Prodejní zahrada, způsob, jak se odlišit od překupníků

V Česku se začínají objevovat první prodejní zahrady. Zakládají je zemědělci, kteří odmítají soupeřit s překupníky na farmářských trzích.

Řada lidí přemýšlí, jak na farmářských trzích nakoupit u skutečného zemědělce a jak nenaletět pouhému překupníkovi. Existuje několik způsobů, ale tím nejjistějším je na farmářské trhy vůbec nechodit. Stejné produkty se dají nakoupit i na takzvaných prodejních zahradách. Ty jsou u nás relativně mladým konceptem a jejich majitelé na nich nabízí širokou škálu zahradnického sortimentu a pro zákazníky především naprostou jistotu v tom, co si nakonec odnesou. Server Podnikatel.cz si o provozu jedné takové prodejní zahrady povídal s jejím zakladatelem Jaroslavem Hajnem.

Prodejní zahrada není zahradnické centrum

Prodejní zahrada InFlore v Sedlci u Žebráku vznikla před třemi lety. Jaroslav Hajn ji založil společně se svým kolegou, protože už nechtěli nakupovat zeleninu, která do České republiky přijíždí přes půl Evropy. Pořídili si proto pozemek a začali produkovat zeleninu pro vlastní potřebu. Od toho už pak byl jen krok k tomu, aby si otevřeli prodejní zahradu a povýšili svůj koníček a zájem na podnikání. Já měl zkušenosti z marketingu a managementu, kolega je zase šlechtitel, který pracoval v průhonickém Výzkumném ústavu. Do začátku to byla ideální kombinace, říká Jaroslav Hajn.

Důležité je odlišovat prodejní zahrady a zahradnická centra. Jde o zcela jiné koncepty. Zatímco zahradnická centra se stále častěji profilují pouze jako prodejny, prodejní zahrady mají svůj základ v pěstování a výrobě vlastní produkce. Prodejní část je sice jejich důležitou součástí, ale nesmí převažovat. Díky vlastní produkci jsou prodejní zahrady také více atraktivní a neotřelé, čímž se od zahradnických center také výrazně odlišují. Svým způsobem je díky tomu také snazší zaujmout zákazníky a zaměstnance zahrad práce více baví, protože se z nich nestávají jen prodavači.

Ukaž si na svůj lilek

Prodejní zahrada InFlore se specializuje na zeleninu a květiny. Nabízíme například mečíky a jiřiny. Máme i vlastní vyšlechtěné odrůdy. Květiny se u nás řežou přímo na přání zákazníka, a tím je zaručena jejich stoprocentní čerstvost. Naše mečíky vydrží ve váze i dva týdny, uvádí Jaroslav Hajn. Na dvouhektarovém pozemku u Žebráku se pěstuje i základní zelenina, jako například saláty, rajčata a papriky, ale také exotičtější druhy z Indie a Mexika. Pozemek leží na jižním svahu a dobře se na něm daří třeba hořkým okurkám karela, lilkům a dýním. Výhodou prodejních zahrad je, že zákazník vidí, jak se zboží, pro které přišel, pěstuje. Samozřejmě nemůžeme lidi pustit jen tak do pole, ale vezmeme košík a vyrazíme tam s nimi. Během procházky jim řekneme, co je zralé, co bude příští týden. Zákazník dostane přesně ten salát nebo tu papriku, na kterou si ukáže, vyzdvihuje jednu z výhod prodejní zahrady Jaroslav Hajn. Tento přístup je dobrý také pro vytváření užšího vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, který je tak často propagován na farmářských trzích.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Tuto práci mnozí prodejci z farmářských trhů nebo zahradnických center vůbec neznají. 

Pěstitelé od Žebráku si zakládají na zelenině, která vyrostla bez chemie, pouze s doplňkem organických hnojiv. O značku bio ale neusilují. I ta už nemusí být zárukou a v případě prodejní zahrady, kdy zákazník na vlastní oči vidí, jak je k zemědělství přistupováno, to prakticky ani není potřeba. Další devizou, kterou zákazníci oceňují, je to, že mají jistotu místní produkce. Ani ta není na každém farmářském tržišti zajištěna. Některé farmářské trhy by spíše zasloužily přejmenování na městské trhy, což by pak více odráželo jejich pravý účel. Zaměstnanci InFlore sice také vyráží na farmářské trhy, ale vybírají jen takové, kde nemusí soupeřit s překupníky a navíc ani s velkoproducenty. Velkoproducenty lidé na farmářských trzích často neodlišují od drobných farmářů, kteří mívají odlišný přístup k pěstování. Komerční pěstitelé se neobejdou bez pesticidů a anorganických hnojiv. Pochopitelně se jim těžko konkuruje, proto si vybíráme takové trhy, kde je jich minimum, líčí Jaroslav Hajn. Jeho firma kromě toho profituje i z další oblíbené varianty nákupu zeleniny, tedy bedýnek. Ty produkuje pod vlastní značkou a navíc ještě svou zeleninou zásobuje jiné dodavatele.

Sortiment by v budoucnu měly rozšířit také vinná réva a stromové ovoce. Každý rok je na stráních u Žebráku založen jeden sad. V tuto chvíli majitelé prodejní zahrady pečují o kdouloně a hrušně.

widgety

Prodejní zahrada láká především ty zákazníky, kteří mají bližší vztah k přírodě a zajímají se o to, co jedí. Typickým zákazníkem jsou ženy kolem 40 let, dále mladí lidé a matky s dětmi. Ačkoli v případě InFlore nejde o velkoprodukci, je prodejní zahrada schopna své majitele uživit. Další z výhod prodejní zahrady je to, že zatímco klasická zahradní nebo zahradnická centra mají špičku na jaře a na podzim, u nás máme plno i během letní sezóny, protože si k nám lidé chodí i pro zeleninu a květiny. Dokážeme takto dobře vykrýt i případné propady v obratech, uzavírá Jaroslav Hajn.

Prodejní zahrady budou hitem

Na stejných principech fungují i prodejní zahrady v Červeném Kostelci na Náchodsku a v Černém Volu u Prahy. Obě zahrady nabízí nejen klasický zahradnický sortiment, ale slouží i jako místo setkávání při kulturních akcích. V Černém Volu se vedle ovoce a zeleniny specializují také na chov ryb. Štiky, sumce, amury a další druhy je možné po domluvě s místním porybným opět dostat v té nejčerstvější podobě od jara až do podzimu. Zahrada slouží i pro inspiraci pro kombinaci materiálů a rostlin. V Červeném Kostelci ji pak místní využívají i jako místo pro setkávání. V zahradě je k dispozici kavárna. Majitelé prodejních zahrad tvrdí, že čerstvější zboží a jistotu zákazníci nikde jinde nedostanou. Zelenina se totiž nikde neskladuje, ani necestuje.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 9. 2013 12:10

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+