část našeho týmu přestěhujeme právě tam. To však neznamená, že by pro nás Brno bylo mrtvé, právě naopak. Rozhodli jsme se, že naše brněnská „základna“ zůstane plně funkční a že se pouze náš pracovní tým efektivně rozdělí.

Když jsme začínali v Brně, uvědomovali jsme si, že naše řešení nemusí být finální, byli jsme připraveni, že do něj může být třeba zpracovat připomínky prvních klientů. Nyní je však provoz řádně prověřen a my můžeme hrdě říct, že Netspot je zocelen žárem bitev o WiFi signál více než Xena, princezna bojovnice. Tudíž jej bez obav můžeme prezentovat i v našem hlavním městě, popř. kdekoli jinde na světě. Samozřejmě nezanedbatelný problém pro kohokoli, kdo se rozhodne tímto způsobem expandovat, bude počáteční investice. Troufám si říct, že naši pracovníci jsou relativně skromní a vydrží dočasné „bojové“ podmínky při stěhování. Já sám se svou přítelkyní momentálně žijeme v našich pražských firemních prostorách, není to sice ideální, ale můžeme se uklidňovat tím, že Steve Jobs také začínal ve své garáži. Díky tomu nás expanze zatím stojí „pouze“ nájem za další kancelář a na ten, věříme, že si velmi rychle vyděláme naší aktivitou v Praze.

Co je Netspot

Netspot je malé zařízení, díky kterému je možné využít přihlašovací stránku k WiFi internetu a vydělávat tak na zobrazování vlastní nabídky nebo reklamních sdělení na mobilech, tabletech i noteboocích zákazníků.

Firma Netspot je nyní v podnikatelském akcelerátoru xPORT VŠE.

V čem se liší Praha od Brna

Možná si teď říkáte, proč děláme takovou vědu z přesunu z Brna do Prahy, ale to byste se divili, co všechno může i prostá změna místa a města působiště firmě přinést. Praha je pro nás v určitých aspektech něco jako nový svět. Zdá se mi, že lidé v Praze dokážou přemýšlet více marketingově a umí lépe využít potenciálu podnikání. Hladina dravosti a ochoty chopit se příležitosti se nám zde jeví o něco vyšší. V jednání s klienty v Praze méně narážíme na obavy a nejistotu, prodej je zde snadnější. To oceníte zejména v případech, kdy se vámi nabízený produkt nebo služba neřadí mezi ty standardní a notoricky známé.

Zkuste oslovit firmu v menším městě s něčím nevšedním a může se stát, že se na vás budou dívat skrz prsty. Podniky, které nemusí dennodenně bojovat o přežití s konkurencí, nehledají změnu, anebo také menší firmičky, které si našly svůj způsob fungování, jsou rády, že fungují a jakoukoli reformu riskovat nechtějí. Řekl bych, že podniky v Praze jsou vzhledem k hutné konkurenci donuceny na sobě neustále pracovat, jsou vedeny k boji o klientelu a nespokojí se jen tak s něčím. Výsledkem je, že zajímavé a neobyčejné nápady si spíše vyslechnou, než aby je okamžitě z důvodu obav zavrhly. Díky vstřícnosti a kvalitnímu jednání se nám podařilo navázat kvalitní spolupráci s restauracemi jako La Bottega, Porto a dalšími.

V Praze je malinko obtížnější se ke schůzce s člověkem s rozhodovací pravomocí (zpravidla majitel) dostat. Ne vždy na vás tito lidé mají čas a ne vždy mohou být vstřícní – v nadsázce řečeno – k „cizákům s kufříky ohánějícími se kvalitními nabídkami“. Nicméně vyloženě problém to určitě není, započítáváme to na vrub hektickému tempu Prahy. Samotné jednání s podnikateli v Praze je o něco formálnější, lidé se dívají na to, jak jste oblečeni, jak drahé máte auto a tak podobně. Pro někoho to může představovat známkou povrchnosti, jiný v tom vidí hledání záruky toho, že druhá strana je solidní. Ať už se řadíte ke komukoli, je zkrátka třeba s tím počítat. Jakmile se podaří navázat kontakt, řekl bych, že se u pražských firem dá zpozorovat větší časová flexibilita. V Ostravě létají žerty o tom, jak Pražáci pracují pouze od 9 do 14 hodin, ale z našich zkušeností mohu říct, že pokud bylo třeba něco projednat např. ve 22 hodin večer, nebyl to problém.

Čtěte také: Zjistěte si nejprve, jestli je o váš produkt vůbec zájem, radí šéf akcelerátoru

Porovnání cen mezi Prahou a Brnem

Asi nikoho nepřekvapí, že náklady na provoz firmy i na živobytí jsou v Praze vyšší. Kromě toho, že zatím nemáme k dispozici soukromé byty a přežíváme ve firemních prostorách, nás zaskočily i některé všednosti typu cena poledního “meníčka”, cena za parkovné a vůbec místa k parkování i další drobnosti, s kterými člověk nemusí počítat. Naštěstí nebo spíše naneštěstí se tyto výdaje hravě ztratí v monstrózních nájmech, kterými se může Praha pochlubit. Ruku v ruce s tímto mohu ale zmínit, že vzhledem k vyšším cenám nikdo nezpochybňuje ani ceny našich služeb, právě naopak. Opravdu nikde jinde se nám nestalo, aby se nás klient zeptal, proč jsme tak levní a na čem vlastně vyděláváme. Příjemně nás to zaskočilo.

widgety

Na druhou stranu, co se týče Prahy, můžu říct, že jsem si příliš nepadl do oka se zdejší noční MHD, ale když už nic, tak nás alespoň napadlo, jak by cestování v MHD mohlo být příjemnější pro všechny – což takhle volně přístupný Netspot internet v tramvaji, nebo autobuse?

Celkově jsem velmi rád, že naši firmu práce v Praze posunula zase o krok dál. Nyní už se nemusíme bát vykročit kamkoli do světa. Počínaje letošním jarem pro nás dokonce začíná vyjednávání se zahraničními partnery, čímž naše expanze do zahraničí oficiálně započala. Tímto bych chtěl dodat odvahu všem podnikatelům – pokud věříte svému produktu, věřte i tomu, že se může uchytit kdekoli na světě. Doporučil bych neustále se poohlížet po nových klientech, partnerech a spolupracovnících. Kvalitních kontaktů totiž není nikdy dost.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 5. 2015 22:26

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+