Prodáváte balené potraviny? Musíte uvádět měrné ceny, a to i v e-shopu

Už několik měsíců platí, že i drobní obchodníci musí uvádět u balených potravinářských výrobků měrné ceny. Tato povinnost se navíc týká také e-shopů.

Už řadu měsíců musí všichni obchodníci, pokud nechtějí riskovat pokutu, označovat balené potravinářské zboží kromě prodejní ceny tak cenou měrnou. Tato povinnost se navíc netýká pouze kamenných prodejen, nýbrž i online obchodů.

Čtěte také: Zákon o cenách už nic netoleruje. Měrné ceny musí uvádět i malé prodejny

Měrné ceny musí uvádět všichni obchodníci s balenými potravinami

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

U balených potravin je nutné uvádět i měrné ceny.

Letos na jaře skončila 10letá výjimka pro drobné obchodníky a některé další podnikatele, která jim umožňovala neuvádět u balených výrobků potravinářského charakteru měrné ceny. Konkrétně se tato povinnost do letošního května netýkala pro výrobky při prodeji s obsluhou, při prodeji formou samoobsluhy na prodejní ploše menší než 400 m2 a na výrobky nabízené v prodejních automatech. Nyní se však povinnost měrných cen týká všech obchodníků, kteří balené potraviny prodávají.

Zákon o cenách sice umožňuje zavést označování měrnými cenami i pro nepotravinářské výrobky, příslušná vyhláška, která konkrétní druhy zboží stanovovala, však byla zrušena. Měrné ceny se nepotravinářských výrobků v současnosti netýkají, potvrdil Jakub Dvořák z advokátní kanceláře FABIAN & PARTNERS. Jak doplnilo serveru Podnikatel.cz ministerstvo financí, žádná vyhláška, která by označování nepotravinářského zboží měrnými cenami opětovně zavedla, se nyní nepřipravuje.

Co se rozumí měrnou jednotkou

Měrnou jednotkou množství se dle § 13 zákona o cenách rozumí 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční nebo 1 metr krychlový výrobku. Lze uvádět i jiné jednotky množství, pokud to odpovídá všeobecným zvyklostem nebo to odpovídá povaze výrobku, například 1 kus, 100 g, 100 ml, 100 mm.

Příklad

Pokud prodáváte 1,5 litru minerální vody za 12 korun, musíte na ceduli s cenou uvést i cenu za 1 litr. V daném případě půjde o 8Kč/l. 

Zákon o cenách ovšem určuje, kdy obchodníci nemusí měrnou cenu uvádět. Jedná se o tyto případy:

widgety

  • pokud je měrná cena shodná s prodejní cenou,
  • u výrobků, u kterých by vzhledem k jejich povaze nebo účelu takové označení nebylo vhodné nebo by bylo zavádějící (jde například o různé dekorační  cukrovinky, čokoládové figurky a jiné výrobky fantaskních tvarů),
  • u výrobků podléhajících významným změnám na objemu nebo hmotnosti (třeba pokrmy v prášku),
  • při změně ceny z důvodu nebezpečí znehodnocení výrobku podléhajícího rychlé zkáze, (jedná se o výrobky, které vzhledem k blížícímu se datu spotřeby („spotřebujte do“) jsou ve slevě, a nebo kterým prošla doba minimální trvanlivosti),
  • u kombinace různých výrobků v jednom obalu,
  • u výrobků, které jsou nabízeny během poskytování služby (jedná se o zboží nabízené na jídelních lístcích při poskytování hostinských služeb či třeba při doplňkovém prodeji zboží u ubytovacích služeb),
  • u dražeb a nabídky uměleckých děl a starožitností.

Odborníci k měrným cenám ještě upozorňují, že povinnost uvádět je mají také e-shopy. Tato povinnost se vztahuje i na e-shopy, jelikož i prostřednictvím e-shopu dochází k prodeji a koncový zákazník- spotřebitel, tak musí být informován stejným způsobem jako spotřebitel, který nakupuje v kamenném obchodě, vysvětlil na Jan Horák z advokátní kanceláře FABIAN & PARTNERS.

Pokuty činí několik tisíc korun

Pokud obchodník měrné ceny neuvádí, ačkoli to má za povinnost, riskuje tím pokutu. Kontrola může přijít jak z živnostenského úřadu, tak z České obchodní inspekce. Nejčastěji se výše pokuty pohybuje při podobných případech v řádu tisíců korun. V případě opakovaného porušení zákona se však výše sankce může zvýšit. Podnikatelé by proto rozhodně neměli nic podceňovat.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 10. 2014 22:35

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+