Hlavní navigace

Prodáváte přes Facebook? Musíte dodržovat možnost vrácení zboží do 14 dnů

23. 10. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: www.isifa.com
Obchodníci, kteří prodávají své zboží přes sociální sítě, se řídí stejnými zákony jako e-shopy. Mnozí z nich ale zákon obcházejí.

Zákazníci, kteří nakupují přes sociální sítě, mají stejná práva jako v případě nákupu přes e-shop. Obchodník má za povinnost informovat zákazníka o jeho právech a respektovat zákonná ustanovení, například možnost vrácení zboží bez udání důvodu.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Při nákupech na sociálních sítích buďte obezřetní.  

Jak tvrdí dTest, mnozí obchodníci, kteří prodávají přes sociální sítě, se však snaží zákon obcházet. Obchodníci údajně odmítají uznat právo zákazníka na vrácení zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dnů od doručení, a to s odůvodněním, že nejsou e-shopem. 

Někdy dokonce neuvádí ani dostatek kontaktních údajů, a zákazníkovi tak omezují možnost komunikace či vrácení zboží, vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený. Ten zároveň upozorňuje, že existují i případy, že obchodníci prodávající přes sociální sítě často nemají ani živnostenské oprávnění: Jednoduše nakoupí zboží a pak je za úplatu pošlou zákazníkovi, čímž porušují navíc ještě živnostenský zákon, doplňuje Zelený.

Současné ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými dostatečně konkrétními nabídkami oslovuje spotřebitele (potenciální kupující) za využití některého z prostředků komunikace na dálku. 

Brand24

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Smlouva uzavíraná na dálku se týká i sociálních sítích. Dle nového občanského zákoníku musí navíc podnikatel sdělit spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy také další podmínky, jejichž výčet je dostupný na adrese: zakony.podnikatel.cz

Jak připomíná z dTest Lukáš Zelený, pokud se spotřebiteli stane, že bude mít při vrácení zboží problémy, má hned několik možností, jak se bránit. Nesplněná informační povinnost zakládá spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku dokonce do 3 měsíců od převzetí zboží a požadovat zpět peníze včetně poštovného. Pokud se přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu, uzavírá Zelený.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).